|
|
|
|---|---|
|
Tänkte tesat lite högre farter med 330:n så jag drog ur den på en sjyst sträcka till runt 240-250km/h. Före det så snittade jag nog runt 200 en bit också. Men när jag börjar gå över 240km/h så ser jag att motortempen har sjunkit en bit under mitten och blir naturligtvis lite oroad. Så jag saktar ned och lägger mig på runt 100-120km/h och rätt så omedelbart så lägger sig nålen på mitten igen. Har någon annan varit med om detta förr? Kyler fartvinden FÖR bra i dessa farter? Skadligt? Nått fel? Sen så tycker jag att den är lite orolig i dessa farter, inte i närheten så stabil som en E39:a över 200 km/h. Är en 03:as 330 med M-tech II paket. Ska den vara det eller kan det bero på en sån enkel sak som mitt "tyskstuk" på bakdäcken? Har 225 runtom och det ska nog sitta 245 bak för att det ska vara korrekt. Tacksam för tips. | |
| Inte varit med om det men i dom farterna borde motorn utveckla mera värme, första gissningen är att termostaten inte stänger helt. har ju lite mera flöde på vattnet som kanske trycker upp termostaten iomed högre motor varv då. Slitaget är nog väldigt lite extra för så kall så den kryper ner i blå fältet blir den väl inte? Hur långt har den gått då? Bussningar fram eller bak kan vara dåliga så den vinglar lite i spåren på vägen. Kan också vara så enkelt som dålig hjul inställning eller billiga däck(kolla hastighets index på dom). För orolig ska den inte kännas. | |
|
Tack för svaret! Näe, ned på blått går den inte. Om man säger att det är 50% från mitten ned till botten av blått så gick den ned kanske 10%, men det syns ju rätt snabbt att den inte ligger exakt i mitten. Den har gått 9500mil. Bussningarna borde vara okej, den är M-testad för 500mil sen och nyss besiktad hos BMW och då byttes 2st bussningar i framvagnen. Nå bussningar till krängningshämmarna om jag inte minns fel? Den blev betydligt stummare och mindre spårkänslig efter det. Hjulinställning har jag ingen aning om, köpte bilen för 500 mil sen och fick då nya däck. Så man skulle kanske behövt en sån. Ska även kolla hastighetsindex för jag känner på mig att BMW Umeå inte satte på nå dyra däck i onödan... Var dum som inte specifierade vilka däck jag ville ha. Lätt att vara efterklok. Det kan ju kanske varit vinden. Det blåste som sagt rätt rejält och om vinden kommer från sidan eller så så kanske det får bilen att kännas vinglig? Kände inga kastvindar dock.... Den kändes helt enkelt "lätt" på vägen och "gled" som omkring. Man fick vara alert helt enkelt. |
|
|
Termostaten är elektriskt styrd på din bil, just för att kylvätsketemperaturen ska kunna sänkas vid hård belastning. Det är egenlingen så att motorn går varmare än normalt vid låg belastning, för att det ger högre verkningsgrad. Vid hård belastning sänks kylvätsketemperaturen för att de kritiska motordelarna ska hålla samma temperatur. Om den här temperatursänkningen ska synas på mätaren vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig noterat att min har sänkts. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Motorstyrningen styr termostaten elektriskt via tempgivaren i blocket, men den kan ändå öppna rent mekaniskt som en normal termostat. Tycker inte du ska oroa dig när det är så liten förändring. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tycker faktiskt att det är helt "rätt" att nålen rör sig lite mot kallare - hade den rört sig mot varmt istället hade jag blivit oerhört mycket mer nervös! ;) Mvh |
|
|
Självklart är det bättre att den går mot kallt än varmare. Men det kändes ändå lite olustigt att se tempen gå ned under mitten då det är "inpräntat" i huvudet att man inte ska ge fullt osv förrän motorn är varm :). Så det lutar åt att det är helt ok då. |
|
| Du kan nog va helt lugn. Låg i 180-220 ett par minuter igår. Tänkte då på detta inlägg och höll koll på tempmätaren. Mycket riktigt, tempnålen började röra sig lite mot det kallare efter ett tag! | |
|
Adelson/Hasso: Angående att termostaten även är elektronikst styrd: Jag har i ett annat inlägg beskrivit mitt problem angående att min 330D 04 inte går upp i temperatur, framför allt inte nu när det är lite kallare ute. Termostaten är bytt men problemet kvarstår. Hur fungerar termostaten om den dessutom är elektroniskt styrd? Kan detta bidra till mitt problem? Hur kan man kontrollera/åtgärda detta ? (bilen är importerad från Italien) Tacksam för all hjälp !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.