AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.011

trycker ut vatten

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
det är en m50b25 med vanos från 94.

den spottar ut allt vatten ut det lilla luftningshålet då den skruven har gott sönder, den kokar inte eller så, går inte ens varm, men får fyll 2-3 liter varje gång jag ska någonstans, och jag VET, jag måste sätta en ny skruv dit, men kan det va något annat än luft i systemet? den går bra, inget vatten i oljan eller ryker vitt.

Det måste givetvis sitta en skruv i hålet. Utan denna kan inget övertryck byggas upp och kylvätskan kokar obönhörligen när motorn når driftstemperatur.
Varje gång motorn sedan svalnar så sugs stora mängder luft in i systemet som innebär ytterliggare problem osv.

FP
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
okey, har nu satt en ny skruv (25kr på BMW) och luftat den, tror jag iaf.. körde upp den på en brygga så den fick redig lutning, men hur vet jag när den är "nöjd"? körde hem iaf och öppnade kylarlocket för att kolla, då pös det en aning och sen rann vatten över, och kärlet blev fullt. är det normalt?

Jo det är normalt, man skall undvika att öppna driftsvarm kylare.
Trycket sjunker, kylvätskan börjar lätt koka och expanderar, trycks ut osv.
Man luftar genom att motorn ståpr på tomgång, fyll i vätska tills det slutar komma luftbubblor ur luftningshålet, stäng osv.

FP
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
ja men kan man inte fylla för mycket då?

Det brukar finnas nån slag nivåindikering på exp. kärlet, i påfyllningshålet eller liknade. Kan inte din modell exakt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.