|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har länge funderat på vad det sitter för motor, växellåda samt diff i E30in. Motor: är enligt Länk en M20. Vad exakt innebär det? Växellåda: M40, M41, M45 osv.. Vad skiljer dem åt och vilken sitter i min E30? Diff: Hur får jag reda på om den är diffbromsad eller inte? Har ingen möjlighet att hissa upp bilen just nu och burna känns inte särskilt lockande. Självklart har jag sökt, dock utan att finna :P Tacksam för svar. /M | |
|
M20B23 heter den ja, M20 är motortypen/familjen. B23 står får cylindervolymen 2.3 liter. Alla sex cylindriga E30 har den. 320i (M20B20), 325i(M20B25) och 325/325e (M20B27) men den sista såldes inte i sverige. Finns lite skillnader mellan årsmodellerna. Med det som skiljer är i princip slagländ och cylinderdiameter. Utvändigt ser de lika ut. M20B23 är lika som M20B20 fast med längre slaglängd. Egentligen två typer av lådor på E30 Getrag 240 och Getrag 260. 260n är lite kraftigare och större. 260 satt på 323 och 325 om jag inte missminner mig. Fanns också en "special" låda till 323i som har ettan bakåt i par med backen. Lika som E30 M3 t.ex. Blir svårt att ta reda på om du har diffbroms utan att antingen hissa upp den eller sladda/burna. Går att känna skillnad vid hårdare kurvtagning, men svårt att beskriva exakt. Diffen har stora huset, lika som 325i och M3. Utväxlingar finns i mängder. 3.23 eller 3.46 var det på 323i, 325i har 3.73 eller 3.91. |
|
|
Tack för en väldigt bra förklaring, det uppskattas mycket! Så med andra ord har 323an en M20B23 motor, Getrag 260 växellåda och förmodligen utan bromsad diff. Ska hissa upp bilen och kika nån dag. Anledningen till att jag frågar om diffen är pga det planerade oljebytet dock är jag osäker på vilken olja det ska vara i bakaxeln. Några förslag? /M |
|
|
Inga problem, och ja det stämmer bra. Diffbroms var option på alla E30 så det kan finnas på vilken som. (M3 och 325iM hade all diffbroms dock) Men de absolut flesta hade inte diffbroms från början. Nja, jag tror Castrol har två olika för de med diffbroms och de utan. Men jag vet inte vad de heter. Sist jag bytte köpte jag på BMW, de har oljan på fat. Fick intrycket att de inte gjorde skillnad på om det var diffbroms eller inte. Så på den frågan har jag inget bra svar. |
|
| bakaxelolja= castrol SAF-XJ den är gjord för lamelldiff men funkar lika bra utan. | |
|
Återigen tack för de utmärkta svaren. Blir att köpa oljan för lamelldiff :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.