AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.097

Lös bakvagn 328-99 Goodwill

Ni
6
Niklaslkpg
335 coupe-07
Hej!

Jag har haft problem med lös bakvagn så jag lämnade in bilen på BMW i Linköping. De hänvisade mig till en plåtslagare som är auktoriserad för BMW.
Där fick jag betala ca 15.000kr detta i våras dock.

Nu läser jag att många har fått detta på Goodwill och undrar hur ni gått till väga för att lyckas med detta. Vad skrev ni? Hur lång tid tog beslutet? Vem pratade ni med på BMW Sverige?

Jag är något sur på BMW i LKPG för deras okunskap om att detta verkar vara ett så vanligt problem på 328 98-99.

Mvh

M-
110
M-Olo
328i -99
Hejsan! (lånar din tråd lite)

Är också intresserad av att veta lite mer om hur man går tillväga när det gäller goodwillärende av den här naturen.

Även skulle det vara intressant om alla ni som har/har haft problem med just bakvagnsinfästningen skulle kunna lista symptom. Hur artar det sig? Och en annan sak som är av intresse är ju på hur många bilar av årsmodell 99-01 i 3-serien det är som har det här problemet. 1/10, 1/100, 1/1000 vad tror ni?

Själv har jag beställt en tid för att kolla upp bakvagntinfästningen innan min garanti från handlaren går ut bara för att vara säker på att få det åtgärdat om BMW vägrar ta det på goodwill.

A brilliant mind trapped in the brains of an idiot.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Skulle tro att få igenom en Goodwill reparation på en bil som är 9 år gammal har väldigt liten sannolikhet. Även om felet har klassats som ett sk Goodwill fel brukar det handla om typ 3 år och ngn milbegränsning som anses som realistiskt.
I övriga fall får det nog vara en mycket snäll bilhandlare som förbarmar sig.
@ Sail: Länk Helt otroligt verkar det ju inte...

/Magnus
Bostongrün: Länk
Bättre att vända dig till BMW direkt istället för att vända dig till usla autopartner i lkpg - för jag antar att det var autopartner och inte hackefors bil?

Om du inte kan få hela din kostnad som goodwill, kanske bmw kan ta en del av den..? Skadar ju inte att prova i var fall - men som sagt; Skriv ett utförligt brev till BMW Sverige ang. händelseförloppet, kostnader, ev. hänvisa till andra goodwill åtaganden... Lycka till!
M-
110
M-Olo
328i -99
Skulle inte tro att det är omöjligt. Ganska många som lyckats få BMW att täcka kostnaderna som det verkar, runt om i världen dessutom. Kanske är svårare att få igenom om felet är åtgärdat redan dock.

Sail: Det jag menade var alltså den garanti jag har genom konsumentköplagen. Om inte handlaren tar på sig att fixa problemet så får köpet gå tillbaka. Vore dock tråkigt då jag gillar bilen som f*n :)

Men som sagt, jag har ju inte ens kollat efter sprickor än.

På min importerade Alpina B3-99 var inga problem för mig att få igenom bakvagnen på Godwill förra året.
Bmw verkstaden (Carlsson Bil i Örebro) skötte all kontakt med Bmw Sverige åt mig på eget initiativ.
Det som hänt var att fästena till bakaxeln hade gått av och nya behövde svetsas.
Min rep gick tydligen loss på 50-60 papp.

Tråkigt nog så får jag inte ut några papper på vad som är gjort........

Symptonen var att hela bakvagnen klonkade efter att jag värmt bakhjulen lite för mycket.
Tydligen ett vanligt fel på E46

Så helt omöjligt är det inte =)

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Jag har haft samma problem. Fick det fixat förra sommaren då är min 328 en -98 års modell. Ringde helt enkelt och talade om problemet, och frågade om det var nåt dom tar på sig. Det skadar ju inte att fråga först ;)
M-
110
M-Olo
328i -99
Nice frallan82 :)

Ringde du direkt till BMW-Sverige eller gick du via representant på verkstad?

Kommer att kännas skönt när bilen är kollad, känns som att den är en smula... orolig på vägen ibland. Kan ju vara mycket annat som påverkar, men det känns som att just detta problem ska vara kollat innan jag börjar kasta pengar på andra grejer.

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Jag ringde BMW verkstaden här i västerås enbart. Dom var hjälpsamma och hade grymt bra service.
M-
110
M-Olo
328i -99
frallen82: Grymt bra att kunna lösa det så :) När jag snackade med Molin bil här i Sundsvall så var iaf den snubben helt ovetande om att Bakvagnsinfästningen kunde spricka och till slut lossna helt. Men å andra sidan så visste inte jag det heller för en månad sen :)

OT: frallan82 är din bil produktionsår -98 eller står det så på VV? Min är produktionsår 09/98 vilket tydligen gör den till en -99:a. Som sagt inget med tråden att göra, bara nyfiken :)

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Min är tillverkad i juni 98, och står som 98 hos vv. hmm... gamla gumman är tio år nu, men det märks inte hehe ;)
M-
110
M-Olo
328i -99
Sant det :) Ingen som tror att min är en -99 heller :) Kanske är så att BMW leder utvecklingen till syvende och sist.

M-
110
M-Olo
328i -99
Tja har kollat min bakvagn nu på BMWaukt firma... och allt var helt ok :) kollade själv också för den delen... Inga sprickor eller nåt såg hur bra ut som helst. Så det är iaf inte alla 99-01 e46 som lider av detta problem :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.