AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.262

ojämn tomgång

Qu
11
Queen_piss
320i cupé -93
hej.
jag har ett problem vad det gäller tomgången på min bmw 320.
det är så att den pendlar mellan 0 - 1500 varv, ibland kan den rent av döda sig själv, hände när vi var upp i stockholm en sväng, var inte så lyckat att man inte hade någon tomgång i den trafiken.

när jag köpte bilen fick jag även med 6st nya tändmoduler eller vad man ska säga att det heter. när jag bytte dessa gick bilen bara sämre, den började smälla och poffa, men även bränsleförbrukningen blev dubbel, därför bytte jag tillbaks till de gammla tändmodulerna igen.

tomgången är som ojämnast när bilen blitt varm, det är då som den kan dö, sen är det även att bilen bluddrar ibland när man tar fullt gaspådrag.

sen finns det en annan fråga som jag skulle behöva svar på..
är det normalt att en 320 dricker 15L per 8mil eller har det kanske något med felet att göra, ex bränslegivare eller nått annat,

tacksam för svar, allt kan vara till hjälp ! Jocke
Pl
119
Placeboboy
320d GT -14
520d Touring -14
Lambdan?
Qu
11
Queen_piss
320i cupé -93
har läst på flera forum som haft samma problem, de flesta verkar tro att det är luftmängdsmätaren eller lamb.. men jag hade isär luftmängdsmätaren för att göra denna ren, men det fanns ju bara 2 st trådar i, inte mycket att göra rent. men kollade på besiktningspappret och då var värdena på lambda helt ok, minns inte siffrorna i huvet men det var godkännt allafall ? men kan det ändå vara den som spökar ?
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Är det gamla E30:n du pratar om? kolla tomgångsmotor och vattentempgivare, givaren brukar gå sönder. Detta gäller nog nyare modeller också - säkert snarlika system.

Sommarbilen

Länk
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Sorry ser nu att det står 320i cupé -93, kolla detta i alla fall....

Sommarbilen

Länk
hjälper nog inte o rengöra luftmassemätaren(fins väl inte direkt ngt som ska rengöras).. men hur sitter den? kommer inte ihåg.. men åk o köp ny på skroten o sätt dit.. blire ingen skillnad är det bara lämna tillbaka den o få pengarna tillbaka.. är inte detta problemet kan de nog va lambdan.. gick den dåligt när den besiktigades också?
Qu
11
Queen_piss
320i cupé -93
den sitter presis efter luftburken.? det är så att jag köpte den för en månadsen och då besiktades den några dagar innan, så under hela min tid har den vart lika dan, den börjar dock gå lite sämre nu.
värdena på lambda är 1,01 gränsen är 1,03 tror jag. kan det vara den som spökar än då ? vore tråkigt att köpa en lamba utan att den funkar sen ?..
Knepigt.. då vet ja nog faktist inte vad det kan va
Qu
11
Queen_piss
320i cupé -93
okej tack ändå ? någon annan som kan ha någon lösning ? vill inte köpa massa saker i onödan.

ringde till bmw igår, men dom sa bara att det kan finnas miljoner anledningar till varför bilen gör som den gör ?. men dom nämde något om en termostat ?
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Vad du isf kan göra utan att köpa en massa är att koppla ur luftmängdmätaren när bilen går på tomgång, märker du ingen skillnad så är troligen lmm kass. Märker du en skillnad så betyder de ju iaf att den jobbar, sen kan jag inte svära på att den jobbar som den ska. Men de viktiga är ju iaf om den reagerar eller inte.
Qu
11
Queen_piss
320i cupé -93
tycker inte att det blir någon märkbar skillnad, har dratt ur de flesta kontakter som sitter längs med luftburken, men hjälper inte mycket. ? är det alltså den det är fel på ?
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag kan inte säga till 100% att de är den. Men hade den varit riktig så borde den reagerat o kännt att nåt hände. Åk till nån lokal skrot o be o få byta den på plats, tar väl inte många minuter för o se om de är den.
Qu
11
Queen_piss
320i cupé -93
okej tycker också att det låter någorlunda vettigt. tar mig tid att åka in till skroten i veckan, tror dock att alla härom kring har semester, men skadar inte att kolla.
ri
58
rich86
A5 SB -13
hade samma fel på min. Men det var skit i luftmassemätaren. Mitt pipercross-filter hade släppt så skit från själva filtret lossnat o flugit in i luftmassemätaren. Nytt filter och en försiktig blåsning med kompressorn så fungerade bilen knall igen!!
Qu
11
Queen_piss
320i cupé -93
okej. men det är väl svårt att det ska sitta fast skit i den när det knappt finns något i den ?.. små trådar som känns som att dom kommer gå av bara ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.