AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
707

Fläkten går som han vill

xm
136
xman77
BMW 530d -05
har ett litet problem med min fläkt i min 530d -01.

Om jag sätter på fläkten och har den på lägsta möjliga så stegrar han själv till max fast bara pinne 1 lyser. och skulle jag höja upp fläkten till max så händer det inget han kör på fullt ut hela tiden.. och om jag sänker sen så är han fortfarande på max fast jag stegrar ner i skalan.

Någon som vet varför fläkten hoppar så här.

/x-MaN
Fläkten styrs av ett effektslutsteg med transistorer osv. Sitter på en ganska kraftig kylkropp, instucken i luftkanalen åtkomlig från högersidan framme vid sidan av handskfacket i mittkonsolen. Någon gång är det lödfel på kontaktstycket på effektsteget men oftast är det byte som gäller, kostar runt 700:- hos BMW.
Finns mektips och mycket skrivet om detta.

FP
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Det var snabba bud det folke. Skall kolla upp det.. Men det kan itne ha att göra med att fläkten bara sprutar ut typ varmluft elle? eller är det något med AC´n att göra det? läkage eller något i den stilen.

/X-MaN
Själva klimatpanelen som styr fläkt och värmeventiler, AC-kompressor osv kan ju få spelet. Prova batterireset, lossa minuskabeln en kvart och återanslut, många tillfälliga fel kan fixas med detta.

FP
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Jag tappar inget i minnet eller så då så jag måste ha en kod för att få igång något elle? utan jag kan göra det utan någon fara elle??
Ingen fara, batteriet kan lossas utan problem.

FP
xm
136
xman77
BMW 530d -05
oki folke. tackar skall pröva det i helgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.