|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Var typ den första som fick boxen efter att den "nya" versionen (drygt 200 hk) släpptes, deras förra hade ca 220 hk, men det var för mycket mos för BMW's strypning så den ryckte och hade sig, så den drog dom in |
|
|
rob_t_j72: det jag skrev... Ska man nyttja maxeffekt under längre stunder så bör man ta bort partikelfilteret som annars kommer att täppas till! Det är oberoende om du kör med box eller ny mjukvara från t.ex. ESS. ... är det jag fick till svar på Turbocenter i stockholm. De utför samma mjukvaruändringar som ESS-tuning. Han berättade f.ö. att han har samarbetat med ESS under en längre tid men nu kör eget. |
|
|
Så är det, tänkte bara på de med billig box som läst detta och som börjat undra när PF kommer rasa och gräva hål i pluskan. ;) Gamla/enkla dieselboxar som bara höjer railtrycket eller förlänger spridarnas öppettider kan funka på dieslar med PF om man lägger sig på max. 60-70% av boxens trimförmåga och inte kör hårt med långa perioder med fullgas eller har extremt många kallstarter. Mvh /Robban |
|
|
Vi köpte en vito 120cdi med 204hk v6 i, denna monterade vi i kcr`s effektbox.Nu har turbon rasat o detta beroende på att vnt systemet i turbon inte tålde den extra sotningen som är ett resultat av ökad bränsletillförsel. ALLA boxar som koplas på fuelrailen eller på annat sätt höjer bränsletrycket bör man enligt mig vara ganska skeptisk till, såvida dom inte också är koplade till ladtryckstyrningen och turbotrycket höjs. Nu ska vi montera en ny turbo o sedan köra upp bilen till vtech för "mappnig". då ändras alla parametrar i styrboxen för bränsle\LUFT\tubotryck. Detta är den enda hållbara lösningen om man vill ha ut ett någorlunda effektutag ur motorn ,man måste öka allt,inte bara en punkt, ökar du bara trycket,blir förbrännings teperaturen för hög med skador som följd samma med bränslet fast med för mycke sot. Prislappen på ett nytt agregat ligger på 15+moms så det blev en dyrköpt läxa,men nu kan man iallafall dela med sig av erfarenheten så att inte andra gjör samma mistag som vi gjorde. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.