AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.030

Ställa in klimatanläggningen - E61

sl
13
slugger75
523i Touring -06
Jag blev BMW-ägare för första gången för ett par veckor sedan, nu har jag ett par funderingar kring luftkonditioneringen.

Min bil har comfortpaket, alltså klimatautomatik med utökad funktion. Jag förstår inte varför det inte räcker med att jag ställer in antal grader med temperaturvredet - varför finns det dessutom fler inställningar att göra i iDrive?

I iDrive kan jag ställa in intensiteten på klimatanläggningen (låg, medel och hög). Vad innebär detta? Är det hur fort klimatanläggningen kan uppnå den temperatur jag har ställt in?

Dessutom kan jag i flera steg ställa in kylan/värmen. Varför? Detta gör jag ju genom att välja antal grader på temperaturvredet sedan (för förare och passagerare).

På den bil jag hade innan (9-5) var det lite mer logiskt tycker jag. Om jag ville ha 19 grader så ställde jag in 19 grader.

Det kanske är lika logiskt på BMW också, men det vore bra om någon kunde förklara för mig hur det ligger till.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Tryck in auto-knappen och ställ in 19 grader så får du 19 grader.

De övriga funktionerna är om du vill justera efter individuella önskemål. Dvs reglera flödet eller temperatursonerna.

Jag har haft min bil i tre år och 8000 mil och under den tiden har jag justerat klimatet via iDriven kanske 10-20 gånger. Inte för att det är krångligt utan för att jag tycker att autoläget fungerar bra.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Inställningen av temp i iDrive är för om du vill ha det fördelat uppe/nere.

Har du öppnat manualen?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
en bra funktion som man kan välja i iDrive-menyn är mängden luft du vill ha i kupén. Där man man ställa in högre luftgenomströmning på sommaren och mindre på vintern tex, något som passat mig bra. Men som sagt, har du inga större ambitioner än att nå 19 grader så låt bara iDrive-menyerna vara. De utökade menyerna är om du vill förbättra ytterligare.

Mvh Johan
sl
13
slugger75
523i Touring -06
Tack för svar!

Robert J: Jo, jag har läst manualen. Faktum är att jag BOR i manualen.

Hur som helst, när jag läser ytterligare en gång ser jag att temperaturinställningen i iDrive gäller för hur temperaturen fördelar sig kring överkroppen. Inte riktigt som du skrev alltså, men om du vill kan jag maila en manual till dig så du kan läsa om det...

Det som går att individuellt justera för samtliga zoner (huvud, överkropp, ben) är luftdistributionen, inte temperaturen.

Mvh Per
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tack för erbjudandet att maila manualen, men efter 4 år och 13 000mil med E61 så känner jag min bil rätt bra...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Manualen kan säga ngt annat än de funktioner som finns i iDriven beroende på vilken mjukvara du har i bilen.

Efter CIP 20, ändrades klima menyn i iDriven...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.