AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.176

Vibrationer drivlina, 328 hur gå vidare?

Hej på er!

JAg behöver lite tips för att få ordning på min 328iA -96:a som vibrerar i kardan vid gaspådrag.

Jag har bytt stödlager (helt slut), samt hardyskiva. Det vibrerar fortarande när man gasar hårt (kardanen tar nog i någonstans), men innan jag bytte delarna ovan så skakade det ännu mer, och vid mindre gaspådrag.

Jag har kollat knuten längst bak, och den kärvar inte verkar det. Hur bör jag gå vidare i min felsökning för att kunna eliminera resten av "vibbarna"? Jag funderar på att köpa en kardan på skroten för att göra det lätt för mig, men är det något mer som kan orsaka dessa problem?

Otroligt tacksam för svar!

mvh
Jesper

J.B
Har du kollat så kardan vart i hopsatt med märkningar mot varandra ? ,,,kan ju vara ett liiiitet tipps att kolla ,,kan ge oballans om den ej är det ...

J.B
Tjena!

Tack för tipset,, men jag märkte upp kardan innan jag monterade isär den. Det behöver ju iofs inte betyda att den är i balans, eftersom det vibrerade förut med.

Ska man lämna in den på balansering, eller kanske köpa en annan kardan från skroten?

mvh
Jesper

Sp
13
Spharx
328 CIA - 95
Ta en titt på dina gummisbussningar som sitter på växellådan bak samt de som sitter i motor rummet.
Eftersom du säger att det vibrerar vis gaspådrag så verkar det som om drivlinan "flyttar" sig när du drar på. Då kommer allt i obalans!

Tips från en bmw mekaniker!
Sp
13
Spharx
328 CIA - 95
Glömde skriva...kontrollera bussningen som sitter mellan kardan och vxl låda, alltså där kardanen är bultad. Gummi slits ut med tiden speciellt när den belastas så hårt.
Hej Spharx,

Känns tryggt med tips från ett proffs :)!

Ok, då ska jag kika/bända på alla bussningar och sådant så får vi se vad som händer då. Det vibrerar nog lite grann hela tiden nu känns det som, så vete sjutton om jag inte åker på en annan kardan trots allt.... Lönar det sig att köpa från skroten eller är det nytt som gäller?

mvh
Jesper

Hej igen!

Bussningen som sitter där kardan är bultad, det är den lilla centreringsbussningen du talar om?

Jag kände på växellådan, men den sitter stumt (om man inte bänder med spett). Däremot kan jag rucka en del på motorn för hand....dags att byta motorkuddar antar jag?

mvh
Jesper

Sp
13
Spharx
328 CIA - 95
med 100% säkerhet så e det så att dian motorkuddar har gett upp och då kommer vibrationer vid gaspådrag. Vissa kan också uppleva vibrationer även när de bromsar om motorkuddarna är slut.

Jag menade centerkudden på kardanen ja.

Lycka till
Sp
13
Spharx
328 CIA - 95
Glömde skriva igen...
Ta ett spett och lyft upp motorn och se hur mycket kudden rör sig. Om de eller de har släppt så syns det ganska lätt. Kan va så att de e utslitna eller så har nån slags oljeläckage påskyndat det hela.

När det gäller kardan så rekomenderar jag nytt eftersom en begagnat kardan redan är utsatt för skjuvkrafter, med andra ord inga garantier att den är vibrationsfri.

Tusen tack för feedbacken!

Jag ska köpa nya motorfästen och återkommer med resultat....

mvh
Jeppe

jaha, dags för en uppdatering efter lång tid!

Motorkuddarna är nu bytta, men kardanden vibrerar fortfarande så att det ta i någonstans. Det är bättre med nya kuddar, men inte bra. Vad är nästa steg i felsökningen? Ska jag byta de mindre gummikuddarna också, de som sitter typ strax ovanför hadyskivan?

Funderar på att riva ner allt igen och känna efter en gång till och försöka hitta felet.

Hur känner jag t.ex om utgående axel från lådan mot hardyskivan är alltför sliten?

Vill verkligen få ordning på detta nu, så tips emottages med största tacksamhet!

mvh
Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.