AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
864

Generator eller batterifel E32?

AT
59
ATTI1
A6 -07
Hej
Instrumentpanelen på min gamla 750-88 har levt sitt egna liv ända sedan jag köpte den för knappt ett år sedan. För det mesta fungerar inte så mycke bortsett varvräknare och hastighetsmätare, men när jag varvar ur motorn över 5000 varv så vaknar alla övriga instrument till liv och emellanåt kan tillomed farthållaren fungera. Detta får mig att tro att det är generatorn som börjar se slutet av livet, men jag har kollat runt lite bland inläggen och fått uppfattningen att en generator sällan mattas av utan ger fullt ut "ända in i kaklet".
Jag gjorde ett litet test som någon elkunnig kanske kan dra slutsatser av. Jag har mätt spänningen över kraftuttaget och utan bilen igång ligger den på 12,7 Volt, med bilen på tomgång 13,8V , bilen på tomgång men med hård belastning (fläkt, stereo, elbakruta, elsäten mm) så dalar spänningen ganska snabbt ner mot 12,7V och kanske ännu lägre. Så finns det någon kunnig som kan dra några slutsatser?

Livet börjar efter 200
13,8V är OK spänning och med mycket last kan det sjunka en hel del, speciellt om du inte mäter direkt över batteripolerna som man bör göra. Om du höjer vavtalet lite så bör det öka.
5000 motorvarv innebär ung. det dubbla på generatorn och är ingen meningsfull test av denna, redan vid strax över tomgångsvarv skall den ge nästan max effekt.
Problemet i instrumentet tror jag kan sökas på kretskortet till detta. Ofta är det dåliga lödningar, läckande SI-batterier osv som ger knepiga och intermittenta fel.

FP
AT
59
ATTI1
A6 -07
Tack för svaret Folke. Det som förbryllar mig mest är att instrumenten vaknar till liv när jag varvar ur motorn ordentligt, sedan funkar allt som det ska sålängen bilen är igång, men när den startas nästa gång är det samma visa med instrumenten igen.

Livet börjar efter 200
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Känner du igen dig i detta:
Länk
Så finns även lösningen på samma sida.
Nyare instrumenthus:
Länk

/Mats J
AT
59
ATTI1
A6 -07
Är det någon av er som har gjort ett sådant ingrepp? Är det Elfa som gäller för delar? Ungefärlig tidsåtgång när man gör det första gången?

Livet börjar efter 200
AT
59
ATTI1
A6 -07
Är det några andra komponenter som rekommenderas att bytas när man ändå har instrumentet nere?

Livet börjar efter 200
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.