AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.221

Luft i bromssystemet

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har renoverat en bromsok (höger fram).

Ganska mycket olja rann ur när jag tog bort oket.

När jag skruvat ihop allt gjorde jag misstaget att pumpa på bromsen några gånger utan att kolla att det fanns tillräckligt med vätska i behållaren.

Tror jag fick in en del luft i huvudcylindern. Räcker det med att lufta ordentligt vid höger fram för att få ut all luften?

Har pumpat på pedalen och öppnat nippeln ca 20 gånger utan att pedalen blivit någon stummare.

Ci
531
CiM
325ciM-04
kuriosa:
har du haft någon till hjälp? alltså, någon som pumpar och du som öppnar och stänger nippeln?
Lo
34
Loeve
X3 3,0d M-Sport beställd
V70 D5 Awd R-Design BSR -2011
M3 SMG -2003
Ofta så räcker det att lossa på luftnippeln å låta luften komma ut av sig självt, se bara till att det inte är för lite olja i behållaren.

Daniel
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för svaren!

CiM, japp en assistent fick pumpa och hålla tryck. Jag öppnade och stängde nippeln och sedan pumpa igen osv...

Loeve, testade din metod också dvs att öppna nippeln helt utan att bromsa och låta vätskan rinna fritt.

Har provat att lufta ytterliggare ca 20ggr och nu tror jag det blivit bra. Ska ut och testa senare.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
PÅ Mekonomen finns det ett verktyg som trycksäter behållaren med hjälp av luft trycket i bildäck, köp den! Rätt billig grej som fungerar tok bra! Då tvingar du garanterat ut all luft!

M3 E30Länk
Håller med Abbe om att det är klokt att investera i denna bromsluftarburk som trycksätter systemet via ett hjul och som dessutom fyller på olja så att behållaren ej blir tom. Gör bromsluftningen till ett enkelt enmansjobb( om man inte drar av nån luftnippel förstås.)/ Hemmapularen.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag har en enklare variant, den fyller inte på olja utan man får hålla koll på det själv men det brukar gå bra ändå!

M3 E30Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Den enklare varianten är suverän och duger gott. Har luftat åtskilliga bilar utan problem. Oftast räcker det med att fylla upp med lite ny olja för varje ok.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.