|
|
|
|---|---|
|
Min 24-ventilare knackar lite oroväckande ibland när jag startar den. (Den låter väl inte som en gammal Ford Sierra, men ändå...). Knackningarna försvinner efter 30 sek när motorn ökat något i värme, och sedan går den hur fint som helst. Hur orolig skall man vara, är det läge att dumpa bilen i Värtahamnen? Jag har även förstått att det kan inverka vilken olja man kör på. Tacksam för synpunkter. Johan F | |
Mangan |
Dina lyftare är slitna,prova med tjockare olja mineralolja 20-50 så skjuter du upp ditt problem ett tag.Det är absolut inte farligt för motorn utan det är bara ett irriterande knackande.Jag hade det på min 325a så jag övervägde att laga det eller att sälja bilen.Att lämna in den för byte av lyftare går ju på några tusen.Jag sålde bilen och köpte mig en 525a 12ventilaren där du kan justera ventilerna om det skulle knacka. Det var faktist inte därför jag bytte bil men så är det iallafall.Det är ju inget akut problem du har så skramla ihop lite pengar och fixa bilen när du känner att du kan avara några tusen till det. m.v.h Mangan / SEX är bättre än fyra. |
|
Om knacket försvinner efter en tid när oljan blir varm betyder det ju att oljan är för tjock när du startar eftersom oljan är det som fyller lyftarna. Då bör du byta till en mer lättflytande olja ex helsyntet 0w40. Då får du dessutom bättre smörjning än med en mineral. Om det däremot knackar när motorn är varm skulle jag nog byta till en tjockare eftersom det då beror på att den inte "orkar" fylla. Vet att ngt slitna motorer ibland kan stå och knacka på tomgång om oljan är av det tunnare slaget. Mitt tips är att du provar på en tunnare syntetolja. Lycka till iaf. Mvh Anders S. |
|
|
Tack för tipsen. Motorn knackar absolut inte när den är varm, vare sig på tomgång eller vid körning. Det är enbart vid start (och inte ens alltid då), och knackningarna försvinner efter 30 sek, eller ännu snabbare, antagligen när oljan blivit något varmare och börjat röra på sig. Jag får väl testa med en något tunnare olja. Vet ej vad jag kör på just nu dock. Johan F |
|
|
Japp Anders S. har rätt, du skall byta till en mer lättflytande. Polaren bytte till helsyntet Mobil 1 och det försvan helt. Mvh Ingo E39 -97 med 19" |
|
| Stämmer bra det kan faktiskt ta upp till 70 sek för oljan att komma till det mest avlägsna smörjstället vid kall motor, Men var försiktig om du har kört bilen på mineral olja under lång tid speciellt om du ej varit noga med att byta olja i tid, kolla efter avlagringar från oljan i tex ventilkåpa/vevhusventilation, syntet oljan kommer att lösgöra avlagringarna vilket ofta leder till haveri. | |
|
Min knackar när jag kört hårt med den (varm motor). Inget när jag startar. Jag har nu 10W-40 Valvoline Synth.Blend olja. Ska jag byta till en tjockare eller? Vad kostar det att laga fanskapet i värsta fall, på ett ungefär?? Tack....... |
|
eddie |
Bytt till tjockare. 20\50 couker state Montana |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.