|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har blivit ombedd att hjälpa till att hitta en lämplig pendlarbil. Här är parametrarna att ta hänsyn till: * En årlig körsträcka på mellan 4500 - 5000 mil (motorvägskörning) * Budget på max 50 000 kr (går ej att höja) Tänk kostnadseffektivt, parametrar som komfort, lyx, status är ovidkommande, försök istället hitta den perfekta balansen mellan ekonomi, driftsäkerhet och krocksäkerhet. Jag har tänkt lite i banorna kring Lupo 1.4 TDI eller liknande. Någon som kan något om modellen? Någon som har förslag på en bättre bil? __ Min bil: Länk | |
|
Hej Spontant vill jag säga Polo diesel kring -00 och senare. De är ju lite större än Lupo:n lite säkrare men lika snål ungefär och bra komfort för att vara en liten bil. Sen är ju Vw en driftsäker bil överlag, tycker jag. |
|
| Audi A2 skulle jag köpt med 3L motorn ifall jag ska ha en pendlarbil. Den är bekväm, lastar bra, byggd i aluminium (rostar ej) och drar väldigt lite soppa. Fast den där budgeten kanske blir svår att hålla när man kikar på blocket över vad de kostar.. | |
|
Hade en VW tdi, den var svindyr i service och reparationer. På 4000 mil la jag ner runt 30000kr i verkstadskostnader. Och då hann jag inte göra kamremsbyte som skulle gå på 9700kr. Dessutom hade bilen inte gått mer än 11.000 mil när jag köpte den. Hade även en polo där lådan rasade efter 8000 mil, fick en utbyteslåda med garanti för 20.000kr. Så är ekonomi en faktor så skulle jag se åt ett annat håll. |
|
| Ford Focus, körglad och driftsäker (?)! | |
|
Någon som har förbrukningssiffror på nämnda modeller vid säg 120 km/h? Är de verkligen så snåla som tillverkarna anger? (0.3 - 0.45 l/mil) __ Min bil: Länk |
|
|
Jag föreslår Peugeot 406 hdi, mycket bil för pengarna och relativt god driftsäkerhet vad jag förstått. Säkerheten vet jag inte, men det är ju ingen jätteliten bil iallafall. Säg en sån här; Länk Något i den stilen skulle jag satsat på med de ovan givna förutsättningarna. |
|
| Lupo tror jag blir svår att slå om det bara handlar om pengar. | |
|
Mugge: jag har förstahandsinfo då jag själv har en Audi A2 1.4 TDI. Min är dock varsionen med 66 kw / 90 hkr (finns med 55 kw / 75 hkr och även minstingen 1.2 TDI). Min förbrukning ser ut som följer: 100% stadskörning: 0,5 Landsväg 90-100 km/h: 0,38 - 0,4 Motorväg 120-140 km/h: 0,46 - 0,5 Blandad: ca 0,42 - 0,45 3L-versionen (1.2 TDI) drar verkligen så lite som Audi anger. Samma gäller för min. Grym bil med chassie och kaross i aluminium :-) För att kolla förbrukning på olika bilar, gå in på www.spritmonitor.de. Där loggar jag iaf. min bilkörning. (Sprit = "soppa" på tyskt halvslang) //J |
|
|
Bilar med högre utväxling drar oftast mindre soppa i högre hastighet pga lägre varvtal... Så en E34 hade jag handlat i ditt läge, stabil och bekväm i högre farter och mkt hög kvalitetskänsla. Håller sjukt bra gör dom också. Drar väl lite mer än en A2 men gissar på att bmwn är betydligt trevligare i högre farter... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Det är inte jag som ska ha bilen, utan det är min kusin som behöver en billig pendlarbil. Min rekommendation till honom blir en Lupo alt. A2 diesel. Jag tackar för alla inputs. __ Min bil: Länk |
|
|
En Audi A2 med dieselmotor hittar iaf inte jag ngn under 79.000 kr så det går ju tyvärr bort. Lupo TDI/SDI är extremt snåla och extremt billiga i allt, men tyvärr blir dom alltför jobbiga att långpenda motorväg i då komforten är ganska obefintlig. Jag ägde själv en sådan för 5 år sedan, och jag garanterar att det inte är ngn bil för längre avstånd. Gå upp till Polo iaf, eller ännu hellre Golf, förbrukningen kommer inte bli mycket högre, men däremot komforten blir avsevärt mycket bättre. Polo dieslar inte är speciellt vanliga, men denna kanske kunde vara ngt: Länk Annars kunde kanske denna Golf SDI (utan turbo) Länk vara ngt Denna är hyfsat prisvärd också Länk BMW CS #5139 |
|
|
Håller delvis med JLs resonemang. Samtidigt går det inte att komma ifrån att de modernare småbilarna är extremt billiga även på de fasta kostnaderna. Vi har en Yaris 1,3 i familjen och den tar utan problem 0,6L/mil vid enbart motorvägskörning i 120-130km/h. Skatten ligger på 895kr/helår och försäkringen på runt 2kkr helår. Det blir nästan löjligt billigt, dessutom har den en finfin styrkänsla och växellåda. men Yaris är rätt dyra begagnade, å andra sidan är de aldrig på verkstaden. Lupo 3L används till 100% av långpendlare och slutade tillverkas för ett par år sedan vilket innebär att bilarna oftast rullat riktigt långt. Dessutom är de ofta omotiverat dyra i inköp, man får i princip en sprillans ny Aygo för vad som betalas för en 3-4 år gammal Lupo 3L som rullat 6-7kmil. Audi A2 TDI är ännu dyrare, att hitta en sådan för under 50kkr blir nog svårt. |
|
|
Med 5000 mil/år är olycksrisken en parameter som inte går att räkna bort och då måste helt enkelt Lupon vara utesluten, om "man" inte krockar själv så är risken stor att "man" blir krockad på. Golf känns som en vettig storlek att långpendla i, själv pendlade jag Dalarna-Stockholm med en Corolla och ljudnivån var olidlig men ekonomin är strålande, minimalt med oväntade reparationer. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Appropå Golf, har själv erfarenhet från en 1.6 FSI, den är faktiskt inte dum och riktigt snål tack vare 6-växlad låda. Har för mig att just FSI har en ganska låg årskatt eftersom den teoretiska förbrukningen är låg. Enda problemet med många VAGbilar är att elektroniken efter några år ofta ställer till med både det ena och det andra. Detta verkar drabba rätt många olika VAG modeller och det är ytterst sällan någon goodwill föreligger efter garantin. Jag har två kolleger som kör nuvarande Polo resp Golf V och de har blivit drabbade av alla möjliga irriterande småfel. Inga allvarliga saker men bilarna verkar åka jo-jo mellan hemmet och verkstaden. |
|
|
Compact. 316i alternativt 318tds sedan. Givetvis svensksålda primärt. Hur kul är lupo? Dessa BMW drar strax över halvlitern milen vid lugn körning med farthållare, gott underhåll och 98oktan. Mvh Asken |
|
|
Håller med Asken här... En 318tds eller "Compactarna" 318ti/ 316i. Klart prisvärda pendlarbilar med tillräcklig komfort och hyfsad ekonomi.(drog till med 318ti för att få fram lite ökad körglädje i alla fall ;)) För 50 000 får man en godtagbar vagn helt säkert. Mvh Janne. |
|
|
du äger ju en 318i -07 , den måste ju gå billigt ? man måste ju räkna in vad det kostar att ha en extra bil, skatt och försäkring osv. orka åka runt i en gammal polo när du har en E91, är du inte rädd om livet gubbe ;) åk du i din säkra bil istället för att placera röven i en dödsfälla, dom få kronorna du sparar på att åka polo kan vara vad din begravning kostar ;) |
|
|
ser nu att det itne var du som skulle ha bil ... fan va kasst man läser.. jag har hört att dom där 3L motorerna har skit täta kamremsbyten och att det är mycket strul. ekonomiskt så borde man ju få en nästan ny hyundai atos för dom pengarna? men då är vi där med krocksäkerhetn igen . 318tds är nog det enda jag kan komma på , och den är ju redan nämd i tråden |
|
| Är det inte bättre att köpa en 520/525 E34 med M50? Mellanskillnaden i pris mot en Lupo kan man köra rätt långt för. | |
| En Vw Passat TDI med 110hk från 97-98 går rätt billigt och har rätt ofta AC mm vilket är ett stort plus om man ska tillbringa många mil i bilen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.