|
|
|
|---|---|
|
Hej, Eftersom min plan att använda vinterdäck som reservdäck nu under bilresan genom europa och ner till Kroatien sprack pga att jag får inte plats med däcket i det hålet på bagagebotten så tänkte jag köpa däckfix eller sk reservdäck på burk. Jag vet efter några läsningar här att det kanske inte är det bästa alternativet men men...jag komm att tänka på annat. På flaskan står det att den inte skall förvaras på temperatur mer än 50+ C och det kan jag förstå. Livsfarligt om den exploderar. I sverige är det inga problem. Men dit jag åker Bosnien och Kroatien kommer bilen att stå ute där det är vanligt med temperaturer mellan 36-40+ C, och ni kan tänka er själva vad det blir i bilen. Det blir säkert över 50+ C. Nu till frågan: Är flaskan i säker förvar i reservhjulshålet gömd eller är det bäst att jag tar med mig den? Samtidigt tänker jag visst jag kan ta med den när jag långtidsparkerar men skall jag ta med mig den varenda gång jag parkerar bilen och skall ta rast när jag är ute och kör". Sen när man är ute och kör med klima på kan det ändå bli så varmt där bak i bagaget? | |
| Jag tror inte det är någon fara, hade ett par olika sprayflaskor i sidofacket i bagaget på min touring och hade den parkerad en vecka i Kroatisk 40-gradig värme. Inget hände iaf. :) | |
|
Så länge solen inte skiner rakt på burken så är det OK, sidofacket i bagaget är ju också lite skyddad från hettan i kupén. Mvh |
|
|
Inga problem var nere i fjol i Serbien och Grekland och då var det riktigt varmt Bosse |
|
|
Tack för allas svar....nu är jag lite lugnare... nu skall bmw ut i europa för första gången....ha en skön semester /Adde |
|
|
Min morsa bor i Malaga och hon har haft en flaska legat flera år i sin bil som står parkerad ute och det har aldrig hänt något.. Och får man punka så funkar det verkligen jag fick framhjulspunka på min hoj förra månaden och sprayen funkar lika bra både till slang och slanglöst..blir dessutom inte så kladdigt längre som det var när dessa medel började komma..sen finns det hos gummiverkstäder en variant i literflaska som man kan i för att slippa få punka.. |
|
|
Ett enkelt sätt är att byta inredningen där reservdäcket skall vara. När jag skippade RFTdäcken köpte jag ett reservdäck men var då tvungen att byta inredningen eftersom reservdäcken inte rymdes i det befintliga utrymmet. Det tog ca 3 minuter att göra och kostade runt 350kr. Enkelt och billigt. |
|
|
Antagligen har tillverkaren tagit till en viss marginal och jag tippar att de pallar för långt mycket högre temperaturer. Som alla barn var jag road av pyroteknikska experiment och några gånger provade jag och mina likasinnade vänner att lägga sprayburkar på en brasa. Det brukade ta en bra stund innan den small och det var ingen direkt våldsam explosion. Genom mina praktiska erfarenheter kan jag lugnt konstatera att det inte är någon fara att ha burken bilen. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.