AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.968

fläkt Rrelä på E39

po
3
powerjimmie
523 Touring E39
Vart sitter kuppéfläkt relät / reläna på en 523 E39-00a ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rent spontant kan jag nog säga att det inte finns nått relä till kupefläkten utan de är ett effektmotstånd som reglerar hastighet mm detta effektmotstånder ger en del trubbel som helt död fläkt eller också fullt flås eller helt oregelbunden hastihetsreglering, kan även dra ur batteriet över natten vilket är ganska vanligt också.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Hasso har rätt, och det effektmotståndet har jag bytt på min också. Min kupefläkt gick endast på lägsta fart(eller inte alls?).
Jag gick in på detta fantastiska forum och sökte på "kupefläkt" på 5-serie forumet och hittade svar direkt!

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Min pärla: Länk
Lånar tråden

Vad är då felet om fläkten funkar perfekt i auto läget och reglarar precis som den ska men när man försöker reglera den manuellt så finns inga mellanlägen. Trycker man neråt går den i botten, trycker man uppåt går den på max? Kan det vara fel i själva "knappsatsen" ? När man startar bilen går fläkten alltid till maxläge som att den glömt bort att man hade den på auto när man stängde av bilen...
Visa användare
747
TCG
Kanske är effektslutsteget ändå? Vet dock inte.

Om det är fel på knappsatsen så bör den stega sig uppåt, inte hoppa upp till max direkt. Hur beter den sig?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Den gode Hasso är visserligen betydligt tidigare uppe än 7:04 om morrnarna men kanske är det ändå lite väl tidigt och motstånden och transistorerna blandas lite...)
Helt riktigt så är det troligt att effektsteget till fläkten som jäklas (det som byts i mektipset ovanstående länk).
Om man nu går vidare och mäter, felsöker och kollar närmare på steget så är det rätt viktigt att veta om det kan förväntas vara ett motsånd eller ett gäng halvledare inne i kylkroppen med sin kontakt. Enklast är att provbyta mot annat effektsteg.

Hur ser displayen ut vid reglering, glider visningen upp/ner som den skall eller tänds/släcks alla på en gång osv? Prova att göra en batterireset, det sitter ett par processorer med kringkomponenter till klimatstyrningen, de kan få hyss för sig som alla datorer ibland.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jaja kärt barn har många namn :) men vi menar samma sak :)

Länk
Visa användare
747
TCG
Och för er som inte vet vad folke menar med "batterireset" så innebär det att man kopplar bort batteriet i drygt 15min och sedan kopplar på det igen. Det löser många skumma elektronikproblem.

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Hasso: Du har ju ingen mailavisering vid inlägg... hur i h--e går detta till...)?

FP
Tack för det svaret folke!!

Nä alltså den "hoppar" inte upp på max utan den stegar upp mot max typ som att jag håller inne knappen mot max fast jag bara har tryckt en gång. Displayen följer med och visar rätt fläkthastighet både uppåt, neråt och på auto. Alltså - Om jag vill ha full fart trycker jag bara en gång på höjning så stegar den iväg till MAX. Trycker jag sen en gång på sänkning så går den ner på MIN precis som att knappen skulle kärva eller vad man ska säga... Jag ska prova köra en reset imorgon och hålla tummar och tår :) Jag har en reserv knappsats jag kan prova med om det skulle bero på den. Förra ägaren har bytt den dagen innan jag köpte bilen (Krav från mig p.g.a pixelfel) för att två knappar var trasiga och bilen är inte "reset´ad" efter det om det kan ha med saken att göra? Han bytte till en beggad och inte en ny.
OK. Troligen inte knapparna utan nåt i elektroniken som låser signalen på min eller max osv.

FP
Alltså det är inte heller riktigt som att det låser den för om jag försöker trycka typ mitt på knappen så kan den stanna till på mitten en sekund och sen gå upp mot MAX eller ner mot MIN igen...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hm har han bytt panelen mot en en ny eller begagnad, det finns en herrans massa versioner 5-6 st olika på E39 av både displayer och mjukvara och dessa går inte att blanda ihop hur som helst, kan nog vara mjukvarufel eventuellt fel programvara till fel panelutförande möjligen ?

Länk
Han har bytt mot en beggad... Men inte hela skiten utan bara precis själva fronten... Jag har den gamla i handsfacket... Kanske jag ta knappar + display från den jag har nu och stoppa dit på den gamla och få det att funka? :) Är det bängligt tror du?
po
3
powerjimmie
523 Touring E39
oki.. tack för svaren..
min fläkt gick inte alls men alla siffror å fläktstyrkan syndes i displayen. hux flux efter 2 dagar så funkar den igen. vad göra? byta motståndet? eller?

Visa användare
747
TCG
powerjimmie, tillfälliga fel är svåra att felsöka. Jag skulle inte byta effektmotståndet om det inte uppkommer igen. Det kostar trots allt ca.700.-

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Hej igen.

Tänkte bara skriva att jag tog lös fronten till klimaten och den var tillverkad 8-97 och den gamla som hörde till bilen var 4-00... Jag bytte tillbaka till
4-00 fronten och nu funkar allt klockrent. Tyvärr med två pixelrader borta och en trasig knapp men nu vet jag vars felet låg iallafall. Nån som vet om det går att byta enbart knappar och display på klimat tjosan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.