|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Behöver en ny mobil och funderar på iPhone 3G som har premiär på fredag. Kan vi hjälpas åt att lista för- och nackdelar ? | |
|
Doc T: Finns det några minus?:))) Det skulle i åfall vara MMS och ingen bra kvalité på kamerena |
|
|
Enda minuset med iPhone är Telias abonnemangspriser, jag kommer vänta tills fler operatörer börjar sälja den, TRE ska vara på gång vad jag hört och läst. Kameran är inte så illa som många tror, har sett bilder ifrån förra varianten och de är minst lika dåliga som alla andra mobilkameror, men det är klart den kunde givetvis vara bättre. |
|
|
Demon från Apple gör att jag VILL HA. Frågan är kompatibilitet med BMW. Kommer namn på uppringande upp på navi-skärmen ? Kan nr lagras som +46XXX ? Krånglar det om foton är upplagda på resp kontakt ? |
|
|
Jag har en iphone, inte 3g versionen.. Allt fungerar, perfekt sync med bilen med telefonboken:) Nummer kan lagras med +46 ;) Ps detta inlägget är från min iphone! |
|
|
Om du söker alternativ och för/nackdelar med iPhone så är det enklaste att jämföra med konkurrerande modeller. Folk som gillar iPhone tycks göra det främst för designen. Konkurrenterna är emellertid i flera fall överlägsna rent tekniskt, bättre kameror och mer minne etc, vad gäller möjligheterna för dig som slutanvändare att "modda" telefonen, att du slipper operatörslåsning, och att du kan byta batteri själv. :) * Sony Ericsson X1: Länk * HTC Touch Diamond: Länk * HTC Touch Pro: Länk * Samsung Omnia: Länk * Nokia N95: Länk * Nokia N96: Länk Själv har jag en HTC Touch Cruise, men jag suktar efter en Touch Pro. Har aldrig känt någon direkt lockelse efter en iPhone, för mycket form och för lite funktion för min smak. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k: Rent tekniskt så är iPhone svårslagen om man bortser från kameran. Den har snabbare processor och bättre grafikchipp än någon annan telefon på marknaden. Att den dessutom kör ett OS baserat på BSD gör ju telefonen anpassningsbar i det oändliga och man får dessutom en driftstabilitet som inte går att jämföra med dom windowsbaserade konkurenterna (Kan inte komma ihåg när jag startade om min iPhone sist). Hade en HTC TyTn innan jag bytte till iPhone i Nov. förra året. Jag har inte ångrat det bytet en enda gång. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Vill du ha möjlighet att köra flera program samtidigt, konfigurerbart interface o.s.v. satsa då på en lur med Windows Mobile. Vill du tro att du har en bra telefon, köp en Iphone. Vill du ha en bra, köp en Nokia N95. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
J.Dredd: Har du verkligen koll på din teknik nu? Att iPhone skulle ha snabbast processor av någon telefon på marknaden är för det första inte sant, för det andra inte särskilt intressant. Processorn i iPhone är av samma typ som de flesta mobiler av samma typ använder, det är en 32-bitars ARM som går i dryga 600 MHz som mest, fast jag tror att Apple har nedklockat den till drygt 400 MHz för att spara batteri. Detta är inga anmärkningsvärda frekvenser, men klockfrekvensen är ju inte särskilt intressant för prestandan till att börja med; precis som i PC-världen finns det många andra faktorer som spelar in. Att snacka om "snabbare processor" eller "bättre grafikchip" är således ointressant, för det handlar om nyansskillnader. iPhone är byggd av samma standardkomponenter som andra telefoner i samma klass. iPhone är en av de mest nedlåsta mobiltelefonerna på marknaden, även om vissa öppningar har skett har den långt kvar till t ex Windows Mobile. Visst kan du "låsa upp" telefonen - och förlora din garanti - något många inte är beredda att göra. Det gör ändå inte telefonen mer anpassningsbar än någon annan, givet att man är beredd att förlora sin garanti i vilket fall. Apples licensavtal förbjuder också sådana saker som att man installerar en annan webbläsare, sist jag kollade. Om det har skett lättnader på denna front är det bara att gratulera, då har iPhone-användare fått den frihet som Windows Mobile-användare haft i tio år. HTC TyTn är en gammal modell och inte särskilt relevant för jämförelse med iPhone 3G, däremot sparkar den ju arslet av gamla iPhone som inte hade 3G. Jag hade också en TyTn en gång och kan minnas att den behövde startas om ibland för att funka bra, men så är inte fallet med moderna Windows Mobile-baserade telefoner. Har man en TyTn finns det dessutom uppgraderingar man kan installera för att få Windows Mobile 6, vilket löser många av problemen. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k: Jag, till skillnad från dig, har testat både iPhone och andra telefoner. iPhone upplevs som snabbare än alla dom andra som jag har testat. Kan inte tänka mig att iPhone 3G är långsammare än den nuvarande. Vad gäller Windows mobile. Kan upplysa dig om att den kräver regelbundna omstarter för att fungera tillfredsställande även i version 6. Jag vet inte om det är någon idé att debattera detta mer med dig eftersom all din kritik bygger på ett hat mot Apple och inte själva tekniken. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Spännande. Du lyckades posta ett helt inlägg utan en enda sanningsenlig mening. Det måste vara något slags AP-rekord! :) För din information jobbar jag med utveckling av mjukvara för mobiltelefoner. Jag har således genom jobbet tillgång till ett brett spektrum av olika modeller, mer än nog för att sätta mig in i respektive modells styrkor och svagheter, både vad gäller rent tekniska egenskaper och hur de är från ett användarperspektiv. Om alla mina argument bygger på "hat mot Apple" (som om det ens är rationellt att hata ett företag) så borde du ju lätt kunna motbevisa mig. Så varför gör du inte det? Vänligen förklara i tekniska termer hur iPhone är mindre nedlåst och begränsad (i hårdvara, mjukvara och licensiering) än någon motsvarande telefon från HTC. Är det sant att Apple tar nästan en tusenlapp bara för att byta batteriet i din iPhone? Wilhelm Svenselius |
|
|
Ang. batteri till iPhone: "If your iPhone requires service only because the battery's ability to hold an electrical charge has diminished, Apple will repair your iPhone for a service fee of $79, plus $6.95 shipping." Saxat från: Länk Ligger väl troligen på liknande nivå i Sverige gissar jag? Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Tack för alla synpunkter. Kriget mellan Mac och Pc är hetare än nånsin. Efter alla år med pc funderar jag allvarligt att byta till en läcker Apple som har en oslagbar integration mellan musik, bilder och film. Emellertid gällde frågan vilken mobil som funkar allra bäst i BMW'n och här är en åsikt från USA som haft tillgång till iPhone 2G ett tag: + It works great with bluetooth + It works great with 6FL + The web browser (Safari) is excellent + Great screen for videos + Having Wi-fi available wherever you go is nice - If you already have an ipod, why get another? - Not everyone likes typing on the touchscreen |
|
|
"oslagbar integration mellan musik, bilder och film" Och jag heter jultomten. :) Men det är klart, alla har olika smak vad gäller datorer och för var och en som föredrar PC finns det någon som gillar Mac (fast inte riktigt, siffran är nog 50:1 ungefär). Jag säger inte att det är fel. Känslan är ungefär densamma som att möta en Daewoo Matiz i trafiken. Oangenäm först, sedan inser man att han som kör förmodligen inte skulle vara nöjdare i en BMW och att han trots allt inte gör mig något ont. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k Du som är jultomten borde väl ha prövat att bränna en julklapps DVD till nära anhörig med som jag sa tidigare: musik, bilder och film. Utan tilläggsprogram lirar apple i en klart högre liga än pc. |
|
|
Ho, ho, ho! Finns det några snälla barn här? Inte det nej. "Utan tilläggsprogram"? Är det nån slags ursäkt man som Apple-älskare använder för att försöka göra jämförelser mellan Mac och PC fördelaktiga för sitt eget märke, utan att ta någon som helst hänsyn till verklighetens förhållanden? Typ, Internet? :) Vissa skulle vidare hävda att det är en styrka att själv få välja vilka program man använder. Som jag har förstått det vill Apple gärna att allt man gör vid och kring datorn skall ha en Apple-logga. Som resultat har andra aktörer svårt att konkurrera, vilket leder till inlåsningseffekter. Resultatet är högre priser, sämre valfrihet och sämre produkter (pga otillräcklig konkurrens). Undersök exempelvis hur många säkerhetshål Safari haft på sistone. Fråga dig sedan varför Apple inte vill att du ska installera en annan webbläsare på iPhone. Wilhelm Svenselius |
|
| Suck | |
|
Doc T Jag kör själv Iphone till 335:an, fungerar perfekt. Det finns att köpa en telefonadapter till Iphone på BMW så du kan köra den yttre antennen och ladda den i. Kostar ca: 900:- ///Danne ______________________________ BMW 335CiM -08 Porsche 996 -02 |
|
|
W2k: Ditt Applehat lyser ju knappt igenom alls ;) Har du överhuvudtaget testat en Mac eller iPhone? Den som förespråkar DLL-hell vet inte vad frihet innebär. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Nu börjar det här bli fånigt. DLL-hell har inte varit ett problem sedan Windows XP släpptes. Se Wikipediaartikeln om DLL hell ( Länk ) under rubriken "Solutions". Naturligtvis har jag testat Apples leksaker. Jag har flera vänner som är Mac-freaks. De har helt enkelt helt andra förväntningar på sina datorer, musikspelare, telefoner osv än vad jag har. Detta i sig är bara normalt och ett uttryck för den fria marknadens totala överlägsenhet. Men varken jag eller mina vänner har några illusioner om att Apple på något sätt står över samma kritik som exempelvis Microsoft får tåla när de beter sig uselt mot sina kunder, eller släpper produkter med allvarliga brister. Wilhelm Svenselius |
|
|
W2k: Om du tror att WinXp var slutet på DLL-hell så har du nog missat en del. Det är fortfarande problem med oregistrerade DLL-er i vissa lägen. Det kommer man aldrig ifrån utan att bygga om Windows helt från grunden. Nu är det dock inte det som vi ska diskutera här. Nu gällde det iPhone och dess för och nackdelar. Den största fördelen för en BMW-ägare måste ju ändå vara att BMW själva satsar på kompabilitet mellan iPhone/iPod och BMW bilarna. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.