AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.175

Bmw elr Mercedes?

Sida 1 av 2
Tjena!
Funderar på att köpa en ny bil men vet inte om de ska bli en 320 e90 -06 eller en mercedes c180k sport edition -06.. så jag undrar ifall de finns någon här som har erfarenheter om dessa bilar.. isf skriv gärna för- nackdelar.
Mvh
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Fördel: Den ena är en BMW

Nackdel: Den andra är inte en BMW

Där fick du en objektiv bedömning ;-)
Ahaha.. kanske lite dumt att ställa denna frågan på ett bmw forum kom jag på :D
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Provkör båda modellerna gärna fler gånger så kommer svaret komma till dig. Jag stod själv inför ett liknande val (var dock intresserad av nya C-klass) och det var tufft och lutade ett tag mot en MB. Men till slut så föll valet på en E91.

Jag har sedan dess provkört nya C-klass flera gånger och inte ångrat mitt val.

Du jämför dock en äldre generation av C-klass med E90. Det är nog mer rättvist mot MB:n om du jämför den mot E46. Mot E90 är den helt enkelt för gammal och ålderdomlig.

__
Min bil:
Länk
Jo jag har också tänkt på de att de e kanske bättre me bmwn för att de e en nyare generation men de känns som att man får mer bil av pengarna på mercan på nåt sätt.. fast jag har ju inte provat bilarna iofs..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du får väldigt mycket bil för pengarna även med en E46.. men prova så kommer svaret till dig. Jag tycker väldigt bra om Mercedes.. så för mig var valet ganska svårt men jag kan inte säga att jag ångrar det nu i efterhand.

Men visst köper du en E46 eller C-klass W203 så får du väldigt mkt bil för vettiga pengar.

__
Min bil:
Länk
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
Bara en fråga av nyfikenhet. Alla pratar om hur dåliga MB är när det kommer till lack. Stämmer det verkligen? Min bror köpte iofs en E270 CDI -03 och han fick lacka om stora delar av bilen nu för någon månad sedan. Nu hade han 30 års rostskyddsgaranti (det har ju inte BMW) annars hade han nog fått pröjsa 70'000+ för det arbetet.

"När du älskar att köra"
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Lias: Du svarade på din egen fråga tycker jag :)
MB har haft större rostproblem än BMW, men båda bilarna rostar tyvärr mer än man kan tro. Beror tyvärr på att det skall vara miljölacker numera...

Båda alternativen ger mkt bil för pengarna men jag hade valt en Bmw pga körkänslan.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Polaren har fått "allt" bytt på en MB- 02 med 12.000 mil på luckor dörrar skärmar och lack utom taket typ :)
Jag tror som övriga mera på hur man vill uppleva bilkörandet att välja på MB o BMW. så det är egentligen bra du själv som kan svara på vad du vill köra.
Mera åka i MB än köra har varit min uppfattning
Sedan tar det ju emot att hamna i kategorin "gubbe med hatt i plastkitchad gubbracer" (AMG) 'även om man har åldern inne. Åkte MB -250-71 på 80-talet men då var det kvalitet och gediget och drog fruktansvärt med soppa :)
Sålde en trimmad Mustang och köpte en MB som drog mera :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
li
49
lias
520D F11 Xdrive - 14
Opel Astra Cdti E 1,9 - 07
Ha ha...ja de gjorde jag väl. Men som ni säger det är en härlig känsla i BMW. Jag tycker ändå MB är sköna att köra också. Men skulle man välja så är det ju ändå en aggresiv BMW som står överst på listan. Polarens tjej kom hem till hans föräldrar med en 330 Ci tror jag det var. Katterna repade den en aning tydligen. Inte så bra tycker jag...

"När du älskar att köra"
För mig har MB en alltför tydlig gubbstämpel och dessutom är dess inredningar så fruktansvärt fula - när jag hade min mb ml tröttnade jag mkt pga. den plastiga och simpla interiören - trots skinnsäten och det mesta i utrustning...
Lo
17
LorenzenDK
BMW 320i E90, 2005
Beroende av dit yrke och hur gammel du är.

I Danmark är Mercedes ABSOLUT enbart för gubbor, pensionärar, pizzaria-ägere och taxi-chaufis.

BMW är också lite tveksamt imagemässigt när de bliver en-två generation gammal. Men en nya E90 är helt gott accepteret. Bara du beholder den original...

-M
'05 BMW 320i E90
'97 VW Polo
'86 Ford Sierra RS Cosworth
Stämmer det att det bara är här i norden som mercedes har haft rostproblemen?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Mellan den gamla C-klassen och E90 förordar jag definitivt BMW:n, mycket modernare bil!
Men om du har råd att köpa den nya C-klassen med en sexa (minst C280 - 231 hk), är denna en mera gedigen bil i mina ögon. Hade en C200K till låns en vecka, fenomenal bil med en surrig fyra som enda minus...

Och glöm inte: BMW:n ska vara manuell, Mercan automat - alltid :)
m_johan84: Nej det stämmer inte. Jag gick igenom 20-30 MB E- och C-klasse mellan -98 och -02 när jag letade bil i Tyskland -03 och alla hade varierande grad av rost, en del mycket stora angrepp. Då gav jag upp och köpte min första BMW (-00 E46 iAT)och jag ångrar inte den kursändringen trots att det visat sig att även BMW har problem om än mindre och som dessutom skötts bättre av BMW än MB.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min frus syster med familj har en -04 E-klass som är katastrof kvalitetsmässigt och dessutom med rostuppslag på bla bakluckan.

Enda trösten för dem är att de tecknade en förlängd garanti vilken har varit mycket lönsam för dem eftersom de då inte har behövt betala för alla verkstadsbesök. Nu har de gett upp med alla felmeddelanden och kör så länge bilen åtminstonde fungerar.
Ok tack för alla svar men ni som tyckte att mercedes va gubbig, kolla in den jag sa c180k Sport edition, gillar inredningen på den mer än bmwn men får se.. Mer erfarenheter uppskattas! :)

Lias: Jag som jobbar hos en lackerare har också varit med om en e-klass -03 som hade mer rost än vanligt för ett par månader sedan, och nu i veckan hade vi en annan e-klass -98 som hade ännu mer rost.. så jag tror faktiskt de stämmer de du sa om att mercedes har sämre lack..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har om jag har förstått det hela rätt ca 12 års rostskyddsgaranti på min bil. Jag vet inte om jag kan hålla med om det som sägs med om att MB är så tråkig.

Ni vet att nya C-klass har en EDC liknande historia (Adaptivt chassi) som standard redan med minsta motorn? Så den gör knappast bort sig på kurviga småvägar. Motorn i en C180K med 156 hästar är inte fy skam den heller. Bra drag redan från låga varv tack vare kompressorn. Dock är utväxlingen annorlunda så man får köra med en växel lägre om man vill har "aktiv glidkörning" jämfört med BMW.

Även standard utrustningen är mer omfattande till MB, där ingår en i-drive liknande historia till f-dator som std. Delvis elmanövrerade framsäten, hydraulisk öppning och stängning av bakluckan (kombi modeller). man trycker på en knapp så öppnas luckan helt, du trycker på en annan knapp och den stängs, du behöver aldrig röra luckan. Massor med utrustning som är tillval på E90 ingår vid köp på C-klass. Däremot så kostar extra utrustningen mer till MB än till BMW.

Så C-klass är fina bilar, inget snack om den saken, men de är också dyrare än E90-serien.

E-klass är en fin historia, extremt fina bilar men väldigt dyra, när jag var inne på Hedin bil på mölndalsvägen och pratade med säljarna där, så fick jag intrycket att om vi inte snackar minst 430 - 450 tusen, så är det lika bra att vi inte pratar E-klass.

__
Min bil:
Länk
DW
12
DW75
328iAT -96
518i -86
Köp en av varje, bestäm vilken du trivs bäst i, ha den andra som vinterbil .. ;).
al
187
alex22
318i -03 Lifestyle
Köp en helt ny 318i med advantage och comfortpaketet inkl. vinterhjul för 245.000:- på BMW Group Göteborg. Riktigt bra pris om man nu kan stå ut med att bilen inte är faceliftad.

alex22: njaa 318 känns lite mesigt, jag har 320 nu så helst vill jag ha en minst lika stor motor om inte större.. 245 000 är lite för mycket.. min budget ligger på ca 180 000.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.