AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.159

Tips och synpunkter på friktionsdäck, E90

ca
22
carpan
320iM E90 - 08
335iM E92 - 08
Så här mitt i sommaren har jag börjat tänka på vintern. Ska köpa vinterdäck till min 1 månad gamle 320i E90. (min första BMW). Jag har köpt beg 17 orginal alu och har bestämt mig för att köra friktionsdäck på (225/45-R17).

Nu har jag läst en massa här på forumet om DSC-lampor som blinkar konstant med vinterdäck osv. Även däckhandlaren jag pratade med idag sa att BMW trivs bäst med "Autobahn-friktionsdäcken" för de är hårdre...

Så vad säger ni som kör E9X med friktionsdäck på vintern? Ska man köra nordiska eller europeiska friktionsdäck? (Nu har ju E9X funnits ett par år så det måste finnas mer erfarebheter än dom jag hittat i gamla trådar från 2005).
na
630
navi
BMW325xi -06
Däcken bör man ju välja efter vilken typ av vinterväglag man vanligen kör i.
Själv har jag kört med båda typerna av däck. När jag bodde uppe i Dalarna så var de Europeiska vinterdäcken ganska värdelösa när man skulle bromsa på hala vägar t.ex.
Senaste vintern har jag bott i Stockholm och eftersom det knappt var någon snö alls så fungerade däcken alldeles utmärkt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har mellaneuropeiska friktionsdäck i den dimensionen till min 330i. De fungerar bra på alla vis, med ett viktigt undantag. Greppet är inte särskilt bra. Med tanke på hur vintrarna sett ut i Uppsala de senaste åren, samt med tanke på att jag sällan MÅSTE köra med bilen, fungerar det bra för mig. Jag skulle trots det inte rekommendera däcken till en person som ofta måste ut och köra på isiga vägar.
pu
547
puiu
330i-03
köp 205/17/50 .jag hade dunlop friktionsdäck och de funkade jättebra på vintern.jag har kört till Sälen .Och det med dsc-lampor det stämmer inte du märker inte .jag har kört två vintrar och har inte varit problem med det.och glöm inte att anpassa hastigheten efter väghållningen

alex
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.