AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.119

köpa 330 ci?

An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hej på er alla.
Jag har precis blivit av med en A6 som det bara var en massa strul med (har ingen större tur när det gäller bilar) och funderar på att köpa en lite billigare och roligare bil.
Har ägt två 7-serier tidigare (E38) och tänker nu köpa en 330 ci 01-03:a.
Skulle gärna få reda på era åsikter när det gäller modellen.

Vad sägs om bilen nedan?

Länk

Tacksam för alla svar.

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Mums. Topasblåmet! Den är så jäkla snygg på E46! Den är mycket snyggare i verkligheten än på bild. Har själv färgen på min bil och jag har bara fått positiva reaktioner!

Känns dock lite "fel" med automat i en 330Ci, detta kommer du märka av genom att den blir svårsåld när du ska sälja bilen någon gång i framtiden. Sen väger den 150kg mer än manuell=slöare.
Om du trots allt absolut vill ha en automat så verkar bilen rätt i fråga om utrustning och pris. En manuell bil med samma utrustning och miltal får du nog räkna med 10-20 000:- till i utgångspris.
Bilen har gått 8200 mil, inspektion II runt hörnet?
Vad är bytt på garanti? Rost är vanligt på E46 och nu har ju rostskyddsgarantin gått ut! Länkarmar brukar också börja glappa runt detta miltal. Likaså dags att byta bromsskivor och belägg kanske. Allt detta är ett kalas som kostar runt 20 000:- på BMW

Hur som helst, jag lovar att killen som äger denna bil har svårt att sälja den pga automat/svår tid att sälja bil så va hård och pruta på precis allt!

Bra utrustad med M-paket II, helskinn, navi mm...
...men jag tycker också att det är negativt att det är en automat...

Bilen är dessutom importerad, så den behöver kollas upp noga...
...väldigt få mil på en 7 år gammal bil...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skulle automatlådan väga 150 kg extra? Knappast. Det skiljer 0,4sekunder i acceleration mellan en automat och manuell vilket inte gör den slö direkt. 2km/h i toppfart förlorar man också vilket sannolikt inte kommer att orsaka att du ligger sömnlös om nätterna.

//Lövet
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Ang acc: på pappret är en manuell snabbare ja, men kör du dragrace med en genomsnittlig förare som kör manuell så är du med din automat är snabbare till 100.

Ang toppfart: sänk bilen så få du säkert högre toppfart.

Nackdelen med automat som jag ser det skulle vara högre förbrukning samt att du snarare åker bil än kör bil.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare,

Automaten är helt schysst i 330, så bli inte avskräckt av alla negativa ord. ;) Jag tycker att det är positivt att det är en automat! Och om du planerar att behålla den några år så kommer det säkert att lösa sig med försäljningen så småningom också. Det är nog inte lika många som letar automatbilar när de letar 330Ci men det finns nog en och annan spekulant även när det är försäljningsdags.

Kolla som sagt länkarmar, rost och status på bromsarna som sagts ovan. Och milen förstås!

Den högre förbrukningen märks nog framför allt i stadskörning, på landsväg och motorväg så tuffar vår på ganska snålt. Men totalt sett så visst drar den mer än manuell. Det är dock värt det för körningen inne i stan enligt mitt tycke.

Lycka till med köpet!

Mvh
Wiberg
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Tack för alla snabba svar.
Låter som ni vet vad ni pratar om.

Tycker också att bilen gått få mil.

När det gäller import, har jag själv importerat mina BMW och tror inte att alla luras.

Eftersom det är samma ägare sedan import känns det lite tryggare.
Killen har ju haft bilen i 5 år (1 ägare enligt vv i Sverige).
Jag menar att största svindlet görs väll i direkt samband med importen, eller?
Det känns som att det är mindre troligt att killen eller någon annan skruvade tillbaka milen för 5 år sedan när bilen var 2 år gammal för att ha lågt miltal när man senare ska sälja bilen 5 år senare.
Förstår ni mitt resonemang?

Kanske jag ska åka till Tyskland igen?

Tack igen för alla svar i alla fall.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Ahh, steptronic:en i 330 är ju fenomenalt skön och pigg : )

Skulle inte välja manuell idag (från att ha ogillat automatlådor tidigare).
Håller med om att steptroniclådan är helt utmärkt. Även jag har varit helt emot automatlåda men testkörde 330 med steptronic och blev helt övertygad.
Kan bara instämma ang. automatlåda - en sådan bil förutsätter en manuell låda!

Ang. annonsen så ringde min polare på bilen ifråga och det var ngt skumt med bilen, typiskt nog kommer jag inte ihåg vad det var - kanske ska ringa och kolla? Vidare tycker jag färgen är helrätt, riktigt snygg i verkligheten!
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Har själv kört mycket 330 Ci med automat och det är super. Är bilen rätt så köp!
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
andreas_lofgren: Klart jag kollar upp en sån sak om vikten innan jag skriver något sånt!
Bilen i annonsen har en tjänstevikt på 1650kg
Min bil har en tjänstevikt på 1510kg
Vad är det som skiljer bilarna? Jo min är manuell och hans är automat.
kn
25
knoen
335D Coupé -08
Deimos: Vet inte om jag riktigt tror på att en automatlåda väger så mycket. Ta en titt på BMWs hemsida under tekniska data. Titta på tjänstevikten på 330d och 335d. 330 = utan automat och 335 = med automat + extra hästkrafter, men de väger väl inte så mycket antar jag. Om man tittar på skillnaden så är det 45 kg vilket låter mycket mer troligt.

Skillnaden i "ax" tror jag mer beror på mekaniska trögheten i automatlådan än vikten. Men det är ju bara spekulation från min sida, kommentarar emotages gärna på det :)
Skillnad i tjänstevikt ligger väl i att bilen är importerad. Den vägs då vid registrering när man tar in den i Sverige. Är din också importerad Deimos så beror skillnaden i första hand på utrustningen (välutr = tyngre). För svensksålda används en schablon (varje enskild bil vägs inte). Rätta mig om jag har fel...

Tycker också bilen låter bra. Inte testat automaten så där har jag ingen erfarenhet (dock tveksam till automat i en sportig bil) däremot är den manuella lådan riktigt fin. O färgen funkar mycket bra i verkligheten!
Ansi: jag förstår vad du menar ang importen...men vad vet du om den som sålde bilen till den nuvarande ägaren? Vem importerade bilen? Nuvarande ägaren eller en firma? Vilken firma isf?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Deimos: Läs Keisers inlägg så förstår du att viktskillnaden inte beror enbart på automatlådan. Visst väger lådan extra men inga 150 kg, långt ifrån. Frågan är om 40kg till och med är i överkant att räkna som extravikt.

//Lövet
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
En automatlåda är inte liten! Har en själv 5 stegad i garaget från 525an och den väger bly! Den getrag 260 som jag bytte på 320n var i jämförelse fjäderlätt. Men okey då, 150kg skillnad var nog att ta i rejält i överkant.

Dock så står jag väldigt tveksam till att en navigator, pdc och ett m-paket kan göra 100kg... Fast min är o andra sidan svensksåld så då är det säkert som Keiser skrev att dom tar in en 330Ci och väger sen får alla likadana bilar väga lika mycket...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.