|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tog över omvårdnaden av en e30 igår -trevlig bil! Den har några småfel, viktigast är tempmätaren som konskvent går i botten. Så fort man slår på tändningen far den i botten och ligger bestämt kvar tills tändningen slås av. Vad kan det bero på? Elfel? SI-kortet? Tack på förhand! vacker förare ska ha vacker bil:)Länk mvh Fredrik | |
|
Trasig tempgivare? Sitter längst fram på vänstra sidan av toppen inskruvad i termostathuset. (om det är m20 iaf) |
|
|
Jo, det är en M20. Tack för tipset! /Fredrik |
|
|
Är det Si kortet brukar det strula med fler än bara ett instrument. Kolla kablarna till och från tempgivaren. Låter som något har kortslutat... |
|
| KalleZaffe: Ja visst är det väl så? Men jag har aldrig råkat ut för ett strulande Si-kort själv. Jag ska borja med att undersöka kontakten och säkringarna ikväll. | |
|
Jag har fel i instrumetet för tempmätaren. Nålen fladdrar och härjar ibland, och ibland går den upp på rött. Knackar man till på glaset så hoppar den tillbaka till rätt temp. Bara för tempmätaren, så jag antar att det är glapp på baksidan av den. |
|
|
Hmm... Min tempmätare betedde sig lite konstigt innan jag bytte instrumenthus. Den dansade lite och sen ibland ville den högre upp och ibland så fungerade den inte alls men precis som ILiveToRide sa, när jag knackade på den så visade den rätt. Då hade mitt si kort brunnit. Har du möjlighet, kolla upp mätaren. Annars försök och skaffa dig ett instrument hus av någon som skrotar sin bil eller nåt. Köpte min för 300:- fullt fungerande och allt funkar igen som det ska. Karl F. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lite off-topic (då problemet i tråden är att mätaren går till min medans nedanför info mer gäller när mätaren går till max) men skriver denna info ändåså. Det är en dålig jordkonstruktion bak på instrumentklustret. Gör att jordpunkten till framförallt bensin och tempmätare börjar glappa. Jorden gör att nålen kan röra sig mot minimum - försvinner jorden hoppar mätaren till max utslag. Se nedan för lite mer info. Länk Min lagning enligt ovan höll dock bara ca en månad - det var alltför slitet. Är det riktigt slitet ska man nog fundera på att löda dit en sladd direkt mellan mätaren och PCB och skippa den där fjäderbelastade jordpunkten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.