|
|
|
|---|---|
|
håller på med att byta koppling på min 540 och tänkte samtidigt passa på o byta vevaxel packboxen, men jag tycker att svänghjulet känns konstigt.. ska det gå att vicka på de ca: 1/20 dels varv?? är svänghjulet balanserat så det måste tilbaka på samma ställe?? är tacksam för allt man måste tänka på när man gör detta. \m/ | |
| Det du behöver tänka på bla är att bultarna till svänghjulet skall moment dras samt att det ibland rekommenderas att man monterar nya skruvar till svänghjulet , tycker även att du skall byta lagret som sitter i svänghjulet , glappet som är låter lite konstigt , du har ju ett "twin mass" svänghjul så det kan ju vara slitet själva svänghjulet!? | |
![]() 13.411 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Monterade själv nyss tillbaka mitt dubbelmassesvänghjul och ville veta om det behövdes bytas. Enligt tidigare Länk diskussion skall ett glapp upp till 15 grader vara acceptabelt (källa både AutoPower och BMW). Ditt verkar vara lite på gränsen. Jo, svänghjulet är balanserat (man kan ofta se en liten vikt monterad och antagligen balanserades denna tillsammans med vevaxeln som en enhet - men är inte säker). Men nu finns det en styrhylsa på vevaxeln som skall passas in mot ett hål på svänghjulet så man kan bara montera tillbaka det på ett sätt - se Länk bild (dålig kvalite tyvärr). Detta är dock en M30B35 motor - kan skilja på andra motorer. Bra tillfäller att byta pilotlagret som Hewi säger. Och nya skruvar till svänghjulet rekommenderas av de flesta reparationsmanualer. Mina M12x52-1.50 skruvar skulle dras med 105 Nm. |
|
Tack för all hjälp!! nu är kopplingen på plats och det fungerar klockrent!! \m/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.