AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.289

Nurburgring med hyrbil?

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Kommer ihåg att jag för några år sedan läste en artikel i auto motor sport om att de hyrt en Porsche 911 i Tyskland och kört några varv på Nurburgring. Anledningen till att detta gick bra var tydligen att ringen klassades som allmän väg och att försäkringen därmed gällde.

Funderar lite på detta men kan ju knappast maila uthyrningsfirmorna och fråga...

Någon som vet om man fortfarande kan göra såhär?
Det finns ett hyrföretag som håller till vid Nürburgring som bla har Porsche bilar. Har inte namnet i huvudet men gå in på Nürburgrings hemsida så tror jag det finns en länk där.
Vet dock att det inte är direkt billigt att hyra deras Porsche GT3 men det finns billigare bilar också, tex Clio Sport och liknande mindre bilar.
firman heter "rent a racecar"
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Verkade mycket trevligt men problemet är att alla i sällskapet inte fyllt 25 än. Kommer naturligtvis inte hitta någon som hyr ut en Porsche till ungdomar under 25 men det skulle egentligen räcka bra med en Golf eller en bmw 120 bara för att kunna köra runt några varv.

Så frågan är om man kan hyra på vilken firma som helst och sedan köra några varv om nu banan ändå räknas som allmän väg? Det var detta auto motor sport gjorde om jag förstår saken rätt.
Har du tillräckligt torrt på fötterna om du skulle krascha eller stöta ihop med någon och hyrfirman inte ersätter dig för att driva ärendet i tingsrätten så.

Och har ni tillräckligt med pengar att ta er hem för egen maskin om bilen pajar där nere och dom inte vill betala er hemresa

Risken är nog rätt stor att dom initialt vägrar ersätta dig och kräver dig på alla reparationer som då görs på en märkesverkstad samt att dom begär mer för att du brutit mot hyresavtalet

Sedan är det du som har bollen och får fixa advokat etc etc
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Är nog inte villig att köra på vinst och förlust utan skulle vilja veta om försäkringen gäller om man hyr och kör på ringen om det inte står specifikt att det inte gäller för racerbanor?
nu
130
nulle
320i Touring -06
328i Coupé -96
I kontrakten på de bilar jag hyrt i Tyskland har det uttryckligen stått att det inte är tillåtet att köra på Nürburgring.
Om du nöjer dig med att ha tagit dig runt kan jag tipsa om en tur med BMW ringtaxi. De bjuder på en rejäl åktur runt ringen i en M5a med en guru som kör. Dock får du ju inte köra själv.

Kommer ihåg artikeln ifrån AMS, jag tror inte att de egentligen fick köra på ringen med den bilen. Det är nog väldigt få hyrbilsfirmor som tillåter att man kör på bana.

Nu slog det mig om att jag har läst om BMWs förarutbildningar som de håller på ringen. Då kan du busköra med instruktörer och en massa olika bilar. Det kanske finns någon annan som vet mer än mig om det?
BMW-ringtaxi är helt klart värt de ca 1800kr det kostar för ett varv. Man kan vara upp till 1-3 passagerare som delar på det.
Biljetterna släpps i dec för hela det nästkommande året och de brukar vara slut på någon vecka. Ibland kan de släppa extra biljetter men då gäller det att vara snabb för att hinna boka upp en biljett.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Jo visst hade det varit kul att åka runt med en M5 som köres av ett proffs men som sagt lär ju vara omöjligt att få tag på biljetter till denna sommaren. Får nog vänta tills man köper en egen sportbil innan det blir några egna varv.
Det går ju med fördel att deltaga i någon banträff och lära känna sitt fordon och dess begränsningar ty om jag inte missminner mig kostar staketet på "ringen" nå´n tusenlapp per meter om man skulle drifta ut.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Jag var och provåkte ringtaxi för ett par år sedan utan bokning. Jag var på ringen för att roa mig så gott jag kunde och såg att ringtaxi körde samma dag. Jag snackade med dem och de klämde in mig på en halvtimme.

Klart värt en chansning om man ändå är på plats. Dock bör poängteras att de inte kör varje dag.

Sist jag var där var banan stängd och olika tillverkare verkade ha en testdag. Om ni har brådis så kan det vara värt att kolla upp schemat innan turen både för ringtaxi och för banan i allmänhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.