|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det var väldigt mycket uppläxningar och pekpinnar här, köp en 535a om du är sugen. Den dagen du blir familjefar och har en tveksam inkomst får du leta efter praktiska bilar. Bilar med prestanda kan ju inte bara vara förbehållet gubbstruttar som ska pysa runt och glida med +500hk? Sen tycker jag att försäkringen ska man betala själv, dyrt såklart men då kanske ynglingarna kör lite återhållsammare oxå. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Att predika om att man ska betala försäkringen på sig själv tycker jag bra är löjligt, det vore ju en sak om det handlade om någon tusing mer lr 20%. Det är ju vansinniga siffror, finns inga argument i världen som skulle få mig att betala 20K ist för 3K. och försäkringsbolage kommer inte strula, dels är den försäkrad så förare under 24 får köra, dels bor vi i samma stad och så åker jag omkring i en vanlig bmw, det är ingen stylad skyline direkt. Köp 535an! Lr köp en 540 =) Försäkra på dina föräldrar och räkna med en jävla bensinkostnad. Varför man ska räkna in servise i milkostand på en 15-20 år gammal bil förstår jag inte, finns väl ingen som servar en 20 år gammal bil enligt boken?? Jag byter olja/stift och andra filter när de är dags, 1000-1500kr/året typ. Sen resten jag lägger ner på bilen är sånt jag själv vill. |
|
|
Men för få en realistiskt uppfattning om vad en bil kostar så måste man ju räkna in service/rep. kostnader , eller går dina bilar aldrig sönder ?? Köpa en 535 för 20k och tro att inget kommer gå trasigt är ju föga troligt. |
|
|
Ja, det är klart att andra ska stå för notan så att ungdomen kan leka och inte ta ansvar eller stå för det de själva gör. Kul för föräldrarna när deras bonus ryker när sonen/dottern gör en blunder i trafiken. Kan man inte betala försäkringen själv så får man vara utan eller ha en billigare bil. Tänk på att alla andra drabbas av dyrare premier för att många ungdomar leker i trafiken. Jag vill hemskt gärna ha billigare försäkring. Gärna billigare soppa med, men de vill ju inte de som styr landet. |
|
|
Den dagen de sänker min försäkrings premie från 34000kr!!!!!!!!! till 5000kr så visst, tills dess aldrig i livet att jag ställer den på mig. 540ia -93, helförsäkring på mig, billigaste bolaget på mig 34000kr hel/år, fadern min, 5200kr hel/år. Om jag nu har bilen ett år, sen smäller och itne får något är detsamma som om jag skulle betala själv och smälla = det går jämnt ut. Alltså, jag förlorar ingeting oavsett om jag krockar. Så ställ den på dina päron, kör med vett i stadstrafik! |
|
|
Jag bor i jönköping, de som kör "oansvarigt" är i första hand, pensionärer, stressade medelålders människor. På vintern kan jag hålla med om att det finns mkt "unga" människor som kör som tokar i sina 240:s, och med all rätt!! Tänk på miljön, tänk hur många gamla kat-fria volvos som skrotas varje vår ;) |
|
|
satsa på en 535a jag rattade en 740GL innan jag köpte min 535a dock saknar jag volvon tålighet det är något som jag inte har i min 535a mycket som gått sönder på den nu har väl haft den 1 månad och är inne på ca 10000 i verkstas kostnadr och närmare 10000 i reserdelar och igår så sa vattenpumpen upp så mycket fel får man räkna med men kan man skruva så är det inga probem motornord är ju inte dom dyraste heller :) BMW MOTORSPORT |
|
|
Kan man inte meka själv avråder jag starkt från att köpa en E34 över huvudtaget! Det är fina bilar, mkt bil för pengarna men sönder går dom! Oftast går de dock att lösa ganska billigt då de finns mkt begagnat och piratgrejor till vettiga priser. Tyskland är kung! Jag har lagt ner 23K på min 540 sen februari, men då har jag gjort allt arbete själv och har en bil med: Ny lack (halva bilen) Nyrenoverad låda Nya bromsar fram Nya bussningar runt om, ALLA Nya dämpare/fjädrar runt om + massa annat godis. Ska tilläggas att jag säkert lagt ner lika mkt på bensin med ;) Jag avråder inte 535an, men jag skulle fkt råda till att köpa en 540 ist. Du får en nyare årsmodell med "bättre" motor, bra mkt mer presdanda och håller gör dom ju med. Dom drar liiite mer sås och är kanske lite dyrare att köpa och försäkra men med tanke på att du får en minst 93a med breda fronten, oftast mkt utrustning väger upp. Det finns en hake, automatlådan, är de tvärstopp där finns det manuella som börjar på 30K Ska nog själv skaffa mig en 540 med manuell efter den här, fast blir nog en E39 då.. om jag vågar, de verkar ju gå sönder konstant =/ |
|
|
Skulle starkt avråda att köpa en e34 540 som första bil pga en sak, Det går inte ihop ekonomiskt. 540 kostar avsevärt mkt mer i bara inköp om man jämför med en 535. en vettig 535 får du för ca 15000kr, en vettig 540 för 30000kr. Jag har själv lagt ner 15000kr nu på min 540 under 5v tid. Det är ju som sagt en "första bil" han tittar efter. Jag hade faktiskt rekommenderat en gammal Saab 900s, lättrycksturbo. Det var min första bil, 19000mil och 1ägare för 6000 =) Billig på alla sätt och pigg som attan, och den behövde jag inte vara "rädd" om |
|
|
Jag har en 535i från 1991, en fantastisk bil när det gäller komfort och prestanda till ett hyfsat inköpspris men jag vill inte rekommendera den till nybliven körkortsägare med hänvisning till bränsleekonomin. Förbrukningen på landsväg kan jag stå ut med: 1,1-1,2 med farthållare. I stadskörning ligger jag på 1,6-1,7 och då kör jag ändå ganska försiktigt (även om jag drar på ibland). Hade jag varit 21 år hade jag säkert kommit över 2 liter. Jag tänker också på killens säkerhet men när allting kommer omkring är det nog säkrare att köra en 535 än en Ford Fiesta. Jag ska inte dissa Rio:s dröm men ett mer realistiskt (och prisvärt) alternativ är enligt mig en 525 med 24V och VANOS från mitten av 90-talet. |
|
| Köp en 518i(M40) E34, gjorde jag. Inte pigga på nått sätt men vansinnigt mkt roligare att köra jämfört med ex.vis Volvo 740. Kostar inte farligt mkt att försäkra(betalar ung 3000:- på mig, 19 år). Vet inte vad modellerna från -95 med Vanos kostar att försäkra men en sån är väl annars inget dumt alternativ. | |
|
525 är nog det bästa valet som första BMW. Inte så slö att köra och inte så kostsam att äga. Man har roligt länge med en 525. |
|
|
518i E34 finns inte med vanos. det är bara sexorna efter 93 som har vanos. 1995 fick däremot 518i M43 motor (utan vanos) __ Min bil: Länk |
|
|
Dynaflux: Jag fattar inte hur din kan ta så mycke? Jag måste ligga på hyffsat för o få min o ta 1,1-1,2 vid landsväg och farthållarn är aldrig ekonomisk... Jag håller 110 på landsväg och då tar min 0,8L/mil. Kan man bara skruva eller har goda vänner som kan så är det inget problem o köpa en 535. Rasar motorn så finns de bättre beg för 3-5k... Beemer 4 Life! |
|
|
The Man: jag har skickat meddelande till dig. |
|
|
Min bil drar 1,3 i uteslutande stadskörning (i.o.m. att jag har endast 2km till jobbet.), dock är den manuell så det hjälper ju lite... Inte så vådligt många fullgasattacker på en tank men det vore rimligt att pricka litern om jag skulle åka längre samt med det berömda ägget. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Blandad körning med min,förutom stadskörning, ca 1,1-1,2l/mil,under vintertid.....aldrig under 1,7l/mil =) Mvh Patrik |
|
Klart du ska köpa en 535. Har en -89 själv och jag är nöjd än så länge tills den började jävlas lite nu men jag är felet på spåren, dyrt lär de bli. Sen såg jag att någon skrivit att det var en "landsvägskryssare". Du kan ha roligt med bilen de lovar jag, känns ju inte äns då du börnar ;) |
|
|
I början av 90-talet hade pappsen en manuell 535i och visst var det en trevlig bil! Motor och växellåda var underbara, komforten helt ok. Gillade verkligen e34:an och körglädje finns så det räcker och blir över. Ekonomin är väl en annan sak, inte helt oväntat kostade det rejält när det gick sönder. Nu kanske det finns beg delar etc och som du skriver så utbildar du dig till bilmek och då kan du ju göra mycket själv, om det behövs. Ang försäkring kan jag bara säga att jag hade inte skrivit på någon förälder. Dock känns det som försäkringsbolagen gjorde mer väsen av försäkrat intresse tidigare än nu(?). Sedan att det skulle kosta dig 20k, mja, vad ska man säga. Gissar att en sådan premie är mer kopplat till ev personskador än bilskador, Men jag vill absolut inte ge moralkakor ang detta utan lämnar detta fritt. Lycka till med bilvalet! / Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.