AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
890

Lite för mycket rök från min 320-88

li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Är lite orolig för kärran, tycker den ryker lite för mycket tycker jag...
-Den går fint, som den alltid har gjort, samt startar alltid och direkt.
-Allt i tändning är nytt + vattentempgivaren, utom stiften, som ska bytas (gått ca.3000mil).
-Oljan/filter är nyligen bytt.
-ventilinställning ska göras vid tillfälle (gått ca.1500mil sen sista gjordes).
-Alltid välservad med Mobil1 fulsynt. varje 500mil.
-Ingen olja i kylarvattnet
-Inget vatten i oljan.
-Bara gått 10200 garanterade sommarmil.

Någon med erfarenhet?

Sommarbilen

Länk
Vad är det för färg på röken?
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
ja du... ljus,grå... svårt att säga en direkt nyans.

Sommarbilen

Länk
Ok, kanske inte oljerök.
Är det någon förbrukning av olja, kylarvätska?
När ryker det, direkt vid start, vid belastning, kall, varm?
Har det kommit smygande eller på en gång?
Kolla stiften noggrant om någon avviker i färg när du ändå byter.

Måste säga att en E30 -88 med 10K mil låter fantastiskt, oljebyte var 500:e mil är seriöst. Bilen är i kalas skick antar jag.
Besiktat den nyligen? Jag tänker på avgasvärdena. Eller har du märkt om bränsleförbrukningen ökat?

När lambdasensorn på vår familjebuss pajade rök den lite grått mest hela tiden såsom många bilar gör på vinter innan de blivit varma för att den gick för fett.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Nej, ingen förbrukning av olja mer än vanligt och heller ingen kylvätska som försvinner, ska nog byta lambdasonden framåt iallafall, har funderat på det innan, ska besikta snart och får kolla värdena då. Vid förra besiktningen 2007-07 står det bara CO 0,0 (3,5) HC - gränsvärden inom parantes.

Sommarbilen

Länk
Ingen symtombeskrivning, när ryker den, vid belastning, förändringar, jämt osv?
Om den går fett syns det som sagt på värdena men du borde även märka det på förbrukningen, framförallt om konstant rök förekommer (känns även på avgas lukten).
Kanske tjatig men ju mer beskrivning desto lättare diagnos.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Ska byta stiften iallafall och kolla färgen även om dom enligt mina noteringar bara gått ca. 1500mil. Kalkonisten då? har det nåt med detta att göra...

Svar till AKN: är i fint skick, det som ska göras framåt är att åtgärda rena ålderskrämpor, som tex: en ny orginallack förhoppningsvis nästa vår, byta alla bränsleledningar till koppar + byta dito slangar, byta alla bromsledningar (nyligen inköpt komplett sats i koppar) samt montera stålomspunna slangar och montera dom nyrenoverade 325 oken som ligger på hyllan. Även en 325 touring bakvagn väntar på renovering och ska monteras så småningom med 325 sedan oken som också ligger på hyllan. Vid intresse, kolla bloggen på "rejsa.nu" efter "BMW 320IK-88 diamantsvart 2 dr sedan" .

Sommarbilen

Länk
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Har ju inte kunnat köra nåt än eftersom bilen fortfarande är avställd, ryker iallafall när den är kall, vid varm har jag ingen direkt uppfattning om, har bara kört runt lite i kvarteret...

Sommarbilen

Länk
Hmm, behöver alltså inte vara nåt fel, kanske bara kondensrök du pratar om.
Bilen måste naturligtvis köras mer än så för att man skall kunna konstatera något.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Återkommer när den har rullat lite!

Sommarbilen

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.