|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Är en ny medlem på detta forum och tycker att det verkar finnas väldigt matnyttig information här, men just min fråga/problem verkar inte vara behandlat tidigare. Det är så att min e39 funkar väldigt bra motormässigt, men växellådan (manuell) tycker jag det är lite si och så med. Ibland när motorn är kall (speciellt på vintern) så råkar man allt för ofta lägga in 5:an istället för 3:an. Sen tycker jag också at dragläget är skumt när man ska iväg från ex trafikljus. Den är lixom svår att smyga igång utan bilen hackar gärna till lite grann. Någon som haft samma problem? Kan det vara växellådsoljan som måste bytas eller? Är inte speciellt hajj på bilar kan väl understrykas :) Hoppas på svar från någon av er proffs :) | |
| Kör du med 98 oktan? Jag känner en tydlig skillnad vid starten beroende på om det är 95 eller 98 i tanken, med 95 i tanken får jag alltid koncentrera mig när jag ska rulla iväg eftersom motorn lätt dippar i varv. Med 98 i tanken är det dock inga större problem. | |
| Jag kör med 95, men det kan väl inte vara så att man måste köra med 98 för att komma iväg vid rödljuset utan hackande motor :) | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hej, ryckfria starter är/kan vara svårt med E 39 sök på CDV eller CDV ventil här i forumet så får du svar bifogar även en nyttig länk Länk en till: Länk |
|
Ojdå, då är det alltså meningen att man ska hacka fram i trafikljusen? Det verkar alltså vara fler än jag som känner sig som nybörjare på detta med bilkörning när man med en e39:a ska iväg från trafikljusen? |
|
|
Syftet med ventilen är väl att skapa mjukare ingrepp på kopplingen, fast det verkar som det blir omvänt i vissa fall. Men problemet med att 5:an går i istf 3:an beror nog mest på dåligt justerat länkage mellan spak och låda, knappast på oljan i lådan. Inte heller bör oktanhalten spela nån roll, motorstyrningen är ju adaptiv och någon som helst skillnad på kraft vid start eller normal drift blir det knappast. Lite på toppen kan säkert mätas men knappast kännas när man jämför 95-98. FP |
|
|
aha, tack för ditt svar. "Men problemet med att 5:an går i istf 3:an beror nog mest på dåligt justerat länkage mellan spak och låda, knappast på oljan i lådan". Går det att justera detta på en verkstad och isåfall är det en komplicerad process= väldigt dyr process? |
|
|
Jag kan inte svara på detta, man får höra efter. På äldre bilar fanns bussningar osv som slits och kan bytas, ingen större procedur eller kostnad. På E39 vet jag inte riktigt hur konstruktionen är, det kommer säkert in nån som kan svara. FP |
|
| Ok, tack än en gång för ditt svar | |
| Någon annan som hade tips om detta? Går det att justera länkage (eller vad fanken det heter) på en e39? | |
| Har samma "problem" med 3:an och 5:an på min när det är kallt. Har lärt mig och hantera det. Det händer alltså bara när bilen är kall och vintertid. | |
|
Det går inte att justera växel länkaget. Bara att byta spak med tillhörande bussning och bussnngen som är infäst i läkaget till lådan. Men lådan måste ner, går tyvärr inte att komma åt annars. Kan inte vara så att spaken ligger kvar i femmans läge när lådan är kall? Då har ni ett annat problem... Finns en tråd om det om ni söker. |
|
|
"Kan inte vara så att spaken ligger kvar i femmans läge när lådan är kall"? Ja, så är det. Hade kanske svårt att beskriva problemet :) Försökte dock hitta information om detta fenomen, och fann allt ifrån att köpa ny växellåda till att enkelt smörja upp olika delar. Vad ska man egentligen tro? By the way...tack för ditt svar abris76 :) |
|
| Att inte spaken går i retur (3-4-läge) beror på en bussning och dess fett som stelnar i kyla. Den sitter i länkaget. Finns en rep. sats för 49:- har jag för mig, men lådan måste tyvärr ner. | |
|
Sök efter en tråd som heter "det finns inga disktingta lägen på min vägellåda" och läs sista sidan. Där finns en förklaring på problemet! |
|
|
Ja, verkar som att mina sökkunskaper är tämligen begränsade..... Jag hittafe absolut inget inlägg med frasen "det finns inga distinkta lägen på min växellåda" , inte heller på några av orden heller.... Säkert att det ska gå att söka på den frasen? |
|
|
Skumt då jag hittar tråden direkt med denna fras. Länk |
|
|
Jag är inte heller riktigt överens med sökmotorn i forumet? Vet inte vad problemet är men jag tycker att man nästan alldrig för en träff!!?? |
|
|
Exakt stavning, mellanslag, skiljetecken osv brukar vara orsaken. Jag har flera gånger landat på noll i sökresultat ända till jag lusläser den inmatade sökningen osv. FP |
|
|
Jag skulle iaf rekommendera dig att köra nån runda med 98 i tanken, ofta är det högre priset inget att bry sig om då förbrukningen sjunker lite (lite, men priset är också bara lite högre). Skillnaden mellan 95 och 98 oktan är inte bara oktantalet, 95 oktan har ett lägre energiinnehåll pga att det blandas in 5% etanol i de, medan 98 oktan inte innehåller någon etanol. Att motorn då lättare riskerar tappa ork vid kritiska ögonblick, tex när man ska få rullning på bilen vid varvtal som inte precis ligger i trakterna där motorn levererar mest effekt är då inte så konstigt. |
|
|
Låginblandning (5%) av etanol brukar inte betraktas som någon aktiv förändring av bränslets energiinnehåll. Isf kunde man ju lika gärna anföra etanolens högre oktanhalt som en fördel, men det gör man knappast, inte ens vid tester med 50/50 E85 och vanlig bensin. En fördel med lite etanol i bensinen är att man binder den lilla mängd vatten och kondens som bildas i tanken och som gör att detta följer med bränslet och ut genom motorn. Dvs samma anledning som att slå i lite karburatorsprit vid tankningen som man gjorde förr. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.