AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.093

Hur mycket ska jag kräva när jag upptäckt att min 120d är skruvad?

Sida 1 av 3
Köpte en 120 för två månader sedan......serviceboken var "förlagd"..bilen var importerad för 1 år sedan. Kollade innan köp mätarställningen på BMW...7000 mil det stämde enl. BMW. Blev dock lite misstänksam så jag spårar upp o ringer f.d ägaren som byttat in den. Han uppger att han aldrig själv fått servicebok ifrån bilfirman han köpte utav. (Inte samma som sålt till mig) De sade samma sak "förlaggd vi skickar den".
Bad BMW kolla om det fanns garantireperationer utförda.....efter en vecka kom besked att bilen varit inne 3 ggr. på garantireperation i Tyskland och
som jag räknat ut nu gått i stort sett 10.000 mil mera...alltså 17.000 mil.
Efter hand har jag lärt mig att det även går att få ut F-briefet från vägverket, vilket kom idag. Står dock bara ett namn förmodligen en firma.
Bilen är i bra skick....dock blästrad i front huv och ruta.
Vad är skäligt att begära av handlaren....gav 235` och vill nu ha kompensation för dels 10`mil, samt att det är en "skruvad" bil.
Är det någon som kan hjälpa mig hur man kommer fram till ett belopp.
Jag har inte kontaktat handlaren ännu då jag inte har kontrollerat med ägaren i Tyskland ännu.
Trivs ändå med bilen.....

Vad visar att den 17000 mil?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Köpte du bilen hos en auktoriserad handlare torde det inte vara några problem för BMW är mycket måna om sitt rykte, även bland privata aukt ÅF.
Mvh
Asken
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
chateau:

Med tanke på dina andra trådar (du har en trasig? Navi + eventuell läcka på Ac´n Länk Länk ) så skulle jag kräva tillbaks pengarna direkt - om de inte går med på det så polisanmäl och kontakta ARN.

Billigaste 120d på Blocket ligger på 150-170 och då har de gått mindre än din för 235´! Länk Länk Länk

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ursäkta, jag förstod det som du hade importerat bilen. Du kan söka på handlarens namn under sök inlägg här på forumet. Sedan be om faxkopior från den BMWverkstad där den är servad i Tyskland resp i Sverige. Troligast är nog att den blivit skruvad påvägen till Sverige eller innan den såldes första gången beroende på vem som ägt den dock. Om bilen köptes av en handlare som är ansluten till bytbil.com eller blocket.se kan du alltid kontakta dom med relevanta fakta om inte bilhandlaren tar tillbaka bilen som rekommenderas. En bra advokat är nog inte fel i ärendet. Du har inte gjort något fel för här i Sverige har vi sedan urminnes tider kunnat ha något sånär förtroende för ett handskak på en affär. Det kanske är dags för att ta upp sådant till debatt igen?
Lycka till!
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du kan gärna tala om var du köpt bilen, det finns ju en del ökanda skruvande handlare.
Lämna tillbaka bilen !! och köp en med ärliga mil som du kollat upp innan köp.
Det går inte att kompensera för bedrägeri, dessutom kan du åka på reperationer med 5 siffriga belopp, då är ev kompensation inte mycket värd.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Linus bil, någon!? =)

I var fall; Då du säger att du trivs med bilen och är fokuserad på att behålla den, är kompensationsfrågan rel. enkel - diffen mellan dåvarande och nuvarande mätarställning lär göra en hel del på värdet/priset...

Själv hade jag nog gjort som hasso säger; nämnligen lämnat tillbaka bilen - vad gör du om det dyker upp ytterliggare problem och du redan har fått komp. för affären?
Jag tror inte att denna affärsidkare har som affärsidé att sälja dylika bilar för dess egentliga marknadsvärde, eller för den delen på ett seriöst sätt ta hand om de reklamationer som uppstår vid försäljningen av dessa bilar. Han väljer nog (om det kommer till det) att ta tillbaka bilen och sälja den till nästa kund.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jupp, kan man inte lura dig dyker det säkert upp någon annan tyvärr.

//Lövet
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Med de milen är det snart dags för byte av DPF och det lär inte vara helt gratis.
Tack för era svar...det hjälper mig verkligen.....idag har jag lämnat briefet
till en bekant som identifierat företaget som stod på detta. Är det bara sista ägaren som registreras eller har det bara varit en? I alla fall så ska jag ringa och höra om de har sålt den eller den är förmedlat av en bilfirma i Tyskland.
Ägaren eller bilfirman bör kunna svara på miltalet tycker jag.
Robert 3 vad är DPF för något och vad är kostnaden ...?
Än en gång så skulle jag vara tacksam om någon känner till värdet på en 7000 milare resp. 17000 milare...
Tack än en gång för era svar och tips...det hjälper ...måste nu ta reda på all fakta ...tänka...därefter agera. bilen är utrustad med automat-läder-navi-xenon m.m. ( o jag som letar fälgar o däck.....måsta hejda mig där tror jag).
Lämnar i nuläget inte ut företag eller bil nr. av taktiska skäl. MVH

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Lämna tillbaks är den enda vettiga lösningen. De kommer aldrig att kompensera dig tillräckligt. Enligt mig så är en långmilad 120d utan servicehistorik värd max 135', förutsatt att det är en -05:a. Som du förstår kommer de knappast att betala tillbaks 100 lappar. Men jag måste fråga dig, gav du verkligen 235' kr? Det får du väl en ny 120d för med nya 177 hk-motorn?

DPF = diesel partikel filter.

Så om igen, häv köpet omedelbart, den bilen du har kommer aldrig att uppfylla dina krav och du kommer att få problem med allt från garantiärenden till konstiga fel. Dessutom får du förutsätta att den är absolut osäljbar när du i din tur ska sälja bilen.

Mvh Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du har kredit på bilen så kan du ju också kontakta kreditgivaren om det är en svensk firma som sålt bilen till dig.
Mvh
Asken
Jag fick förmodligen 20´ mer än vad jag skulle för min inbytesbil med ärliga
mil. Så priset kan vi i så fall justera till 215´
En ny kostar ca. 260´plus 100´i extrautrustning alltså 360`

Men som sagt....jag återkommer med exakta uppgifter om mätarställning från Tyskland etc.

Innebär det att bilen är värd 135´så är det 80`i överpris om det hamnar på tiotusen mil för mycket. Alltså 8 kronor per mil??

Men tanke känns inte fel..att köpa en 177 hk i stället.......eär det märkbar skillnad på 177 resp 163 hk ?

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
DFP kostar säkert 10 000kr att byta och det håller ca 20 000 mil enligt iDrive på min 535d.

Det är nog inte så stor skillnad i effekt mellan 163 och 177Hk modellerna, men den nya drar säkert 1dl mindre/mil och har säkert klart bättre andrahandsvärde just pga lägre förbrukning och högre effekt.

Även om du får kompensation, tror jag den kommer att bli jobbig för dig den dagen du vill göra dig av med den. För de lär väl inte återställa alla moduler, mätare etc till korrekt värde.

Det har vart rätt goa kampanjer på just 120D, har för mig att det var närmre 50 000kr i rabatt på M-paketet mm i vinter. Så då landar en sprillans på ca 310. Den har dessutom fri service i 3år/ 8000mil och det är säkert värt 10 000kr. Då är du nere på 300'... Vagnskadegaranti och nybilsgaranti i 3/2år är väl värt ytterligare 15. 285... Har du tänkt behålla den i några år skulle jag skulle definitivt överväga en sprillans.
Vore intressant även om den inte är skruvad att vet vilken firma som sålde den.
Vilken seriös firma säljer en bil där man "förlagt" serviceboken?

Om det nu är så att den har blivigt förstörd så skaffar man åtminstone en ny innan man säljer bilen.
Tack för svaren.

310´för en ny ...e de med automat-navi-läder.....whahhh i så fall...intressant.
Trodde att man hamnade på 400`med detta inkl.M-paket..

E så in i bomben sugen att sätta på nya fälgar o däck...sitter nu standar 16 tum. 225/45/18...går de att ha runt om......bilen känns rätt så " gocartsaktig"
redan med standard.....blir den mycket stötigare och spårig med 225/45/18??
( vet att jag ska vänta ...kan dock inte låta bli att fråga ).
Framrutan och front-huv m.m. är duktig blästrade....kräver omlackering absolut. Invändigt e den som ny överallt.

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Jag skulle definitivt häva köpet. Som sagt så kan det finnas en hel del dyra reparationer runt hörnet när den ändå gått så pass långt. Dessutom så är det svårt att sälja vidare en långmilare och ännu svårare om den är skruvad.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
chateau:

Häv köpet fort, finns ingen anledning att vänta.

Berätta gärna var den är köpt om de krånglar...

Mvh /Robban
Det finns jättemånga begagnade 120d på www.bmw.de med m-paket, läder, klima, xenon, m-paket etc. Bara att välja färg och önskat miltal.
Hmm, det sista "m-paket" ovan skulle vara "navigation"...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.