AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
756

hjälp med demontering av toppen / topplocket

ja
8
jamjam
520i-97
gäller en 520i e39 från 1997 med 15000mil

Har nu försökt att demontera toppen med hjälp av den sketna haynes, men lyckas inte få ut den. Hur gör man?

Jag har tagit bort grenröret, insprutningsgrenröret, topplockbultarna, drevet till kamkjedjan och två små skruvar vid kamaxeldreven, men skiten vill fortfarande inte ut... ska jag slå av toppen med en hammare eller finns det flera skruvar? Håller på att bli tokig med den... =(
Om du har tagit bort alla skruvar samt "kopplat" loss alla slangar/rör mm så skall toppen gå att lyfta av...Den kan dock vara "fastbränd" så man kan få ta i en del för att lossa den...
ja
8
jamjam
520i-97
Jag vet inte om jag har tagit bort "alla" skruvarna, det är det jag vill ha hjälp med. Nu kan jag se att det även finns två stora insex-skruvar i mitten av toppen, ska jag skruva bort de med?
De 2 stora insexskruvarna är med största sannolikhet endast "pluggar", dvs man har pluggat de gjuttekniska hålen med dessa...Har du kollat på den nya topplockspackningen o säkerställt att skruvarna som går igenom packningen är borttagna???
Enligt Länk får jag det till att det är 17 bultar som håller ihop toppen med blocket (14 st "topplockbultar" samt 3 bultar kring kamkedjan)
ja
8
jamjam
520i-97
Jag har inte kollat på nya topplockspackningen än för att jag skulle få en av renoveringsfirman som skulle plana toppen åt mig, så att packningen skulle vara i rätt tjocklek.

Nu när jag kollar på bilden så har jag förmodligen missat den "sista" skruven som sitter under insugskamaxelns drev.

Då ska jag inte röra de två insexskruvarna.

Tack för svaren, ska ge mig på ett försök till ikväll att ta av den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.