AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
998

Var sitter vanos filtret ?

jo
12
johmar
mbw e36 320
Har sökt och sökt men alldrick fått någon exackt positon av vilken bult det är man ska skruva ut för att byta vanos filtret ?

Någon som har en spräng skiss eller kanske bara en dålig mobil bild med skruven in ringat ?

HAr också hört att man ska kunna skruva ut någon skruv framtill på motorn för att kontrolera kedje spännaren.
Vilken bult ?
Bild ?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns inget som heter Vanos-filter. Någon som driver med dig.

Du kan inte kontrollera kedjespännarens funktion på det vis som du beskriver.

__
Min bil:
Länk
jo
12
johmar
mbw e36 320
okej lite konstigt har läst i två trådar här på forumet att det ska sitta ett filter som man kan byta till vanosen.
Jag vet inte, men min mekaniker som gjorde insp II på min M Coupe förra vecka sa att han bla skulle byta vanosfilter vid servicetillfället.. Mycket möjligt att det endast rör M(S)-motorer?

Dessutom har jag själv mätit upp kedjespännaren till en M42-motor vid en renovering jag gjorde på min 318is.
Det jag gjorde var att skruva ur spännaren, spänna den och mäta totallängd på själva spännaren. Måtten med toleranser fick jag från min verkstadshandbok.

Var spännaren sitter exakt på en M50-motor vet jag ej, men givetvis bör du leta på vänster sida (framifrån sett) på bröstkåpan av motorn. Förmodligen en sekantsskalle med cirkus 17-18 mm nyckelvidd.
Dra loss (sitter förmodligen hårt som f-n) plocka ur och mät.
Vid montering skall den förmodligen spännas (med hjälp av ett skruvstycke tex) och monteras. Efter detta misstänker jag att motorn ska startas med ett förhöjt tomgångsvarv för att säkerställa att oljetrycket spänner kedjan som sig bör.

Som sagt, många gissningar från min sida.. Men det är knappast raketforskning det handlar om och det hela beskrivs vanligen rätt så bra i en handbok avsedd för den motor man skruvar med.

/Anton
rättelse (fortfarande ingen editeringsfunktion här...):
efter att du skruvat ur spännaren ska den inte spännas upp för att mäta totaltmåttet.
Den spänns vid montering.

men som sagt skaffa en bok för motorn. Den är bra att ha, om inte annat för ren nöjesläsning på kvällen när allt annat är tråkigt..;)

/Anton
Sitter två spännare på bla M50 motorn. De ena (nedre) sitter precis som "Anton" säger till vänster nere vid motor och ser ut som en stor "alu bult". Du kan köpa en ny i delar hos en BMW handlare och de kostar runt 300kr, väldigt lätt att byta. Sen sitter den en till spännare men den sitter mellan kamaxlarna, men den är jävligare att byta.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.