|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla på forumet! Jag har i dagarna plockat ut en ny 320d - E90, automatväxlad. Jag är jättenöjd på alla sätt och vis. Men pratade med en extremt kunnig lite äldre farbror ang. min bil. Han rekommenderade en KCR-box just för att få ännu lite mer körglädje i kombination med något lägre bensinförbrukning. Länk Känner mest förtroende för KCR, så det är de märket eller inget. Hur som helst. Ni som är extremt kunniga på BMW-bilar. Skulle ni köpa en kcr-box på en ny bil? Det som gör mig lite skeptisk. Det är en leasingbil (Jag äger företaget som leasar bilen, så inga problem på det sättet) 177hk till 205hk och 350nm till 410nm ser riktigt intressant ut. Tror ni automatlådan klarar av detta? Jag åker ca 3-4000mil per år. Jag vet att säkert någon kommer skrika rakt ut om att söka först. Men har efter någon timmes sökning ännu inte sett något riktigt bra svar till mitt ärende. Verkligen jättetacksam för alla svar/råd jag möjligen får! | |
|
Efter att ha åkt med KCR-box på mina 2 senaste bilar kan jag hålla med om att de funkar bra, MEN jag kommer inte att köpa KCR igen, eller box överhuvudtaget. Nästa gång det blir dags att trimma diesel så åker jag till Norge och Esstuning Länk Har inte hört något negativt om dem än, bara positivt! Dessutom får man bättre effekt och vrid. Nu verkar de inte ha någon programvara publicerad för just 177hk, men till 163hk har de och där får man 210hk/450Nm, så jag gissar på att du skulle få något mer ändå. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Personligen vill jag hålla med Tarzan.. ESS tuning har ett såpass bra rykte att jag skulle ta en sväng förbi dem och ta den högre kostnaden på "Bra samvete" kontot. Annars har jag en polare som kör en Promotech box i sin E90 320d och han är kanonnöjd med den. Jag kör en kcr liknande box i min 320d och ser både effektökning och en minskning av bränsleåtgången med boxen inkopplad (se min tråd under trimmning). //amullo --- |
|
|
Efter att ha provat promotech-box i en 120d manuell så kommer jag att införskaffa den till min automatare. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skulle nog ligga lite lågt ett tag , då två högtryckspumpar rasat på 120D i princip samtidigt..med tanka på garantier mm. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag har samma fundering, fast med en automatväxlad 163-hästare. 190 hk/390 Nm låter rätt trevligt ur en liten dieselmotor. Men jag gillar inte att den sabbar serviceintervall och förbrukningsmätaren. För 163-hästaren har väl inte samma problem med bränslepumpen? Mvh Johan |
|
Hej igen, Tack för alla informativa svar. Men om jag nu sätter in en KCR-box hur stor bedömmer ni risken att det ska bli något problem orsakat av att jag satt i en box. är det 99% att allt går som det ska eller är det 50/50. Har själv som sagt ingen som helst aning. Tacksam för svar. |
|
|
alla dessa "trim boxar" på markande är egentligen bara skit som folk blir lurade att köpa. boxarna förvränger endast signaler som slutar i konstiga värden åt ett annat håll. ska det trimmas så ska det vara en riktig programvara i styrboxen.! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hugo: tänk inte ens tanken att få bilen garantireparerad oavsett om boxen är orsaken eller ej. BMWs inställningen är solklar enligt BMW TIS. 530D s automater gillar inte KCR boxar då vridmomentet ökar rejält över lådans tålighet och specade vridmoment på inkommande axel. Nu beror det också på lådornas skötsel och en hel del skruvade importdieslar. Edström: kan nog inte hålla med dig riktigt att KCR/BSR mfl skulle vara ett lurendrejeriföretag är ju inte med sanningen overensstämmande har helt oberoende tester visat, däremot de som säljer chip till rena sugmotorer på marknaden kan man vara mera skeptisk mot sanningshalten i effektangivelsen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Edström, jag tror de flesta håller med om ditt grundpåstående, dvs att en BMW förtjänar en mer seriös trimning. Men samtidigt, boxar av alla olika fabrikat FUNKAR! Och de funkar bra! Men inget snack om att det är en smidigare lösning, då de går att plocka loss helt utan att det syns. det tilltalar mig i alla fall, som byter bilar rätt ofta. Mvh Johan |
|
Japp. Jag vill hålla med Johans uttalande här. Boxarna fungerar! De fungerar dessutom ganska bra, men det krävs att man tänker efter runt hur man använder bilen innan man väljer trimmetod. Skall man ligga fullgas och köra autobahn, bankörning eller på annat sätt ofta nyttja 100% av effekten så bör man nog ställa in sig på att få bilen mappad/chippad/flashad. Om man som jag kör bilen "normalt" och använder boxen för att sänka förbrukning och för att få mer effekt på mellanvarv för att förbättra agenskaperna på bilen under normalt amvändande så tror jag att boxen kan vara ett mycket bra alternativ. Jag har sett bränsleförbrukningsminskningar på upp till 1 dl/mil med tungt släp bakom bilen när jag har boxen inkopplad. Det är en ganska väsentlig förbättring när dieseln ligger på 14.60 kr/liter. |
|
|
Amullo, Tack för ditt svar, Det är precis så som du jag kommer att köra min bil. Men drar mig ändå att dra in något sådant efter bara 100 mil. Samtidigt så lär väl bilen dra lite mindre i kombination med lite mer effekt. Har svårt att se bilen rasa pga en KCR-box.. |
|
|
Finns inget chip än till 177Hk-dieseln, box är det enda än så länge. KCR har ju en motorförsäkring Länk att köpa till - den skulle jag absolut köpa till en så ny bil! Ett hett tips är att undvika högsta inställningen (Max effekt) - be dem att lägga trimmet ett eller helst två steg under max (65-80%) när de installerar boxen, partikelfiltret blir fort fullt med trimmet på max. Kör gärna med bilen i 4-600 mil innan trimmet sätts på, motorn är hjälpligt inkörd då... Mvh |
|
Ghost Rider |
Kontakta V-Tech för tror dom har prg vara för 177 hk Dieseln |
| Vad gäller växellådans hållbarhet vid trim så inbillar jag mej att drivlinan borde vara den samma i en 320d som till t.ex 325d och 330d. De sistnämnda är ju ganska kraftfulla orginal. Någon som vet motsatsen? | |
|
Länk Det är olika max vridmoment på automatlådorna. |
|
|
325dA E90 har lådan ett maxvrid på 450nm till skillnad på 330dA som har ett maxvid på 700nm. Troligen har 320dA samma som 325dA. Amullo skrev: Skall man ligga fullgas och köra autobahn, bankörning eller på annat sätt ofta nyttja 100% av effekten så bör man nog ställa in sig på att få bilen mappad/chippad/flashad. Ska man nyttja maxeffekt under längre stunderså bör man ta bort partikelfilteret som annars kommer att täppas till! Det är oberoende om du kör med box eller ny mjukvara från t.ex. ESS. |
|
| 330d lådan är väl specad till 600Nm? | |
|
Kör med Promotech i min 320d manuell, tycker den funkar bra, ger en massa extra skjuts, inga problem än så länge. Väntade 1000 mil innan jag monterade ifall det skulle komma några garantiärenden innan. Ryktet säger att 177 hk är svårtrimmade, fabriksstrypta, så man behöver "ny" programvara från nån gång efter årsskifter 2008 |
|
|
steaman: Så länge man höjer laddtrycket för att förbränna all diesel vid flash/mappning så behövs inte PF tas bort, de flesta boxar däremot fetar bara på med soppa utan mer laddtryck så då kan det bli lite problematiskt i längden... Strebern: Promotech har flera boxar, den mest avancerade varianten (CRx+?) höjer laddtrycket minimalt, är det den du har? Mvh |
|
|
Ja, det är den jag har |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.