|
|
|
|---|---|
|
Hej 1-serie användare! Jag funderar på att köpa en 118D eller 120D till familjens vardagstrafik. Modellen kom typ 04-05 har det varit en facelift? Hur länge kommer denna kaross att finnas i produktion tror ni? Mitt önskemål är nog en 120D 5-dörr, aut + lite lull. Beg bil som rullat 1500-3000 mil. ska jag tänka på nåt speciellt? Tack ska ni ha....................... /Fredrick Fredrick Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro | |
|
Faceliften kom förra året. Det tar nog 2 år till innan avlösaren kommer. Har tittat runt lite på ettor och många snikar med utrustningen. Exempelvis "bara" Business stereon, den enklare AC:n samt inga Xenonlysen. Så leta rätt på ett exemplar med rätt utrustning. |
|
|
M-sport är nästan obligatorisk för de starkare motorerna. Ang. stereo så är min åsikt att det inte spelar nån roll om man väljer till en super duper stereo från fabrik, det kommer ändå inte vara lika som Audis eller Volvos system (har lyssnat på dem flera gånger). Jag vet, jag är kräsen när det gäller ljud. |
|
|
... lika BRA (läs välljudande) som Audis eller Volvos system ska det stå. |
|
|
De nyare biliare 118 120 etc har ju efficient dynamics miljöelände med, beroende på hur du e lagd e det väl mer eller mindre bra. Kom nog i samband med facelift slutet av förra året om jag inte har helt fel. Annars utrustningsväg är det ju en smaksak. Min e rätt välutrustad, man jag skulle väl säga att jag saknar glastaklucka (e så grymt trevligt!) samt ipod uttag (det finns aux, men den e så jäkla okänslig så man lär vrida upp volymen utav helskotta). Navin är mest najs för den ger tillgång till bra pdc överblick och bättre funktioner etc, navi funktionen i sig tycker jag mest e seg å tråkig. Men det e ju den jävligt smarta DVD lösningen (vad faen tänkte dom?). Sen är 1:orna inte sådär super rymliga ibak, skaffa 5d är nog ett måste om du skall ha den som familjebil. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Varför köper man en diesel i dagens läge? Inget illa menat alls om dieselägare.... |
|
Diesel köper man pga totalekonomi. Glöm ej att 15:-/litern om man kan snitta 0,5 e ganska bra. Jag kan lämna garantier på att alla dessa nya etanolbilar kommer ha katastrofala andrahandsvärden efter 3-5 år. Jag tackar för komments ang mitt bilköp. Tror jag siktar på de nya motorerna from 2007. 143 resp 177 hk. Den stora fördelen med 120D som jag ser det är att vi kan få automat. Ingen som har en fin att sälja som? Kör säkert! /Fredrick Fredrick Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Men fordonskatten är ju avsevärt högre så det tar ju ut sig om man inte för 6.000mil om året på farthållaren. Ingen snittar 0,5 med ens en diesel. Kallstarter tar helt död på snittet. Jag ligger på 0.78 med bensinarV12an på 90väg och 0.82 på motorväg. Det är faktiska siffror, har kontrollerat. Fast vilka miljörabatter man får med en ny diesel idag känner jag inte till, men vad ligger fordonsskatten på en 120D? Jag har 2900kr ungf. på 750orna. |
| maverick_750rr: Jag snittar 0,53-0,55 med min 120d 177hk. Att skatten är "avsevärt högre" håller jag inte med om! Allt är ju relativt, men jag har billigare skatt än din 750 t.ex, 2574:-, jag behöver dessutom inte skatta alls under de drygt två första åren pga partikelfilterrabatten. Tyvärr togs den bort vid årsskiftet... Körde en Golf R32 -07 innan o jag kan säga som så att min bränslekostnad minskade med 1/3 när jag köpte dieseln... Sen att jag inte har samma motorljud är väl en annan sak:) | |
|
2000 mil med 120d 177hk på ett år. I huvudsak småturer, stadskörning och 140 på motorvägen. 0.57. Matten är enkel: 0.57*15*2000 + 2574 = 19.674 kr 2000 mil med 750 på ett år, låt säga att alla milen är 90 km/h med varm motor. 0.78 * 14.5*2000 + 2900 = 25.520 kr Sen ignorerar vi att jag loosar 150.000 kr under tre år i värdeminskning på min 120... |
|
|
har ruskigt svårt att tro på dom siffrorna för en 750 vid stadskörning, småturer och 140 på motorvägen... möjligtvis att under en viss sträcka, om man riktigt fiskör i 90, så kanske man kan komma ner under 0,9. räknade om lite 2000 mil med 750 på ett år, blandad körning. 1,5 * 14.5*2000 + 2900 = 46.400 kr. får man då för sig att köra 6000 mil per år så landar summan på cirka 130.000 kr. 120d kostar i jämförelse 54.054 kr efter 6000 mil. räknat på Soundborders formel. så är det lite mer rättvisa siffror :) sen är väl inte servicekostnader speciellt billiga på 750'n. bara en sak som tändstiftsbyte, tändkablar och sånt går på några slantar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.