|
|
|
|---|---|
|
Hej, min 325IX från -89 har tagit in vatten i motoroljan. Måste detta innebära att toppen är sprucken, eller kan det vara topplockspackningen? Eftersom jag inte har så värst mycket mekarvana tror jag inte att jag tänker ge mig på att byta och renovera toppen själv, (??)och att lämna in den på verkstad kommer troligen (??) kosta mer än vad bilen är värd. Vet någon om någon som åtar sig sånna här jobb (relativt) billigt? Vad kan man begära för pris för bilen i detta skick? Någon som vill lyfta den? Tacksam för svar! //Sebastian | |
|
Har en Peugeot 605 (fy på mig!) som toppackningen gick på, tog även vatten som gick in i motorn. Stod två månader och nu har jag börjat skruva lite, fått av toppen. Har aldrig plockat ner någon motor tidigare men det har gått rätt så smidigt. Har du inte tummen mitt i handen och du har ett lämpligt utrymme att mecka på så kan du ju göra ett försök själv? Måste ju finnas handböcker på E30? Hur som helst, det är svårt att veta om toppen/blocket fått sprickor utan att plocka ner motorn. I mitt fall verkar jag klara mig med toppacking, får väl se om jag får ihop motorn igen de närmsta veckorna... :) |
|
| Toppen behöver inte vara sprucken, däremot kan den ha blivit skev om den kokat...Att "lyfta toppen" på en verkstad kostar säkerligen 3000+, o då snackar vi en billig verkstad...M20 är en basic konstruktion så är du lite teknisk så fixar du att byta/renovera toppen själv... | |
|
Ja då har man satt igång då. Fick av toppen på ca 10h, för att vara första gången var väl det ok. Har lämnat in toppen för undersökning. De hittade att toppen är i behov av renovering, att kammen är sliten och att ventilpackningarna bör bytas plus en del annat som jag inte minns. Imorgon skall jag hämta toppen och suga ut all tänkbar information de har. Hursomhelst kommer jag få tillbaka toppen tvättad icke isärplockad och oplanad. Oplanad för att de tar 3000 kr för jobbet. Nu kostade det 500 kr och det var väl värda pengar om de kan ge mig information om vad som är slut på toppen. Jag har haft problem med ojämn gång, vilket verkstaden trodde berodde på att ventilerna får olika mycket luft och kompression iom dåliga ventiler o dyl. Jag hade dock fått kompressionen testat tidigare på en annan verkstad och de påstod att kompressionen var bra och jämn. Nåja. Planing ska för övrigt kunna kosta ca halva priset mot 3000, enligt vänner som gjort det. Har hittat sjukt mycket bra trådar här om topprenovering så det ska nog kunna gå. Jag måste bara ta ställning till om det lönar sig att köpa en bättre begagnad eller renovera själv. En viktig fråga. Mekarna på verkstaden pratade om att det i toppen finns räfflor som skall hålla olja i glidlager, på samma sätt som det i cylinderfodret finns "korslagda räfflor" som hjälper till att ge god smörjning. Stämmer detta, och var finns dessa glidlager med räfflor för olja? Kan detta enkelt renoveras? Har någon något tips innan jag sätter igång med att renovera toppen? Jag har läst att det är viktigt att exempelvis ventilen till 1:ans insug sätts tillbaka på samma plats som den togs ifrån. Hoppas verkstaden har märkt upp allt noggrant när jag skall hämta toppen i delar imorgon. Hur viktigt är detta? Är det någon som har något tips på hur jag kan se om de olika ingående delarna i toppen är för mycket slitna? Tacksam för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.