AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.178

Fel på vevhusvent= dåliga avgasvärden & dålig tomgång?

c.
16
c.hson
525 touring -92
Tjena! Knäck den här nöten om ni kan;)
Besiktade bilen, en 525:a-92 24V ej VANOS, och fick kassa avgasvärden: CO: 0,7 / HC:404 , lambda 1,0 (bra) alla dessa värden på tomgång.
Bilen går dåligt på tomgång, ruskar och rasslar liksom på ca 500-600varv. Jag har letat tjuvluft och fixat någon slang som varit dålig och bytt den grova mellan LMM & spjällhus. Ventilen till kolburken som tar hand om bensinångor (EVAP)är tät vid tomgång.
Om jag tar upp oljestickan eller lättar på oljelocket händer ingenting med varvtalet vilket bara det säger mig att nå´t är fel. Inget puffande ur oljehålet heller.
Alla tändspolar funkar, stiften var OK vid besiktningen snygga till färgen och så, det såg jag när jag bytte härom dan. Oljan relativt ny. Tomgångsmotorn rengjord och OK. Spjälllägesgivaren uppmätt och OK. Ny Lambdasond,Inga felkoder/ meddelanden. Ny o-ring till vent-anslutningen i ventilkåpan.
Allt talar för tjuvluft tycker jag. Men var???
Bilen går kalasbra annars, snittar en liter milen och drar ingen olja, ryker inte heller. Den tar inte heller kylarvatten så toppen är nog OK, antar jag.
Finns det något klassiskt BMW-ställe som man gärna missar när man kollar tjuvluftmed startgas och så.
Eller har någon kunnig andra tips att komma med så tas de tacksamt emot för nu börjar jag bli jäkligt trött på att leta fel.
Jag vill ju hitta felet, inte hälla olika grejjer i tanken för att lura besiktningen.
Superfrustrerande det här, jag är ju utbildad bilmek men har inte jobbat som det sedan -85 och det har ju hänt en del sedan dess.
Hasso, Paap reeder m.fl proffs, kom igen nu´rå. Pleeeeez...

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det här kan bli intressant..
Har en kompis som har samma symtom, han har korsbytt det mesta.
Just nu är toppen nere, kan det vara så att den är sotig=högre kompression än vanligt?

FAF
Har samma problem, dock med pendlande tomgång.
Bilen kommer att skickas till plåtpressen när som helst.

Har bytt allt. dock ej insugspackningar så jag gissar på dessa.
Skall riva insuget nån dag, dom kostar inte så mycket.
Har du kollat efter luftläcka i avgassystemet, tex innan lamda?
c.
16
c.hson
525 touring -92
Den eventuella komphöjningen sotet skulle ge är försumbar skulle jag vilja påstå. Skulle det vara så mycket sot så att det blir för högt komp borde väl oljeförbrukningen vara hyfsat hög. Och med tanke på att tändstiften såg bra ut tror jag inte att det är problemet. Den tar ingen olja heller.
Insuget var borta när jag bytte startmotor här om veckan och packningarna såg bra ut liksom insuget och tätningsytorna på toppen. Inget oljerinn på ventilskaften heller.
Har tittat på avgaseriet utan att hitta några defekter innan lambdasonden.
Jag har en hakning på det där med vevhusventilationen som jag inte kan släppa, kanske mest beroende på att varvtalet inte ändras om jag drar upp oljestickan
Tack för era tips, fler mottages tacksamt.

När man drar upp min sån händer ingenting heller, skall tomgången höjas när man drar ut stickan?

Hade du insuget av och satte dit gamla packningar?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Tanka lite etanol så blir avgaserna bättre på besiktningen. Billigt och enkelt trick.
Kamel, du får inte ner hc med etanol.
c.
16
c.hson
525 touring -92
Japp, de gamla packningarna återmonterade. Det är gummi/siliconringar och är de hela så tätar de igen.
Jag har hittat rätt många inlägg här på forumet som säger att tomgången ska sänkas om man drar upp oljestickan eller öppnar oljelocket. Det händer ju på alla andra bilar med sluten vevhusventilation och det är ju det alla moderna bilar har, motorn drar alltså tjuvluft genom vevhusventilationen då.

Även om jag häller nå´t i tanken som tar bilen genom besiktningen kvarstår problemet med den usla tomgången. En sexa ska ju gå så där vibb-fritt och skönt på tomgång.
Ska byta olja m.m. innan ombes, och nå´t typ Tri Pak eller E85 åker väl i tanken.
//C

tripak är nog bara lurendrejeri, kör e85 istället.
c.
16
c.hson
525 touring -92
OK, då får det bli E85.

JAg körde 20 liter soppa och 10 liter e85 då får man ner co värdena.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Blåser det i oljepåfyllningslocket eller är det "vindstilla"?

///BMW - Was sonst!
c.
16
c.hson
525 touring -92
Det är vindstilla kan man säga.
På V8:orna verkar det finnas ett membran som kan ge dålig tomgång när det är trasigt. Finns det något liknande på sexorna?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På E39 sitter det en tryckregleringsventil till vevhsuventliationen med membran i som kan ge denna symtom om det går sönder eller huset det sitter i spricker. Men M50 ser enklare ut typ.
Länk

Kan möjligen sitta en backventil i nån anslutning ev som inte funkar.
plugga ventialtionen så bör du kunna utesluta det felet om den inte sker nån förändring tex. (paap reader vilar i frid sedan en tid tillbaka vi saknar honom)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
c.
16
c.hson
525 touring -92
Om jag blåser i slang 3 och öppnar oljelocket kommer luften ut där. Om locket är på är det tätt om jag nyper i hop slang 5 som går till tomgångsmotorns anslutning på baksidan av insuget.
På tomgång med slang 3 lossad från anslutningen i grova gummibälgen mellan LMM och spjällhuset går motorn i stort sett likadant som om slangen sitter på plats, det är då lite sug i slangen eftersom motorn suger genom slang 5.
Om jag nyper ihop slang 3 vid tomgång blir gången på motorn lite försämrad, vilket verkar rimligt tycker jag.
Har inte sett till något som liknar en backventil någonstans, systemet verkar rätt basic så att säga.

Vet att tråden är gammal men min fråga är nu fick du rätt på det?
Min bil beter sig lika dant och har snart felsökt allt o bytat det som bytat gått..
MVH Jolly
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.