|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nu är det dock skillnad, en bil kan dra nytta av ett högre energiinnehåll, men ett oktantal över 98 är sällan till någon nytta som du säkert vet. Och en tank bensin med 5% etanol inblandat har lägre energiinnehåll än en tank utan, om än lite, så är det en skillnad. Men sen är det ju inte någon stor skillnad i pris på 95 och 98 oktan heller. | |
|
Det skiljer c:a 65 öre på 95-98 vilket ger runt 40-45:- per tankning. Om detta är mycket eller lite skillnad är väl relativt och beror på hur man värderar. Motorer med adaptiv motorstyrning, knacksensorer osv som i E39 t.ex, kan reglera från under 92 oktan till runt 100 oktan. Dock är ju varje motor/bil ett unikt exemplar, att försöka ange slutlig effekt vid bakhjulen är bara dumt, man får testa varje exemplar i bromsbänk isf, det kan säkert skilja 10% eller mera. Att man satt gränsen vid c:a 5% etanolinblandning kan ha att göra med att det finns massor med äldre bilar som inte kan inte har reglerbar motorstyrning och man vill givetvis inte påverka motorer osv i dessa pga etanolen, och då är det mycket goda marginaler med 5%. Jag tvivlar som du förstår på att man känner någon skillnad vid normal start med normalt kopplingsslir beroende på om man tankar 95 eller 98. Isf skulle det skilja betydligt mera mellan t.ex 523, 530, 535 osv, ungefär samma massa men stor skillnad i effekt. Man utnyttjar ju bara en liten bråkdel av effekten för start av bilen, ev. (obs eventuella) skillnader i kraft pga bränslet, gör sig givetvis ännu mindre gällande då. Individuella skillnader t.ex i kopplingen, vikt pga last osv, som tråden rörde sig om egentligen, spelar däremot en större roll. Vill man analysera skillnader på maxeffekt osv så måste bil/motor köras i bänk under laboratorieförhållanden, där man matar med de olika bränslena från separata system, detta har avhandlats utförligt i flera tidigare trådar. FP |
|
|
40 öre skillnad brukar det vara, vilket ger en skillnad på ca 23.50 kr vid en 60 liters tankning. Är du säker på att E39 klarar dra någon nytta alls av 100 oktan? På mitt tanklock står det 92-98 oktan. Kanske 540 och M5 då. Jag kan förstå att du har svårt att tro på att jag skulle känna nån skillnad, men hittills har det inte slagit fel, jag varierar ofta mellan 95 och 98, ofta för att obemmanade mackar med stora tillfälliga rabatter ofta inte säljer någon 98. Men då märker jag ganska omgående att det är skillnad på motorns beteende, speciellt då vid starten. Men då är det inte oktantalet jag tror är anledningen till skillnaden, utan etanolen. Sen är det lite relativt om 5% är en liten inblandning, skulle du tillsätta 3% diesel i en tank med 98 oktan hade du istället fått ca 95 oktan. |
|
|
Skillnaden jag nämner är inte vad som brukar vara utan det som gäller idag vid koll på några olika webbsidor. Det varierar dock rätt mycket, både över och under c:a 60 öre. Rekommenderat oktantal som står på tanklocket är inte riktigt samma sak som vad motorstyrningen klarar att reglera. Troligen hade man inte sålt 100 oktan i Tyskland om man inte dragit nytta av soppan. Det finns många skrönor om allt möjligt som man kan (eller inte kan) slå i tanken för att ändra egenskaperna på motoreffekt, pumpar, packningar, ventilsmörjning osv. En skvätt tvåtaktsolja sägs bota det mesta...) FP |
|
|
Statoil : Länk Preem : Länk OKQ8 : Länk Fram till i år har det så gott som alltid legat på 30 öre skillnad mellan 95 och 98. Från och med i år har det höjts till 40 öre (troligtvis pga högre skatt på bensin, etanolinblandningen i 95 gör det därför billigare). 60 öre skillnad har jag aldrig sett, och ha då i åtanke att jag i mitt yrke just kör till stationer. Det övriga får vi väl helt enkelt konstatera att vi har olika erfarenheter och upplevelser på det hela, men på pappret är inget konstaterat. Att dem säljar 100 oktan i tyskland är inget vidare exempel då det finns många bilar i detta landet som inte kan dra nytta av 98 oktan, det säljs ändå. En ferrari kan säkert dra nytta av 100 oktan, men det betyder inte att en E39 kan göra det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.