|
|
|
|---|---|
|
Hey! Har precis monterat en ny vindruta och undrar om någon känner till ngt bra skydd/knep för att skydda rutan på bästa sätt - främst från stenskott etc..? Har hört att ditec har ngn variant där de behandlar vindrutan men finns det inget billigare sätt? =P Väldigt tacksam för svar! mvh Anton | |
| Genom att inte ligga i röven på lastbilar och andra bilar så kommer du långt när det gäller att hålla rutan i fint skick. Dessutom sparar du fronten på bilen också. | |
| Ditec behandlingen heter väl Glastec tror jag, och den skyddar inte rutan mot stenskott. Den gör så att vattnet rinner av lättare, det ser ut ungefär som när en bil är nyvaxad, så smuts m.m. fastnar inte lika lätt. | |
|
jag lyssnade på radion och då hade Bosse bildoktorn ett frågeprogram och där var just en fråga om skydd för vindrutan, varvid han svarade att det vanliga bilvaxet skulle fungera alldeles utmärkt. Nu kan jag delge mina erfarenheter då jag sedan tidigare använt lackförsegling, precis som Bosse rekommenderade. Jag lade på lackförsegling på vindrutan och lät torka några minuter och putsade sedan av rutan, det blev helt suveränt, lätt att få bort flugor o.dyl. och vattnet bara rinner lätt bort med torkarna i synnerhet vid körning bara vattnet blåser bort mvh Uffe/bildock |
|
|
Man kanske kan lägga på någon plastfilm som man byter då och då. |
|
|
Tack alla för svaren! RR99; Klart att jag undviker att "ligga i rövern på lasbilar" =), men ibland sker saker oplanerat... Uffe; Låter kanon - ska prova omedelbart! Var köpte du lackförseglingen - hos ngn bilrekonderare kanske? Tipsa gärna om märke och produkt! Tack åter igen! Mvh Anton |
|
|
tvesovla jag har hållit på med bilputs som jobb några år och därefter som hobby i alla mina bilår och jag har arbetat efter den gamla skolan med polish och vax, men fick lära om då jag läst många många inlägg om lackförsegling, vad är det? det är väl det gamla bilvaxet, men si det var det inte!!!! Efter att ha tagit reda på lite mer om dessa produkter så arbetar jag idag med helt andra framtagna medel för modern bilvård och som är en dröm att arbeta med och vilken hållbarhet, tydligen är man inte för gammal att lära om. Jag har provat en del medel som Sonax men kommit fram till att märket Skandinaviskt Hårdvax är en proffsprodukt som även säljs till oss konsumenter och finns hos biltillbehörfirmor som Micro eller hos Clas Ohlsson Lycka till med glasputsen och använd resten till din bil om lusten skulle finnas mvh Uffe/bildock |
|
|
Själv har jag fått mina rutor behandlade med Aquapel. Jag är mycket imponerad och kan rekommendera det. Här kommer en Länk till Pingens som gjorde min behandling. /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Bildock; Du vet vad du pratar om - tack så hjärtligt för all givande information! Det skandinaviska bilvaxet fanns även på pingens sida som thomash tipsade om - blir till att beställa en flaska omgående! =) Thomash; Tack, även du! Hur länge lät du aquapelbehadnlingen sitta innan du torkade av den -10 min enligt föreskrifterna eller? //Anton |
|
|
tvesolva>> Jag har den turen att Pingen löste det. Jag fick till och med betala för det men det var det värt. /Thomas |
|
| Nackdelen med med flera av dessa medel är när de blir slitna , rutan får en gråton och upplevs som smutsig, tyvärr går inte detta bort genom ombehandling, utan i värsta fall får man byta rutan. | |
|
hur det är med dessa medel vet jag ej då jag använder lackförseglingsmedel som jag redogjort i ett tidigare inlägg, och där märker jag inget av den gråton som Steff99 anger, men jag förstår att han menar de medel som är avsedda för det här ändamålet. Skulle det uppstå problem med det medel jag använder, går det att avlägsna med medel som är avsedd för vaxremoving från lacken, därför använder jag lackförseglingen, då jag även använder det till bilen för övrigt, alltså ingen kostnad alls i jämförelse mvhUffe/Bildock |
|
|
Om ni bara vill hålla borta vatten och smuts så fungerar Biltemas variant mycket bra. Var skeptisk till denna i början, men resultatet är grymt bra. Kan säga att när det regnar så behöver du inte använda vindrutetorkarna, vattnet blir till små pärlor som flyger av. Funkar även i spöregn. Rain off heter det. :info: Ger en effektiv vattenavstötning. Skyddar vindrutan mot smuts, tjära och insekter, samt även mot frostbeläggning på vintern. För användning på vindrutans utsida (EJ insida). För alla årstider. En behandling håller ca 1 månad. 120 ml. kostar 39:90kr |
|
|
Hej. Har testat bla Biltemas "Rainoff" och var inte speciellt imponerad, OK..vattnet rann av fint, men i stället uppträdde en mycket irriterande hinna på rutan nattetid i mörker. I kombination med vägsalt/vindrutetorkare var det inte alls bra...mycket irriterande. Har professionellt jobbat med många kända fabrikat av denna typ för att helt sluta med det i dag då det i princip krävs att rutan är nybytt för att det skall ge ett ok resultat. Jag ser inte många firmor idag som gör reklam för dessa produkter, men frågar man så brukar det finnas i sortimentet. Förmodligen är jag yrkesskadad i mitt bedömande ;) Mvh Skalman |
|
|
Själv lät jag behandla min förra bil med Glastec hos en DITEC firma. Det var bra på sommaren när det regnade och så, men jag hade också upplevelsen att det blev geggigt och en hinna på rutan efter någon vintermånad i salt och slask. Det gick inte att få bort och var väldigt irriterande i motljuset på morgnarna. Kommer inte att lägga något på rutan igen. |
|
|
Låter som om uffe/bildocks variant är den bästa trots allt. Då jag hade en "rain-off" från biltema liggandes (köpt långt innan jag startade denna tråd), provade jag denna för att se resultatet - tycker vattnet rinner av ok men f..n vad det luktar illa! Min flickvän trodde jag hade druckit sprit... =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.