AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.410

hur slippa betala biltullar i stockholm?

Sida 1 av 2
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

Någon som har tips? Jag är tyvärr stamkund vad gäller "trängselskatten".

Länk säljer dom en keps som sitter fram i bak, är det verkligen OK att ha den för polisen? Någon som testat och blivit stoppad av polisen?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det är inte okay och folk har blivit bötfällda för det. Men ännu fler har sluppit...

//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åka tunnelbana eller ta en promenad kanske? Samåkning var populärt förr i tiden och det kan ju inte vara fel att uppmuntra till igen....
Mvh
Asken
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
man ser ju inte många som har den kepsen lägre.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag har börjat cykla mycket mer, bra för flåset och för plånboken...

Mats
BMW CS #5847
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Skaffa motorcykel....
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Poängen med trängselskatt var nog inte att det skulle bli en sport att slippa betala den. Fundera på varför du _inte_ skulle behöva betala... ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
3M
718
3MW
E36 Ti
esadh: eller så kan du berätta varför_vi_ska_betala ?
ser inte nån mening med att betala skiten. och varför ska jag som bor i stan behöva betala när jag åker ut ur stan för att ta mig till jobbet varje morgon?

snälla svara, är så nyfiken.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

3MW: enkelt, vitsen är ju att minska bilrörelserna i stan, då spelar det ingen roll om du kör ut eller in i stan.

Annars finns det mycket information på VV hemsida där man grundligt förklarar varför man skall betala om du inte förstått det.

Jag bor också i stan och jobbar utanför, åker tunnelbana eller cyklar, spar pengar och får bra flås.

Mats
BMW CS #5847

Eller så köper man en miljöbil som gör att man åker gratis genom idiotiförsöket(trängselskatten)
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kepsen var nog för många en protest och form av civil olydnad för det tveksamma demokratiska beluten och miljötänket i sin helhet som låg bakom hela apparaten. Sen kanske det stack lite i ögonen på folk att bilar åkte omkring med en skylt "Tullfritt" på bilen ;)

Höj priset bara så slipper jag se ännu fler på vägarna...
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alla som bor i innerstaden och inte behöver bil fick rösta. Alla som bor utanför och behöver bilen för att ta sig till jobbet fick inte rösta. Tro fan att folk blir förbannade för hur beslutet kom till.

Själv tycker jag att alla som bor utanför Bromma och åker igenom ska betala 50 spänn i vägtull. Alla som bor där slipper och enbart Bromma får rösta. Hur tror ni den omröstningen skulle sluta?

//Lövet
Trängselskatten är inget "försök" längre om någon missat det

Och i Sverige är det ju en folksport i hur man undviker betala skatt/moms på alla sätt så det är kanske inte så oväntat att även trängselskatten hamnar i den sporten som en gren !

Att köpa miljöbil är nog den sämsta lösningen för snart får även dom betala ( ev mycket snart om dom får som dom föreslagit) och då faller miljöbilarna extremt snabbt i värde

Gör som jag. Köp en snål dieselbil som efter att trängselskatt för ALLA införts blir högvilt som begagnad.
Tallviking:

Det var jag som skrev idiotiförsöket och det tänker är det namnet som jag ämnar använda.

Vad är det för info som du har som vi andra inte har när det gäller miljöbilar?

Om jag mins rätt så finns det ett förslag som gör att det nu idag vanligaste miljöbilarna(Saab och Volvo)inte längre att definerans som miljöbil exkl c30 F.

Men andra miljö bilar som Prius ska fortfarande klassas som miljöbil som åker in och ut genom staden.
na
630
navi
BMW325xi -06
Våra kära politiker har ju sagt att de tänker införa nya regler där miljöbilar inte längre ska få passera gratis genom biltullarna.
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att köpa bil efter statens aktuella skattepolitik är aldrig bra. Någon som på allvar trodde att Saab 9-5 med förbrukning på 1,5 liter milen skulle klassas som miljöbil i all evighet?

Nej, etiketten miljöbil måste nog faktiskt användas på bilar som i verkligheten är bättre för miljön på riktigt. Dit hör inte etanolbilar utan elbilar, vissa hybrider och snåla dieselbilar.

//Lövet
Kanske det vore dags att införa detta i alla städer så man får lite lugn och ro när man är ute och åker. =))

Dessutom är "miljöbilen" bara ett sätt att pungslå folk som allt annat dom hittar på, elbilar är väl hitills det enda alternativet om nu elen kan räknas som miljövänlig...

Häst.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bilval vid nyköp?
BMW 118d samt Mini Cooper d är bra nya bilar m h t utsläpp. Nu har b170 ngt kommit och med biogas från Stockholm Vatten så är emissioner= noll.
118d kan beställas Individual om lite lyx är grejen. Mini kan få extra allt och b170 ngt designo kan få contemporary equipment disorder som den röda v30 1.8F jag såg häromveckan. Vägverket rekommenderar faktiskt liten motor och mycket utrustning om man vill ha det enligt deras hemsida.

Däremot är stor motor och stor bil trevligt som hobby. Nm= kärlek:)

DIN-norm det är kvalitet. SIS-norm det är kärleksfull kvalitet.

Drivmedel?

Bensin
Vid 95 oktan blandas det i en massa skit som defintivt inte är hälsosamt för motorn eller för mängden utsläpp. 98 oktan gör att motorn går bättre, drar mindre bensin och det tråkigaste som finns är att tanka. Plånboken gråter.

Biogas
Det är ett rent bränsle. 30 dagar efter ett besök på gustavsbergaren via ett kommunalt reningsverk så blir det till prima bilbränsle att tanka precis utanför reningsverket. Han Borgarrådet Nordin inne i stadshuset har beslutat utöka kapaciteten med 40% för produktion av biogas läste jag i DN.
Det är ett steg i rätt riktning.

Att blanda ut biogas däremot det är = idiotiförsök 2! Det blir både dyrare gas och sämre effekt på biogasen.

Meningen med trängselskatten är att få mindre utsläpp i städerna och mindre bilar att köra inne i städerna. Att H.M.K. valt just C30 1.8F tyder väl på att det kanhända är en bra bil om man väljer att åka bil till jobbet, i gröthult city.

Om jag hade tillgängliga medel och skulle välja en ny bil idag vore dessa 4 alternativ de primära.

Diesel?
Raffineringskapaciteten i Norra Europa har inte på långa vägar byggts ut lika snabbt som antalet dieselbilar har ökat i försäljning. Preem har det renaste dieselbränslet i Sverige idag mig veterligt. Sprutt i tanken sa en Taxichaufför till mig.

Hybriddrift?
Råvaran till batterierna tas upp ur marken i Canada, transporteras till Europa för att renas, transporteras till Japan för att tillverkas och monteras för att skeppas till t ex Europa. Hur miljövänligt är det?

Köer?
För många bilar vid samma tillfälle. Definitivt inte för smala vägar som många tycks tro. Flextid har väl vissa? Samåkning är något för vissa?

Miljöbilar?
Som begagnade tror jag att 118d, 316i, 520d, E200 NGT, S40 & V50 1.8F, V70 Bifuel, 9-5 Biopower samt andra, primärt biogasdrivna bilar lär hålla mycket bra andrahandsvärde. Biogas är det enda drivmedel EU beslutat om att inte lägga på skatter på fram till 2012-12-31.

Nyproducerade bilar?
Hur miljövänligt är det att ta upp en massa råmaterial när många bilar idag kan byggas om till biogasdrift och på så sätt halvera mängden utsläpp ifrån dagens norm? Se på Tyskland, där är det en cerifierad massindustri.

Oljeberoende?
Det är något Europa haft i hundra år. Det är lätt att lösa. Inte gratis direkt. Se biogas däremot...

Ren bensin?
Vid 95 oktan blandas det i en massa skit förstår varje man som läser en tryckt tidning. 98 oktan gör att bilen går bättre & drar mindre bensin. Allt enligt instruktionsboken till en bra BMW samt t ex hassos blogg.

Stora bilar?
Tar mycket plats och ju större bil desto mer gummi och plåt som är ivägen, inne i gröthults centrum. På landsvägen spelar det däremot mindre roll. Luftmotståndet är det som gör att många stora bilar drar mycket bränsle.

Stora däck?
Jag har noterat en merförbrukning på 1l/100km då 18" med breda däck ersatte 16" med standarddimension.

Stor motor?
Effekt som används med förstånd är mycket trevligt för både miljön&plånboken.

Underhåll?
Förebyggande underhåll är alltid det som blir billigast i längden den dagen bilen skall säljas. Det är ju antalet kronor per körd kilometer som= bilens kostnad rent totalt.

Vackra bilar?
Mycket subjektivt vart de byggs. Bayern, Engelholm, Stuttgart och Trollhättan för att få med Sverige då.

Sedan vad man har för bil som hobby det är väl en annan sak.

Sveriges basindustri och svensk bilindustri har under årtionden varit det som betalat alla kostnader som gjort att både kärnkraft, försvar och annat kunnat bygga en bra infrastruktur som vi alla kan ånjuta. Inte alls gratis men notan syns inte. Nu är 85% av basindustrin exporterad österut av kvartalsekonomer fr o m 1992 och framåt?

En tillverkning av en fysisk produkt, vidareförädling av en fysisk produkt av en försäljningsorganisation som tror på sin produkt det är så en fysisk vinst blir till. Miljövänligt i framtiden torde väl vara att betänka möjligheten att använda ursprungsmärkning som hjälp att hitta rätt produkt om man vill det.

Jag själv föredrar Svensk kvalitetsmärkning. Man vet vad man får helt enkelt.
När det började byggas felhjulsdrift mest överallt då blev det en biogasbil här.

Ytlighet?
Skola det vara ytlighet då bör det rimligtvis finnas ett djup bakom det. Det kallas medvetenhet. Alla besökare på Autopower har det av vad jag kan läsa.

kamel2: Du frågade efter ett tips, nu har du en lite större bild.

Smält gärna den och kika efter själv. Hela tråden är full av intelligenta frågor och svar. Du åker en av de bästa karosserna BMW någonsin byggt sett ur komfortmässighet. Jag vet inte vad som är rätt för dig. Jag personligen anser att du är värd den bil du åker alternativt en begagnad BMW med V12 samt nån liten miljöbil om du vill ha det.

Riktiga män åker riktig bil, läser Autopower och instruktionsböcker i köerna:)

Mvh
Asken
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jisses vilket inlägg... Skrev du det i köerna också ;)
3M
718
3MW
E36 Ti
asken: grymt bra inlägg !! spec det där med riktiga män åker riktig bil..

själv har jag en förbrukning på 1,7liter/mil och trivs med det det är ändå jag som tankar.

men jag tänker ALDRIG köpa en prius för ca 300 000 för att spara på miljön. det är idioti !!

sen att fredrik reinfeld eller vad tönten nu heter vill tjäna pengar så får han göra det. jag ser det som att han tigger 10 kr av mig varje gång jag åker genom skite. =)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Heltsonika: Åker inte bil i köer. Jag sitter på kontoret utan webläsare, har mobiltelefonen där det var menat, fast monterad i bilen och gör nytta istället:))

Läser tidningen på morgonen och Expressen på kvällen. Den tryckta delen...

Gratis är för amatörer:)

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.