|
|
|
|---|---|
|
Fick idag hem mina dunlop sp9000 225/45-17 som jag beställt på däckonline. Blev väldigt förvånad när jag såg att det står DOT1206 på dem. Det vill säga de är nästan 2,5 år gamla eller? Har nån mer varit ute för detta ? Vad hade ni gjort ? Mvh Adam | |
|
På deras sida står det att ett däck som lagrats på rätt sätt i ett till fem år motsvarar specifikationen på ett nytt däck. Längre ner står det att man kan räkna med att däcket inte är mer än ett år gammalt när man köper hos dem. Länk Hör av dig till dem och se vad de säger... |
|
|
Tyvärr startade Christer Glenning lite av hysteri hos folk med sina utlägg om gamla däck Ett ej monterat/använt däck som förvarats på rätt sätt behåller sina egenskaper ett antal år Det är när däcket börjat användas och man bygger värme i det som självvulkaniseringsprocessen startar och med det också åldrandet |
|
|
Ringde och pratade med den enelsktalande kundcervicen idag och de bad om ursäkt samt lovade skicka nya däck. Hoppas det funkar och att de verkligen skickar nya.... Återkommer med rapport i ärendet ! |
|
|
Själv köpte jag däck med tillverkningsdatum månaden efter inköpsmånaden. Lika illa det? Tycker du borde få en extra kompensation för detta, när de skriver att man ska räkna med att däcken inte är mer än ett år. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Steifan, utveckla gärna. Det är väl veckor som står på märkningen, inte månader? Tror säkert att däckonline står för detta, däremot blir det säkert lite extra strul för dig. De är redan så billiga att jag tror det är svårt att kompensera ytterligare. Mina erfarenheter av däckonline är odelat positiva, de är superseriösa, billiga och levererar snabbt och smidigt. Ibland kan olika internetsajter sälja ut äldre däck till ett billigare pris. Jag vet inte om däckonline gör det? Mvh Johan |
|
Skulle vara nöjd om de drog av minst 30% på priset, men helst vill jag ha nya däck. Hoppas det kommer nya snart... och att jag inte behöver krångla med returer etc. Är andra markander mindre känsliga för äldre däck ? Kanske säljer de gamla däck till andra länder. Vi i sverige är nog väldigt medvetna om däckens ålder.. Adam |
|
|
Självklart kommer du att behöva skicka tillbaka de gamla däcken. Inte tror du väl att de kommer att skänka dem till dig? //Lövet |
|
|
Precis som Lövet säger, nog kommer du att få "krånga" lite. De gamla däcken måste ju självklart tillbaka. Förhoppningsvis får du nån form av returlappar med porto betalt osv som du bara sätter på däcken som ska tillbaka. Du måste ju ändå ner och hämta ut den nya laddningen. Kompensation kan väl vara svårt att få... Du får ju en ny uppsättning däck utan minsta knussel från deras sida. Det var dåligt av dom att skicka dig gamla däck visst, men eftersom dom snabbt skickar dig, förhoppningsvis, nyare denna gång så tror i alla fall jag att det blir svårt att kräva nån form av ytterligare kompensation. Men frågan är så klart fri, men gör den helst mailledes då. Med förklaring av vad som skett och så. Är alltid enklare om det finns något skrivet. Hoppas att du får nya fräscha däck i alla fall :-) Niklas Fransosen |
|
|
Ja givetvis måste jag ju lämna tillbaka de gamla däcken. Med utan krångel menar jag att jag slipper ordna med transporten etc. De ringde precis och erbjöd mig 7% rabatt. Däcken kostar 1150 st vilket blir 80 kr rabatt per däck. En klen tröst för att köra på gamla däck tyckte jag och tackade nej samt bad dem skicka nya däck i stället. Han lät ganska besvärwd över detta men nya däck kommer sad han... |
|
|
Jag är en sedan många år kund hos Däckonline.se Det har alltid fungerat helt underbart och det är premiumdäck samt regummerat jag har köpt. Däremot har jag förändrat mina värderingar den senaste tiden. Sverige ser ut som det gör och det beror ju på t ex 50 år framgångsrik industritillverkning som på gott och ont byggt upp ett land vi får förmånen att leva i idag. Däremot så har ju en massa maskiner blivit sända österut för att liknande prylar ska kunna sändas tillbaka(logiken i det?). För att Sverige skall på något sätt skall kunna bibehålla och bevara en del av det arv som byggts under 150 år i fred så är det ju i slutändan konsumenten som med sina inköp avgör vart omsättningen och därmed kringserviceindustri samt skattebetalningen skall hamna. Priset är en väsentlig del ja men desto viktigare är ju servicen. Jag försöker i framtiden att köpa mina däck lokalt i Stockholm. Kanske inte lika billigt som på däckonline men prismässigt helt okej och jag bidrar lite grand till att upprätthålla och bevara hantverkstraditionen samt omsättningen i BNP i Sverige. Hoppas det löser sig med däcken för dig. Mvh Asken |
|
|
Håller med Asken. Handlar själv oftast på hemmaplan för att gynna lokala och svenska handlare. Denna gången så bedrog snålheten förståndet tyvärr... Nåväl, fick ett fax precis där det står att de kommer hämta däcken hos mig. Verkar ju smidigt, hoppas jag inte behöver vänta allt för länge på nya sulor bara.... Adam |
|
|
Låter ju som det blev en bra lösning på problemet ditt :-) Och oavsett vad som står på deras hemsida, ett däck gjort i år är ju bättre än en som tillverkades för snart 3 år sedan. Det känns liksom bättre med nya fräscha grejor :-D Niklas Fransosen |
|
|
Du gjorde inte alls något fel. Telefax är världens bästa grej. Faxa bara tillbaka och be om återbetalning sen kan du göra vilka val du vill:) Kör på 98/ 99 oktan så får du både mer effekt och räddar miljön lite. Det är nämligen lite mer energi i samma volym som 95oktan och några procent lägre förbrukning ger några droppar färre som behövs pumpas upp... Mvh Asken |
|
|
Följetången fortsätter: Mailade idag och undrade hur det gick. Jo de har tydligen inga sp9000 på lager så jag blir erbjuden sp sportmaxx i stället för ca samma pris. Eftersom jag vill ha samma däck fram o bak så kommer jag avböja det erbjudandet. Får försöka fixa däcken någon annanstans. Nån som vet hur lång tid det tar att få ut sina pengar från däckonline ? Adam |
|
|
Lite skumt, de bör ha 9000 på lager Krasta: Se mitt tidigare inlägg ang ålder, är dina däck rätt förvarade så är det ingen fara alls. Detta med ålder på EJ monterad, EJ använda däck är betydligt överdrivet, föråldringsprocessen startar med den vulkaniseringsprocess som startar när däcken bygger värme vid användning För övrigt, ytterligare en anledning att gynna din lokala gummigubbe, mycket enklare vid problem/reklamationer |
|
|
krastapopolis: Grattis. Det är väl bara att instruera om pengarna tillbaka och se det som en jättevinst när dom dyker upp? Jag vet att jag fick en godkänd retur sen köpte jag nya däck när pengarna kom tillbaka, det var bara skönt med bullrande gamla puckar fram tills dess.... Du har ju just lyckats med konststycket att bli betalande PRO-medlem, ställa någon fråga och vips så verkar det bli som det står skrivet i tråden.... Tålamod är en..... Mvh Asken |
|
|
PRO-medlem ? Hur gick det till ? Slutet på historien. Har försökt få tag på dessa däck lokalt men ingen verkar sälja dem häromkring. Blev nu erbjuden 10% rabatt på däcken jag redan fått och bestämmt mig för att tacka ja till det. Slutet gott osv.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.