AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.481

535i -88, bra förstabil?

Sida 1 av 3
Tja! är ny här, och har lite frågor!

Har spanat in en 535i -88 för 15 000. gått mellan 20 000 - 24 999 mil. Vart ju direkt kär i bilen direkt, 200+ hästar, 3.5 liter och billigt inköps pris, och 5000kr/år i trafik försäkring på morsan! kändes ju direkt som en bil som man kan ha mycket roligt med!

Har kollat igenom begagnatguiden och så, vill dock höra lite tips från andra här på hemsidan. Det här är som rubriken säger mitt första bilköp, så vill ju hitta en prisvärd bmw, kan sträcka mig till nånstans runt 20/25 tusen.

Ge gärna tips på nån bra första bil om ni inte tycker att den där är ett bra val. Vill ha en bil som är rolig att köra, och som det känns när man drar på i!
svara här i inlägget eller mail via hemsidan!

//Mvh robert
Glömde skriva att jag kanske inte får köpa 535i'n. så haka inte upp er på att jag skrev att jag hittat den, för ingenting är säkert! :) skriv på och tipsa om bilar nu! :)
Gemini__
Om du hittar ett fräscht exemplar så vet jag inte vad som skulle vara en trevligare bil för dessa pengar =) Men en sen 525:a är nog vad jag skulle siktat in mig på om jag var i din sits. En -94 el. -95 t ex.

Finns bilen du är intresserad av ute på annons? Länk?

Mvh:
Thomas
Jo den finns ute! Länk

har pratat lite med killen, fanns inga farliga fel, bara nån liten skavank som rost på sparklådan, lite ytrost osv
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Mer bil för pengarna kan du inte få. Jag köpte min för 10k och visst har jag lagt ner nån krona på den men det har inte vart några överaskningar ännu. Man blir ju inte direkt missnöjd med pulvret heller.

Kolla efter rost noga bara för de finns inget annat som är värre än rost... Kolla inför tanklocket, underkant på dörrarna, reservhjulsbaljan. Lyssna efter missljud från motor/låda.

Beemer 4 Life!
TheMan:

Okej :D jo jag känner mig jättetaggad på att köpa den! :)
Får lön nu till veckan så ska försöka dra med mor och far neröver och titta på den, förhoppningsvis så köper jag den :)

Förästen, den är avställd nu, men besiktad till sista juli, om man ska ställa på en bil, hur lång tid tar det? t.ex skulle man kunna gå in på datorn hemma hos säljaren, och sen köra hem bilen, eller tar det några dagar?
Länk

Riktigt skön motor och kör man med det berömda ägget behöver man inte tanka såå himla ofta, men skriv för all del ut eller läs igenom begagnatguiden. Och skulle något tjorva till sig med bilen så finns det hur mycket info som helst på just e34 via nätet.

Lycka till med köpet!

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Saxat direkt från vv.se

"Ska du köra direkt?
Fordonet kan börja användas från påställningsdatumet men tänk på att du måste ha ett bevis om påställning med dig när du kör. Ett bevis går att få från oss via fax, e-post eller via brev.

Tänk på att du inte kan begära påställning från ett datum bakåt i tiden utan påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer in eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan."

Jag har iaf aldrig haft några problem med att köra hem avställda bilar, oftast är poliserna vänliga ifall du just köpt bilen har kvitto etc, fast det finns säkert sura gubbar överallt ;)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Är det bara jag som tycker att det är vansinne att rekommendera en 17åring som precis ska ta körkort att köpa en 535i?

__
Min bil:
Länk
Mugge hur menar du då?
Ekonomiska biten eller effekt biten?

Om du syftar på effekt biten tycker jag det inte är mkt att oroa sig över, då det är sommar och i överlag bra väglag. Däremot hade varit på vintern hade jag rekommenderat en "slöare" bil för att riktigt lära sig köra.
Alla 18-åringar är ju rally förare ;)
Mugge:
Tänker du på ekonomiska biten? asså bensin osv?

Jag tänker nåt i stilen med att den får va ganska dyr att köra, sålänge den är rolig att köra :) och enligt uppgiftera här på sidan så ska den dra 1,13 (1,22).

stämmer kanske inte, men jasi :)
+ att jag redan har körkortet klart. (går transport på fordons så vart klar med teoriprovet och uppkörningen i april)
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Men är verkligen 535:an rätt bil om du vill ha en "rolig" bil ?? , den är mer landsvägskryssare.

Sen tycker jag absolut att du ska satsa på en bil med vettig ägandekostnad , att som nybliven körkortsägare köpa en bil som med lätthet tar 1,2l/mil och kostar 5k/år i trafik på morsan !! verkar vansinnigt tycker jag.

Varför inte snegla på en e36:a , en 318is tex. lär du minst lika mycket skoj i som 535:an fast till 2/3 av kostnaden.

Vill du absolut ha en e34:a så ligger jag på Geminis linje , satsa på en 525 94-95.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Förbrukningen med 535:an är helt enkelt vad man gör det till... Jag kan få ner min på 0.8 om jag kör försiktigt. men har ett snitt på 1,15 sen jag köpte det. Så för att väga 1740kg och ha den motorn så tycker jag absolut att den får dra så mycke. Men visst ligger jag o bränner så drar den ju i sig soppa det är ju bara så.

Jag anser då att man kan ha mycket roligt i en 535:a för ork finns det ju och framförallt så finns det gott om vrid som många andra 6or inte har. Och sen är den ju underbar vid omkörningar :)

Min är du en aning sänkt med så den ligger ju som en padda på vägen. Man kan med lätthet köra 200km/h här på dem gotländska krokiga vägarna utan och behöva känna att man kan tappa kontrollen ;)

Lyssna noga efter klonk osv från upphängning och kolla även bromsarna då dem brukar ta ganska mycke stryk.

Beemer 4 Life!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

En 535 E34 är ju inte direkt ekonomisk som förstabil,men ack så komfortabel och potent(nja hyffsat i vilketfall).
Det är en tung bil,vilket även visar sig på slitagedelarna som bromsar och leder+bussningar.
Den är ju inte heller särskilt bensinsnål.
Och en yngling med nytaget körkort ,lär ju heller inte använda sig av ägg mellan fot och gaspedal i denna sortens bil.

Mvh Patrik
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Försäkringen på morsan är väl inte helt lysande. Ifall nåt händer och försäkringsbolaget misstänker att det är du som egentligen har ägt bilen, så blir det ingen utbetalning. Finns många trådar på forumet i ämnet.

Mitt förslag är att du läser på först och därefter väljer en bil som du har råd att försäkra själv.

Jag hade alla gånger köpt 535an... Köpte 520 när jag tog körkortet.. Ångrade det motorvalet många gånger
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Köpa bil som du vet att du inte har råd att försäkra? Det tycker jag låter riktigt korkat. Mitt tips är köp en snikig bruksis med låga ägande/driftskostnader och glid runt i så länge, spara ihop till en kul bil under tiden. En annan variant är att du skaffar en vinterbil som du kan sladda sönder med gott samvete, då behöver du inte ha den skojjiga bilen påställd hela året vilket kapar försäkringskostnaderna ordentligt.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag kollade upp detdär noga innan jag köpte min bil. Sålänge jag samma bostadsadress som ägaren av bilen så är det helt okej. Så summa sumarum är att sålänge man bor hemma hos föräldrarna så kan dom inte säga nått. Sen är det ju som så att nu går bonus systemet efter hur länge man haft körkort och endast de så nu är det smartare o sätta bilen på föräldrarna första åren o sen när man börjar få bonus ta över den. Efter 6 år uppnår man full bonus.

Jag hade en 518 som förstabil... Vistt man lärde känna vägen osv men hur kul var den då? 535:an är ju mil ifrån den... Och jag kan ju då berätta att min 518 drog 1-1.1 bara för att man plågade den 24/7 nu pysåker man istället med 535:an som då drar mindre så dedär med att 535:an är oekonomisk är bara bullcrap.

Beemer 4 Life!
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Ursäkta påhoppet, men plåga 535:an så jämförelsen blir lika iaf. Eller pysåk med en 518 så får du ju sanningen.
Och sen när ändrades bonusen till hur länge man haft körkort? Det är väl fortfarande så att försäkringsbolagen måste ha ett underlag (en försäkring / person och fordon) för att kunna beräkna bonusen, eller?

Bayerische Motoren Werke
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
JO men grejen är att för att man ens ska kunna åka i en 518 så måste man gasa rejält o varje omkörning blir till en pina... Plus att 535:an har annan utväxling och varvar mycke mindre i 90 än en 518.

Dom har helt skrotat dedär med att bonusen går efter hur länge du haft försäkring. Det går efter hur många år man har haft körkort.

Beemer 4 Life!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.