|
|
|
|---|---|
|
HEj Är sugen på at chippa bilen, steg1 varienten. Vill inte ha Kcr. Ska man Flasha eller ska man ha box. Vilken firma ska man använda i så fall ? MVH CArl | |
|
Promotech-box? |
|
| Är det verkligen en box man ska ha ? | |
|
Chipa (flasha) är det bästa. Sök på ESS Tuning i Norge, dom är riktigt duktiga. Box är bra det mest men att mappa, flasha, chippa eller vad man nu vill kalla det är mycket bättre. |
|
|
Programvaran till de senaste dieslarna är inte crackad än, bara box som funkar så länge. Mvh |
|
| För jag hittade nämligen inget på ESS för 118dM | |
| Du måste ringa dom och fråga. | |
| Ingen (inte ens ESS! ;)) har lyckats cracka nya programvaran än... | |
| Har någon lyckats cracka det än ? | |
|
Länk Rica AB verkar kunna flasha: Länk Mvh |
|
|
FRÅGA : Hej Jag har(eller får i veckan) min Bmw 118d 143hk -09 och funderar på att mappa den har tittat lite på vad ni erbjuder ser att jag får ca 170hk och 380nm. Nu till den stora frågan varför ska jag välja er mot att t.ex. köpa en promotech box och få 175hk 360nm ? Vad skulle en mappning kosta för min bil. SVAR : Hejsan, Varför du inte ska välja en "Diesel box" , I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allt ska fungera korrekt. En "diesel-box" manipulerar vissa signaler i syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket (det är det enda en diesel-box klarar av att göra). Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem får veta det. Det innebär att en diesel-box "lurar" bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekta: - färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning - antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment - automatlådor får felaktiga värden på vridmoment - momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej - regenerering (tömning) av partikelfilter sker ej optimalt - beräkning av avgastemperatur störs - beräkning av serviceintervall störs - diagnossystemet störs RICA Engineering har varit verksamt i över 20 år och är en av Europas största tuning företag med huvudkontor och utvecklingscenter i Holland. RICA arbetar kontinuerligt med att investera i ny teknik för att kunna utveckla mjukvaror för kommande bilmodeller med än mer avancerad motorteknologi. RICA Engineering har många års erfarenhet av motorstyrning och dess komponenter. RICA vet hur man utvecklar mjukvaror för gatbilar där pålitlighet och körbarhet är nyckeln till ett lyckat resultat. Men, RICA har också stor erfarenhet av att utveckla mjukvaror för tävlingsbilar tänkta för bankörning. RICA är väl medvetna om vilka krav som ställs av en bilförare som vill ha ut mesta möjliga av sin bils prestanda och vad som krävs för att vinna på bana! Jag hoppas den iformation räcker för dig att välja RICA Engineering! Pris på en optimering av RICA kostar 6900:- Ink moms. Ser fram emot att höra ifrån er igen! MVH// Patrik RICA Engineering Sweden AB Bilgatan 7 442 40 Kungälv 0303 58182 Varför ger det inte mer effekt att mappa än ett koppla på en box ? (denna fråga bör ju ställas) |
|
|
Du ska inte lita på siffrorna som trimfirmor uppger, det stämmer aldrig. En mappning kan alltid ge mer effekt än en box, då dom har fler parametrar att justera. Sen beror det självklart hur aggressiv mapp kontra box man jämför. |
|
|
Lita inte okritiskt på vad trimfirmorna säger.... Var och en talar givetvis för sin egen vara/tjänst! Förvisso kan en mappning ge lite mer effektökning än en box, och det stämmer att vissa av bilens system störs lite av en box. Det som 'förrycks' av boxen är bränsleförbrukningsmätaren (både momentan- och genomsnittsförbrukning blir fel) och serviceintervallerna. Själv kan jag utan problem leva med det. Det övriga är mer eller mindre nonsens. För både boxtrimning och mappning gäller, att motorn (och resten av bilen) utsätts för större belastning och slitage (i alla fall under de korta tillfällen man utnyttjar effekttillskottet), och att garantier och försäkringar sätts på spel. För en box talar att den är billig (i alla fall min, jag betalade 239 Euro + frakt hos mehrleistung.com), att den är enkel att montera och montera ur (vid service t ex), att den inte lämnar några spår efter sig och att man enkelt kan plocka med den till nästa bil. Mot mappning talar att den lätt kan upptäckas och bevisas av verkstaden och försäkringsbolag, att den kräver besök hos trimfirman, att den kan 'försvinna' vid verstadsbesök om styrprogramvaran uppdateras (vilket ofta görs utan att kunden informeras) och att den är dyr. Jag kör med box - inte det allra bästa som går att få, men 'tillräckligt bra' till ett humant pris, och med fördelen att det är enkelt att montera, justera och montera ur. Prisvärt och enkelt, bilen (320d E90) går som ett skott och jag har inte haft några som helst problem under totalt ca 20.000 mil med två olika bilar. |
|
|
Verkar finnas PPC till våra bilar nu. Länk |
|
|
RICA och BSR använder båda PPC-teknologin om jag inte missminner mig helt. Flåklypa |
|
|
En dieselbox justerar fler parametrar en endast tidpunkt, tryck för bränsleinsprutning. Promotech+box justerar även laddtrycket. Om en dieselbox skulle sota igen partikelfiltret, hur många boxar skulle säljas om det stämde? Dieselboxar har funnits på marknaden x antal år, inte sant. Jag skulle bli mer orolig för hållbarhet om höjde laddtrycket från 0,5bar till 1,0bar som en chip visade sig göra när teknikens värld testade programvaror från olika chiptillverkare. Men det är klart, mer kusar blir det ju! Länk |
|
|
Urma: En modern turbodiesel har original ett laddtryck på ca. 1,3-1,6 bar, en moderat höjning till 1,6-1,9 bar blir ingen större påfrestning på grundmaterialet. Gamla bensinturbobilar var ofta endast lågtryckstrimmade (0,15-0,3 bar) och kunde få problem med överhettning och hållbarhet när trimmet drog upp laddet till det dubbla eller mer. Gamla/enkla dieselboxar som bara höjer railtrycket eller förlänger spridarnas öppettider kan funka på dieslar med PF om man lägger sig på max. 60-70% av boxens trimförmåga och inte kör hårt med långa perioder med fullgas. Mvh |
|
|
Hej Moterade precis en +box från promotech kan säga att det blev stor skillnad, nu är inte bara väghållningen bra utan även omkörningsegenskaperna. :). Det var lätt att installera men se till at vänta minst 5min inte 2 som står angivet för produkten, då CPU på bilen tar tid att stänga ner. Annars hamnar den i limp home läge och man får göra som i lumpen.- Gör om gör rätt. Mvh Carl |
|
|
Det har ju funnits boxar längre än det funnits bilar med partikelfilter så eventuella problem med filtret har nog bara inte visat sig än. Jag skulle vara mycket tveksam till att "boxa" en modern bil med partikelfilter. Däremot skulle jag nog våga prova en seriös chippning. //Lövet |
|
|
Andreas, du har rätt i att boxar har funnits längre än partikelfilter. Det jag menar t.e.x ta KCR, återförsäljare i många länder, säljer tusentals boxar över världen. Hur många boxar skulle dom sälja om det uppdagades att deras boxar förstörde filtret? Jag tror att deras utvecklingsavdelning har koll på sådant. Men det är som Rob säger att man får det man betalar för. En små handlare på ebay tror jag inte tänker i termer som långvarig affärsrelation. Jag lovar att jag är den förste att meddela om problem med filtret uppstår! Länk |
|
|
Hur märker man i bilen att DPFen är full / igensatt? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.