AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
5.311

Lacka trösklarna själv med sprayburk, bra eller anus?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej! Jag har en superfin e46 2001:a lacken är i tipptopp näst intill.
Såg till min fasa för några dagar sedan små små rostrynkor i lacken intill instagslisterna baktill, framtill är det ltie jack o repor efter högklackade sko (inte mina ;.) )

Tänkte om jag skulle fixa detta själv om inte lackeraren är för dyr(?) Någon som kan tipsa mig om det är helt värdelöst att ge sig på detta själv? Tänkte köpa en färgsprayburk o klarlack på bmw. Slipa innan och maskera, sen spraya...o polera. Själva ytan som kommer synas är ganska liten, det är kanten mellan instegslisterna och utåt mot dörren, ca 7x20cm yta.

De små rostrynkor jag har är som en 5-öring i storlek, måste väl inte blästra detta, räcker väl med att slipa ordentligt och sen praya med zink.

Kommentarer gärna av er som har lite erfarenhet.
Ti
608
TimS
325i -88
kanske kostar 1000kr för att lämna in det o få det bra gjort...

köra med sprayburk går väl me ninget jag hade gjort på en så ny bil med fin lack.. sprayburk är anus :)
Na
440
Nattugglan
TimS, Det måste väl ändå kosta mer än 1000kr? Säkert 800kr i timmen och man kör det vitt. Sen tillkommer material som färg i detta fall. Jag skrev på forumet förut om min trasiga oljenivågivare o ett par trodde det skulle gå på en tusing o byta, det skulle gå på 3200kr på bmw om jag inte minns fel, så jag bytte själv istället. Lacka trösklar tror jag går på mins 2500kr om jag får skjuta till på en höft. Om jag nu bara lackar 2-3 trösklar så tar det säkert en lackerare 2 timmar av arbete med att slipa, maskera, göra rent och lackera.

Men viss känner man nån som kan lacka efter arbetstid så kanske vi pratar 1000kr. Eller? Fan va det kliar i fingrarna och göra ett försök själv :-D
Anus. Okej om det hade rört sig om en bil med tjugo år på nacken men nu har du en fin E46:a varför jag tycker du ska lämna in bilen och få det riktigt gjort.
Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
Jag lämnade in min förra Coupé på omlack av dörrar, fick ge 3500:- för det.
Så 1000:- för ditt lackjobb tror jag kan stämma.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Inga problem att gör bra resultat med en sprayburk om man tar det lungt o fint. BMWs originalspray är av bra kvalitet , Men inget jobba blir bättre än underjobbet.
Flera tunna lager med 10-15 minuter i mellan och sedan lägga på första klarlacken nästan vått i vått max 10 minuter beronde på omgivningstemperaturer som bör vara hög dvs + 25 helst , väntar man för länge så kulörlacken torkar för länge blir ytan utan matt istället för blank.
Sedan väntar man nån vecka innan man polerar ytan.
Och köp alltid en burk mer än vad du tror du behöver.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Precis som Hasso skriver så kan man få ypperligt resultat med sprayburk, det gäller bara att ta sig sin tid...Har tex lackat om hela bakskärmen på min gamla VW med sprayburk...Knepet är att lägga på "massor" med klarlack. Ytan blir naturligtvis inte direkt jämn o fin men så länge du inte har rinningar så är det ingen fara! Man får vänta ca 2 dagar tills lacken härdat tillräckligt sedan är det att bara ge sig på ytan med våtslip (800) o gnida tills "strukturen" är borta (var försiktig vid hörn/kanter). När hela ytan är jämn i fin utan struktur, kör du först en vända med rubbing, därefter cleaner o till slut polish...Du kan få otroligt resultat om du gör ett bra förarbete o polerar tills du e gul & blå:-)...
Na
440
Nattugglan
Ja, känner mig kluven. Jag vill såklart göra så mkt jag kan själv, spara slantarna plus att det e lite kul. Och jag som andra tycker också det är dumt att ge sig på en fin bil, lättare kanskes om den hade 15år på nacken.

Men jag gör såhär, jag gör ett försök själv, skiter det sig så får jag åka till lackeraren sen :-D Hoppas man hamnar under 1500kr, då är det klart värt pengarna många gånger om!

Jag tror riskmomentet ligger i kulören när man gör det själv, i metalliclacken finns det mkt silverpartiklar blandat med den ljusgröna färgen jag har, gäller att burken är tok-skakad så alla partiklar sprids jämt, samt att man hela tiden skakar bruken innan nästa lager, jag lär få tennisarm.

Sen så hoppas jag skarven inte blir så synlig mellan lagat och övrigt, slipa ner den om det går och polera upp sen.

Sen har vi rosten... blä. Nån bläster har jag inte och inget jag kan heller, så får köra på så gott det går utan. Zink-spraya lite efters slipningen.

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
känner man någon som gör det utan kvitto kan man få det du vill ha omlackat plus frontlist och delar av skärmkanter fram för 1500:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.