AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.562

523 E39 gasar själv ibland med ASC aktivt

Dags för felsökning på nästa bil.

Gäller en E39 523 från -96 med ASC som ibland får för sig att gasa av sig själv fast gaspedalen är helt opåverkad. Frikopplar jag så rusar tomgången upp till åt minstone 2000rpm och gasar jag och släpper gasen utan växel i så kan den fastna ännu högre men kan sedan tappa 500-1000 varv för att oftast inom en stund tvärdyka till normalt varvtal. Har som mest fastnat runt 4000rpm.
Om jag kopplar ur ASC systemet med knappen när tomgången skenar så åker tomgången ner till normal nivå på en gång och problemet kommer inte tillbaka förrens jag aktiverar ASC igen.

Har kontrollerat båda spjällen (det som påverkas av pedalen samt det som påverkas av ASC motorn) men båda löper fritt utan att kärva previs som gasviren. Själlägesgivaren för spjället kopplat mot gaspedalen är bytt utan att det gjorde någon skillnad.
Sätter ingen felkod som jag lyckats läsa ut.

Skulle det kunna vara tomgångsmotorn som kärvar? Något säger mig att det inte borde vara den eftersom felet försvinner med ASC utkopplat, men det kanske finns något samröre ändå?

Tacksam för tips....
Borde ju ge felkod tycker man. Det har förekommit glapp i kablaget mellan spjällpotentiomertrar och motorstyrningsbox, men det ger isf felkod. ABS-enheten har ju även en del med detta att sköta, och givarna vid hjulen. Provat med batterireset, spänningslös en kvart osv?

FP
Har provat att lossa kontakten till spjällpotentiometern varvid den går precis som vanligt utan att rusa men tänder givetvis lampan för ASC. Tycker att den lampan borde tändas när felet inträffar (vilket den inte gör) om det blir ett tillfälligt kabelbrott, men det kanske beror lite på vilken ledare som faller bort?

Har inte kört en batterireset på ett tag vilket ju kan vara en idé. Testar och återkommer...
Jag hade samma fenomen och bytte abs givaren vänster bak
så försvann problemet
Lät bilen stå strömlös ett par timmar, men utan framgång. Gasade själv i den första nedförsbacken.

Har konstaterat att ett effektivt sätt att framkalla fenomenet är att motorbromsa i nedförsbacke och sedan frikoppla. Detta får nästan alltid upp tomgångsvarvet till ca 2000-2500 rpm. Jag har även provat att då lägga ur och i ASC upprepade gånger med förljden att varvet blir normalt vid urkoppling för att direkt igen vid inkoppling rusa upp till samma höga varvtal som innan.

Min fundering är nu om detta kan ha att göra med olika rullomkretser på hjulen? Jag fick byta bakdäcken i våras och ser att de är något högre än de tidigare trots att profilen är samma (245-45/17).
Måste kanske lägga på vinterhjulen för att testa...

Manfred Mondego --> Hade du då problem med ABS:en samtidigt? Min ABS fungerar felfritt vad jag vet iaf...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du lossat så du kan kika på själva ASC spjället och gasspjället så det sitter korrekt i huset?
En lite splitta på vajern mellan ASC ställmotorn och spjället kan även ställa till det, men ger oftast ASC lysande lampa och förmodligen ger en krånglande ställmotor det också är inte så ofta fel på dom men det förekommer.Vet tyvärr inte var limit i själva rörelsen för att ge ASCfel är.
En felkodaavläsning kanske kan ge en ledtråd om några fel lagrats.

Att hjulen skulle vara orsaken, tja ? limitet ska vara inom 5%, automatlådorna är känsliga för väldigt liten hjuldiameterskillnad på samma axel, ett halvslitet och ett nytt däck i fram tex ger konstiga växlingar som hänger sig osv utan att det kommer nån indikering för ASC. Skillnad mellan fram o bakaxel är lite outforskat så det törs jag inte ge mig på hur mycket som kan ställa till det, men tanken är kanske inte helt fel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Problemet hittat!

Beror helt enkelt på för stor skillnad i rullomrets mellan fram och bakhjul. Testade med en uppsättning plåtfälgar med friktionsdäck i samma dimension och vips så försvann alla symptom!

Ka
35
Kalle Månsson
523iA Touring -00
Vilken exemplarisk tråd.

Först en problemställning och sedan en konkret lösning.

Tack Hasselman.
....och vet ni vad som är extra speciellt med denna tråd? Knappt 2 timmar efter att jag postade lösningen på denna tråd så ringer tjejen och säger att hon kvaddat bilen! Rätt typiskt får man nog tycka.

Jaja, hon klarade ju sig helskinnad och bilar finns det ju gott om....
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Skönt att höra att hon är oskadd!
Men grattis till tajmingen ändå. Tänk om hon hade kvaddat bilen ett par timmar innan du skulle testa med plåtfälgarna. Då hade varken du eller någon annan fått en upplösning på detta. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.