|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
FD-ormen måste nog göra dejawa. sällskap... Jag hajar inte riktigt "denna ovanliga lack väger upp priset"..? Vaddå ovanlig, den är väl gråmetallic? Eller ser jag fel? Tycker bilen ser fräsch ut varför jag skulle öppna plånboken och slänga upp lite fler bilder istället för att "snål-länka"... =) Lycka till! |
|
| Sälja billigt för att kunna köpa något som bättre motsvarar dina behov?!?!. Verkar bättre att behålla bilen. | |
|
Det är ju inte klokt vad E39 sjunkit bara under det senaste året! Det är ju nästan så man blir sugen, E39 ger ju otroligt mycket bil för pengarna. I Maj förra året missade jag en sober mörkgrå sv-såld 525 Touring M-sport -02 med Steptronic som rullat ca 9000mil. Såldes av en Toyotafirma i Malmö. Det begärdes 175kkr för den då och den reserverades och såldes på knappt 3 dagar efter att ha kommit ut på Bytbil!! Med facit i hand kanske det var lika bra att man missade den. Å andra sidan har väl värdeutvecklingen för en V70 T5 med automat gjort ungefär samma resa :-( |
|
|
tvesovla: Gällande M-sport touringen saknar den både handikapp-spak och skinnklädsel samt navi vilken jag personligen tycker väger mycket tungt på en E39 Touring. En bil som är så tråkig och bekväm att köra ska man inte behöva växla själv.. eller har jag fel? För det är väl ingen som påstår att en 520 Touring på 1,8 ton med 170hk och orginalchassie bjuder upp till korglädje även om den skulle vara manuell. Jag är mycket nöjd med min Touring och den har precis den utrustningen jag vill ha och effekten duger gott till att köra om med. Numera är jag inte i behov av kombi eller stor långfärdsbil efter som jag och min sambo har separerat men är sjukt nöjd med bilen och börjar funderar på att behålla den och göra med den som tanken var från början (M-paket, sänkning 19" etc.) Visst känns lite dumt att köra runt i stan tur och retur tll jobbet dagarna i ända och väldigt sällan köra långsträckor men bilen går trots detta på ca 1.0-1.1 liter/milen vilken är suveränt för en stor kombi med sexa o automat. Förutom att behovet av stor bil inte längre behövdes ville jag även sälja för att få pengar över till min E30 Turbo så jag hinner köra med den innan sommaren är över men nu verkar det som att jag får råd att både behålla kakan och äta den. Summasummarium, jag låter priset ligga kvar, jag är inte desperat. Jag väntar tills den 55-åriga äldre herren med hatt kommer och köper den, en man som uppskattar en originalare med gula blinkers och ett mycket fint skick. Kommer inte denna äldre herren... Ja då får den sin släng av styling sleven så fort E30 Turbon e mappad och klar. Vad jag har gett för bilen behåller jag för mig själv men kan säga att jag fick den till ett mycket bra pris så visst kan jag sänka priset utan att förlora på affären men jag är inte intresserad av att ge bort bilen för det. Har i dag tagit försäkring på den på mig själv och fick ett bra pris hos LF (ungefär samma som den kostade på min sambo) Tittade även på BMW-orginalförsäkringar som flera har talat om men dom ville riva av mig ca 16 lök per år, skrattretande :) __ /Chrille |
|
|
Det är en fruktansvärd skillnad på en 520 och 525im - och bilen i detta fallet hade både m-paket II och en större/roligare motor - för den hade jag varit villig att betala minst 30 tkr mer än din, så mkt betyder m-paket och en större motor för mig... Att den dessutom har en manuell låda ser jag som ett plus. Navi får du inget för, så är det bara. Alla är vi olika. |
|
|
Navi - höjer inte priset mer än några tusenlappar. Skinn istället för M-sport alcantaran? - Några tusenlappar max. Automat på 520 - sänker värdet snarare Kul att du är nöjd med bilen dock för med nuvarande prissättning så kommer du få behålla den ett bra tag ;-) //Lövet |
|
|
Det var några år sedan som Navi höjde priset. För 5-6 år sedan fick man väl i stort sett igen de där 20-30kkr de kostar i inköp via BMW. Idag är det ytterst tveksamt när man kan köpa riktigt bra portabla för bara ett par tusen som dessutom kan användas i flera bilar och i hyrbilen på utlandsemestern. Sen finns det säkert en hel del kräsna spekulanter som av estetiska skäl vill att en 16:9 Navi är ett måste men att det generellt skulle höja andrahandsvärdet mer än någon tusenlapp är tveksamt. Då tror jag skinnklädsel höjer värdet betydligt mer. |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Nja killar, nu måste jag säga att ni är ute och cyklar, det börjar faktiskt likna mobbing. Självklart höjer såväl navi som automat och skinn värdet på bilen! Det finns inga tveksamheter om det. Även jag tycker att navit är hyfsat värdelöst, men det finns fortfarande köpare som betalar kanske 5 lappar extra för en bil med ett 7 år gammalt navi i. Och det finns faktiskt köpare som inte ens TITTAR på en bil utan skinn och automatlåda! Jag tycker fortfarande att det är en väldigt trevlig bil som diskuteras i den här tråden, en bil som sticker ut rejält från en dussin-E39. Det finns högvis med komfortpaketade E39:or till salu, säkert hundratals, men max 10 % har samma utrustning som den vi diskuterar här. Utrustningsnivån är det som kommer att få bilen såld, utan tvekan. Sedan finns det ingen automatik som gör att bara för att en 525 iAMT -03 annonseras ut för 45000 kr så är en 520 iAT -01 värd 12000 kr. Klipp kommer alltid att finnas, men de sätter inte prisnivån för alla andra bilar. Däremot säljs dessa bilar först, av naturliga skäl. Men som marknaden ser ut nu så får man nästan ge bort bilarna för att få dem sålda, och frågan är om det verkligen är vettigt att sälja en bil alldeles för billigt om man inte behöver det? Mvh Johan |
|
Håller inte med dig Johan att automat automatiskt höjer värdet på bilen. På vissa modeller skulle jag (med ganska torrt på fötterna) hävda att automaten är värd ytterst lite eller till och med drar ner, 2,2 liters motorn i 320 och 520 är en sådan modell. Ett mycket färskt exempel på vad en automatlåda är värd i andra hand ges av en nyligen gjord bilaffär på Audi där min far bytte in sin Audi A6 2,4 -04 Multitronic. De betalade 6000kr extra för automaten. Detta alltså på en modell där automat anses vara väldigt eftertraktat. Nypris för lådan? 22.000kr //Lövet |
|
| Personligen skulle jag inte ens åka och kolla på en E39 som saknar skinn och automat. Men hur stor skillnad är det på en 170 hk 520 och en 170 hk 523? Den 523ia touring som jag hade upplevde jag aldrig som undermotoriserad på något sätt. Det kändes som en perfekt motor för en bruksbil som en BMW E39 är och jag skulle inte tveka på att köpa en 523 igen. 170 hk 520 borde väl ha liknande prestanda? | |
|
Den "gamla" 523:an på E39 var en något nertrimmad 2,5-litersmotor (M52) som var/är väldigt lyckad; snål men ändå tillräckligt stark. 520 med 170Hk är en 2,2-litersmotor (M54) som inte heller är dålig men har lite mer spetsig karaktär. Mvh |
|
|
Det skulle aldrig falla mig in att köpa en exv. 320 eller en 520 automat. Beror väl lite på vilken bil det är - en 130 med automatlåda är förmodligen inte särskilt lockande eller kanske en automatlåda i min M Coupé? Men det är naturligvis jätteskönt att höra att det finns folk som är beredda att betala mer för automat. Men navi, nja... |
|
|
tvesovla, när jag var i din ålder tyckte jag också som du, att automat är värdelös! Nu när man har ofta barn i bilen och blivit äldre och tröttnat på att växla hela tiden tycker jag att det är underbart att slippa tänka på växlingen när man kör automat! Det något som jag och sambon saknar väldigt mycket i vår 525:a. Nästa bil blir uteslutande automat! M3 E30Länk |
|
|
Små och sportiga bilar är generellt mer aktiva med automat. På 5-serien får man normalt sett mer betalt för en automatare. Personligen föredrar jag automat i 5-serien men det är egentligen inte så intressant. En 4:3 navi tvivlar jag på att det drar upp värdet någonting. En uppdaterad 16:9 kanske kan ge några enstaka tusenlappar. Det inget tvivel om att man får en betydligt bättre eftermarknadsnavi för en spottstyver. Men en del föredra den snyggare monteringen av originalgrejor. Skinn drar självklart upp priset jämfört med en tygklädsel. Sen undrar jag om inte alcantara smäller lika högt som skinn? (Hade det i min gamla M5e34 och älskade det. Bekvämt, sportigt, snyggt och såg ut som nytt på en 10år gammal bil. Förstår inte att det inte fanns att få till M5e39.) Billiga bilar och sk klipp tror jag visst påverkar prisnivån. Som köpare sätter man förväntningarna/målet högre om man får höra om någon som gjort en bra affär. Tycker ofta man måste lägga sig prismässigt bland de billigaste bilarna på blocket för att kunna sälja någorlunda smidigt även om bilen kanske förtjänar att jämföras med dyrare bilar. |
|
|
"Små och sportiga bilar är generellt mer aktiva med automat." Nu blev det helt fel. Små och sportiga bilar är generellt mer attraktiva med manuell låda, skulle det stå. |
|
|
BjörnB : Jag håller med angående alcantarainredningen. Otroligt snyggt och trevligt. En kompis har den inredningen i sin M5 och där gör den sig fantastiskt bra! Mycket sportigare än en skinninredning. |
|
|
Abbe; Jag har inte sagt att automat är värdelöst... Tycker det kan vara väldigt bekvämt med automatlåda i tyngre bilar men jag skulle aldrig vilja en i en exv. M3 E30... Men det är ju det som är så underbart att vi alla är olika, det kommer säkert en dag då jag kommer att totalvägra manuell låda - likt amerikanarna som inte kan köra manuell... =) |
|
| Björn; Fanns alcantra i e34:an!? Härligt, hade också velat ha det i min - betydligt skönare än de kalla/varma skinnsätena... =) | |
|
tvesovla, då missuppfattade jag dig lite gran. Men jag tycker du blandar äpplen och päron! Självklart är det otänkbart med automat i bil typen M3 E30, M Coupe, det är ju inga familjebilar och i de flesta fall används de av entusiaster, så är inte fallet med fem serien, de flesta använder den bil typen som bruksbil och då är det grymt bekväm med automat. M3 E30Länk |
|
|
"Fanns alcantra i e34:an!? " -Ja i M5e34 kunde man få det. Hur det är med övriga e34:or vet jag inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.