|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått problem med min bil och är tvungen att byta drivaxeln bak. Har bokat en tid på Speedy, då de var billigare än BMW. Då de samtidigt är dags för service (inspektion 1), låter jag de ta hand om den oxå. Enligt Speedy byter de bara olja + filter. Vad är det jag går miste om, dvs vad ingår i den "riktiga" servicen? Bilen har gått 22000. Priset hos Speedy ligger på 1160:-, mot BMW:s ca 4500:-. Mackan | |
|
Om jag istället väljer att göra servicen hos någon auktoriserad BMW-verkstad, är det någon som kan tipsa om någon bra verkstad i Stockholm? Mackan |
|
alain |
När det gäller speedy men det dom säger om BMW service 1, dom bara snaka skit. service 1 är mycket mer än att byta olja och filter. BMW eller auktoriserad BMW verkstad går igenom hela bilen, dom byter stift också och mer. Jag skulle aldrig lämna min bil på speedy till en service 1 för 1160 :-, det säger av sig själv att dom inte kan det. Du får en skrifligt lista över allting som dom går igenom. Det dom hitta som är fel, du får 1a-2a eller 3a, därefter det är upp till dig att åtgärda det som är fel, på det viset vet du exakt hur är det med din bil. Ifall att du vill sälja bilen, jag tycker att BMW stämpel är mer värt än speedy stämpel på servicebok. Jag tycker att du ska gå på BMW och titta på lista över det dom gör på servicen och därefter avgöra var du vill lämna bilen ty det är din bil. lycka till. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Det är mest "trams" som är extra i BMWs service, dvs kontroll av fullständigt självklara saker såsom torkarblad, däckmönster, smörjning av gångjärn osv. Se här exempelvis: Länk Det som byts (är inte 100% säker) är mikrofilter, bromsvätska, olja, oljefilter. Att tänka på är dock att bara oljan borde kosta mer än Speedys hela service. Du har 6,5 liter i systemet och oljan kostar runt 200kr litern = 1300 kr bara där. //Lövet |
|
|
Bättre info finns här ser jag. Inspektion 1 innehåller: Länk nspektion 1: Kontroll Lampor. Kontroll Instrumentpanel. Kontroll Signalhorn. Kontroll Vindrutetorkare samt spolarsystem. Kontroll och smörjning av lås. Kontroll Mikrofilter (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Underrede (i avseende rost och skador). Kontroll Kylvätska (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Spolarvätska. Kontroll Bromsvätska (bytes mot extra debitering vid behov). Kontroll Servovätska (fylles på vid för låg nivå). Kontroll Bromsbelägg fram och bak. Kontroll Bakvagnsbussningar. Kontroll Parallellstag. Kontroll Styrleder. Kontroll Täthet motor. Kontroll Täthet växellåda. Kontroll Bränsleledningar. Kontroll Avgassystem. Kontroll Parkeringsbroms. Kontroll Kylsystem. Kontroll Stötdämpare. Kontroll Fjädrar. Kontroll Bakaxelolja.(om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå) Kontroll Växellådolja.(om dålig bytes mot extra debitering, fylles på vid för låg nivå) Smörjning av: Dörrar gångjärn och lås. Huv gångjärn och låsmekanism. Bagagelucka gångjärn och lås. Byte Olja. (Helsyntet olja 5W/40 Longlife godkänd, M modeller 10W/60 beroende på BMW´s specifikationer) Byte Oljefilter. Ingår även ventiljustering på: M10 Motorn M20 Motorn M30 Motorn Slutkontroll: Provkörning av bil, bromstest. Pris på Jarls (Helsingborg): 2480 kr //Lövet |
|
|
Ok, tack för svaren! Finns det som sagt någon som utför service som Jarl, men i stockholm (för lite bättre pris än BMW)? Mackan |
|
|
Har dessvärre inga tips. Letar själv efter någon som kan göra Inspection 2 åt mig. //Lövet |
|
|
Hej och välkomna! Nu är jag av den fördomsfulla inställningen att reklam i 9 fall av 10 fördummar människor, oftast rent omedvetet skett. Däremot värnar jag om och uppmuntrar människor att försöka välja kvalitativa hederliga hantverkare framför masskonsumtion. I dagens stress och hetssamhälle där det goda gamla mötet har ersatts med ett klick från tangentbordet är det lite lätt förvirrande ibland:) Bil&Motorteknik.nu är Stockholms motsvarighet till en liten bilfabrik om man så känner för att bygga en nästan ny BMW. Doktor Per har säkert delar för det med:) Semesterstängt någon månad och säkraste sättet att kunna boka en tid för service där är faktiskt att skicka ett telefax och ange regnummer samt problematik så ringer Doktor Per tillbaka så snart han kan. Karln är lika duktig som han är kunnig så med tålamod får du möta en skön lirare:) Inget tålamod? Då finns det säkert andra ställen:) Ang pris: Det går att hitta hur billiga ställen som helst men har man inte servat hos Doktor Per så finns det ju anledning att prova iallafall 1 gång. Lycka till! Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.