AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
15.514

Är 520 E39 iskall på marknaden?

Sida 1 av 8
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
I och med M54:orna lanserades tycker jag inte att man kan kalla dom slöa. 170 hk känns fullt tillräckligt, Och med dagens bensinpriser borde min bil vara ganska het på marknande med tanke på utrustningsnivå kontra bränslesnålhet.

Bilen har legat ute på annons i 2 veckor och inte en enda har hört av sig.
Vad tror ni är fel?

Länkar till annonserna: Autopower: Länk Blocket: Länk
Jag har en kompis som sålde en 520it 01:a med navigator, multiratt, men inget schiin eller automat runt 80KSEK för ett drygt år sedan. Den hade gått knappt 17000mil. Det krävdes mycket annonsering för att få till ett avslut.

Dra slutsats av det själv. Orkar inte bli påhoppad för mina åsikter. Annars vill jag önska dig lycka till med din försäljning!

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Priset är för högt. Dessutom import som inte nämns i annonsen.

Kolla på www.bilpriser.se

"Lyxutrustning" brukar nog inte heller inbringa mycket mer pengar vid försäljning utan kanske enbart gör bilen mer lättsåld.

Tror i allmänhet att marknaden är iskall för försäljning just nu. Begagnatpriserna har rasat under våren i takt med att räntorna har gått upp så man kan verkligen fynda, därför känns en importerad -01'a med 17000 mil kanske inte glödhet. Man kan ju få en 520i E60 -04 med mindre mil för inte så många tiotusenlappar till.
Jag tänker säga det simon_en inte vill säga nämligen att din bil är tokdyr! Den hade t.o.m kännts dyr om det vore en motsvarande 525 med M-sportpaket. Så du måste tyvärr rejält ned i pris för att få den såld.

Tvivlar på att 520 skulle vara mindre attraktiv än både 525 och 530, oavsett bensinpris. Det skiljer väl inte mer än ca 1cl/mil mellan 520 och 525?

Jag tror på ett slutpris på 70-85kkr för din bil. Tror däremot inte att det beror så mycket på högt bensinpris eller räntor utan att bilen helt enkelt är 7-8år och har rullat 17kmil vilket är gammalt och mycket i spekulanters ögon. Även om alla på autopower vet att en BMW knappt är inkörd vid det miltalet :-)
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ja, rimligt pris är nog runt 80.000 kr. Ser fin ut och är bra utrustad. Bra annons också, men marknaden är som den är.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lägg annonspriset på 95´ så borde telefonen börja ringa.

Mvh
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tror också att priset är alldeles för högt. Lämpligt annonspris tror jag är 79.000, och du får släppa den för drygt 70.000 kr.
E39 facelift börjar bli riktigt gamla och priserna har rasat, en sv-såld 525 touring M-pkt-03 med 20.000 fullservade mil annonserades i våras för 99.000 kr men blev inte såld speciellt fort ändå.

Sedan tror jag tyvärr inte 520i som modell inte är eftertraktad och speciellt inte med automatlåda, jag tror heller tyvärr inte de skiljer mkt i förbrukning mot en 525 till 520ns fördel.

Jag såg dessutom denna nu Länk mycket prisvärt, inte konstigt att E39 rasar till riktigt låga nivåer när man får en E60 för sådana pengar.

BMW CS #5139
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag brukar ju oftast vara den som är motpolen till Simon_en, dvs jag tycker att bilarna går att sälja för bra mycket mer pengar än han tycker. Men i det här fallet har han och alla andra rätt, den är alldeles för dyr!

Det är tråkigt på en så välutrustad bil med säljbar färgkombination, men priset måste ner. Vill du bli av med den nu, dvs mitt i sommaren i en nedåtgående ekonomi så måste priset ner långt under 100 lappar. Har du inte bråttom skulle jag låta annonsen ligga kvar på 110' nu och sedan lägga in en ny annons i mitten-slutet av augusti med 98' som pris. Med BÄTTRE BILDER! Mörka bilder på en bil med öppna luckor är ju inte direkt någon hjälp att sälja bilen, om man säger så. Man ser ju inte ens färgen, den ser nästan grön ut...

Mvh Johan
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag tror J.L. är helt rätt på det med 70' kr som slutpris. Juli är kanske inte rätt månad att sälja bil, men det är lika bra att ta smällen nu.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Oj, du är ju värre än mig på att byta bilar - om jag inte minns helt fel så sålde du en vit e34 touring för lite mindre än ett halvårsedan..? =)

Bilpriser.se värderar din bil till 69-78 tkr varför du måste ner än mer - i var fall till 80-90... Inte kan du ha givit så mkt som 120 tkr?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här har du 10 anledningar till att telefonen inte ringer:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

En 6 år gammal navigator höjer inte priset nämnvart, kanske 5000 kr max? Skinnklädsel, 5 tusen till kanske? Så värst mycket mer utrustning är det ju inte som skiljer mot standard. Sedan har du dessvärre orange blinkers och inga strålkastartorkare vilket skriker "import", något som sänker värdet.

//Lövet
Lövet; Du glömde cirka 10 bilar till... =)

Sedan att ditt pris ligger en bra bit över bmw-handlarens pris på samma bil och miltal, är verkligen inget som ökar dina chanser...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Någonstans måste man ju bryta. Tror att poängen gick fram ändå. ;-)

//Lövet
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Usch, när jag läser Lövets lista blir jag mörkrädd. Har de verkligen fallit så fruktansvärt under det senaste året? Jag menar 70-80 lappar för en välutrustad E39 kombi, det är sanslöst mycket bil för pengarna. Vad får man egentligen för det annars på marknaden?

Mvh Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tänkte själv försöka sälja min egen 530 i höst, ska bli intressant att se hur den försäljningen går... Lyckligtvis är jag helnöjd med bilen och byter endast för skojs skull. Går det inte så går det inte.

//Lövet
Lasse Karlsson
Tjena Deejaywasp!

Inte för att vara taskig! men ditt pris är ju fantasi i dagens läge! Din kärra värderas till som lägst 61 papp på bilpriser! Känslan är att man idag har mycket svårt att ens få det för sin bil, utan måste ner 5-10% under detta för att affär ska bli av!

Så den bistra sanningen är nog att du bör gå ner kanske dryga 50 papp för att få sälja! och i det läget ringer inte ens folk! Man vill inte pruta 50-60 tusen på telefon! det känns mest som att göra sig löjlig! och retar mest säljaren! Bilmarknaden är iskall!(gäller alla bilar!) så det finns goda chanser till klipp! och att göra en "bra" försäljning går inte!

HA DET!!
Lasse Karlsson
Jag igen!

Glömde lägga till i min förra tråd, att jag haft min 750iAL ute i 2 veckor nu, både på blocket och här, ingen har ringt! Detta trots att bilprisers lägstavärdering på kärran, redan nästan är dumpat 20 papp under denna nivå!

Iofs kanske en svårare bil att sälja pga soppapris odyl, men ändå! Håller väl ut ett tag till och väntar, men sen blir det nog att gå ner ytterligare om jag tänkt sälja, men det blir en senare fråga!

HA DET!!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Utgångspriset 125.000, hur kom du fram till det? Kollade du inte alls hur marknaden ser ut? Surt sa räven, men du får nog räkna med att kliva ned ytterligare i pris. Fin bil, mycket för pengarna...

Kanske bästa affären är att behålla den?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jaja, lugna och fina, alla har faktiskt rätt att sätta ut sina bilar till vilket pris som helst. Det är absolut inget fel i att försöka få ut så mycket som möjligt för sina bilar. Det finns massor av exempel med folk bara på det här forumet som köpt/sålt bilar till priser som ingen trodde var möjligt. Så om någon bestämt ska ha en 520 med den färgen och utrustningen så kan nog de tänka sig att betala en hel del extra.

Jag tror inte att du behöver sälja bilen för 60 lappar, utan har du inte bråttom så gör som jag sa i diskussionen ovan.

Det är bara att hoppas, för allas vår skull, att bilmarknaden kommer igång efter sommaren. Annars kommer det att börja smälla bilhandlare, vilket ytterligare sänker priserna.

Ett litet exempel från verkligheten; min granne köpte en ny 520 dAMT -08, och skulle då byta in sin Cheva Transporter. Den är två år gammal, maxutrustad, fyrhjulsdriven, köpt ny för 300 lappar. Efter 7000 mil så fick de 125' som inbytespris! Det var 3-4 månader sedan, och då stod dessa i 180' på blocket. De annonserade ut den, men lyckades inte sälja den privat, utan förra veckan lämnade de in den till BMW. Samtidigt kollade jag på KVD vad dessa gick för i dagsläget på deras auktioner. Det fanns flera, kanske inte helt jämförbara, men ändå: De såldes för 80 lappar! Ett värdetapp på 70 % på två år! För en bil som egentligen inte ens är törstig, den tar väl 1-2 deciliter mer än en Volvo V70....

Mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Japp, begagnatmarknaden är verkligen översvämmad...
Är själv inne på att dumpa min Hynda CRV 2005r kollat blocket resp bytbil och döm om min förvåning då privat annonserna låg klart högre (+15-20%) när det gällde begärdt pris än bilhandlarna.... har gemene man fortfarande höga förhoppningar om bilens värde medan bilnasarna dragit öronen åt sig inför ev. stundande hårdare tider??
Man såg ju på annonserna på¨blocket att flera annonserat länge...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.