AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.487

Försäkringskostnader M3 -finner ingen logik

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag roade mig med att kolla upp några objekt både svensksålda och importerade M3:or och finner ingen logik alls i hur premien ser ut.

Fick följande svar:
Svensksåld -2003: 14951 SEK per år.
Import -2002: 15790 SEK per år.
Import -2001: 24245 SEK per år!!!

Orkade inte kolla flera, men ska göra det senare, men har jag missat nått uppenbart? Alla förutsättningar var samma i de tre fallen, full bonus, storstad, parkera på gatan, bilextra och 1000 mil per år.

Nått är väldigt slumpmässigt i sammanhanget. Inte kan väl årsmodell spela så stor roll?
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejs!

Årsmodellerna kan ju spela en viss roll då premierna bla är baserade på
antal importbilar detta år samt olycksstatistiken. Kanske är det så att det finns fler importbilar av årsmodell 2001 och statistiskt sett fler olyckor och därav en högre premien med den årsmodellen. vad vet jag? bara en reflektion.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
"Jag roade mig med att kolla upp några objekt både svensksålda och importerade M3:or och finner ingen logik alls i hur premien ser ut"

Finns ingen logik. Premien speglas av olyckor, stölder och övriga utgifter för försäkringsbolaget och uppenbarligen har importerade 01or råkat ut för fler saker än 02or.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
När jag kollade upp min försäkring på min fd import så kom jag fram till att dom måste ha tagit import året som årsmodell i försäkringsberäkningen. jag hade en importerad -99 som togs in 2002 och valde jag svensk bil från 2002 så blev det samma premie som min importerade -99'a. OBS endast spekulationer, men det stämde i mitt fall ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Grundmeningen med en försäkring när det systemet konstruerades för många herrans år sedan var att alla som tog en försäkring delade på risken och var måna om som få skador som möjligt.

Idag när vem som helst kan låna till vilket vimpelimporterat vrak somhelst så är det väl inte helt orimligt att bilar som förhoppningsvis är lite mer välskötta också premieras med en lägre premie? Man kan ju inte bara få få få även om få människor är nyfikna på grunden till hur vi faktiskt har det så bra som vi har det i det här landet så fort man kliver utanför dörren. Tog bara ett par hundra år att konstruera:)

Mvh
Asken
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har fortsatt min undersökning med jämna mellanrum.

Kan konstatera att det är just import fordonsår (alltså ej årsmodell) 2001 som har skyhöga premier. Svensksåld 2001 är bra pris och de import 2002 jag sett hittills verkar ok.

Det talar för att man ska akta sig för import fordonsår 2001.

Skulle vara kul att veta mer om orsaken till detta, men på försäkringsbolagen så vet dom stackars telefonisterna ingenting i vanlig ordning :/

betan
325 E90 07
M-paket
Ju äldre bil desto mindre pengar är den värd då har fler råd med bilen när fler har råd så finner man fler som inte kan hantera sin M3 i på många sätt då sker fler olyckor, det intressanta är om du kan specca tex vad trafikförsäkringen kostar på de olika bilarna sen delkaskon (halv) och även vagnskade delen då.
Jag gissar på att det är trafik och vagnskadan som är markant dyrare på 01 an än på tex 03 an...

Mpower
co
1.144
coldhex
BMW M135i
håller inte med helt i resonemanget. Menar du då att en person med en import 01 är sämre på att hantera bilen än en person med svensksåld 01 och att det därför betingar nästan dubbla premien?

Jag tror mer på andra faktorer som att en import kan drabbas av andra saker såsom en snubbe med hela nyckeluppsättningen "lånar" din bil. Eller att de är mer skadedrabbade allmänt pga sämre skick.

men som sagt jag tycker det är omotiverat att lägga på en sån stor skillnad och det bidrar väldigt mycket till att import får ännu sämre rykte, vilket är väldigt synd, det finns många fina importer och jag skulle själv kunna tänka mig att hämta en bil om det inte vore för såna här saker.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
coldhex: Det var generellt menat att desto nyare bil ju billigare försäkring även den delen som inte är gratis första 3 åren (vagnskadan)
Det brukar vända på mer standard betonade bilar vid mellan 7 -10 år då de blir billigare igen.
Ett försäkringsbolag kan ju ta vilka priser de vill och på så sätt säga att vi inte vill försäkra din bil eller motorcykel det gör de med fast i detta fallet lär det vara statistiken som säger att 24245 kr är rimligt....

Jag har sett bmw m3 e36 som fått 100 000 i premier det är ju en liten vink att de inte vill försäkra den bilen :-)
OM du kollar på försäkringen /offerten ser du vilken del som kostar mer och vad som skiljer
tex import: sv-såld 03
trafik 8000 kr 6000 kr
delkasko 4000kr 4000 kr
vagn:12 245 kr 5000 kr
24245 kr 15000kr
Den här fördelningen är ju inte helt ovanlig och just vagnskadan på importen
kan bero på att det är försäkringsbedrägeri pga någon blivit lurad och köpt en dålig bil därför väjer han för en "älg" och skrotar bilen och får pengar för en ok bil.Det finns ju fler sätt och orsaker till högre premier på import men där är en anledning iaf.
Förmodlingen kan delkaskon ha lite högre pris också ,brand ,stöld lär väll då vara orsak till prishöjningen jämfört med sv-såld.

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.