|
|
|
|---|---|
| Min farthållare sackar sakta ner. Det är knappt märkbart,men rätt vad det är ligger man där och kör lagligt. Nån som vet varför, eller är det bara att acceptera? | |
|
Tycker att den här tråden ska tas upp igen eftersom jag har samma fel på min bil. den har fungerat fint tills för en vecka sen. Plötlsigt så började den att svaja i farthållaren och sedan började han att tappa draget, och ibland så tokgasar han och ökar farten.. trotts att det är jämn mark. Någon som vet hur man felsöker en sådan grej? E23 733 |
|
|
Jag harliknande problem på min E34 men inte lika omfattande. Har en känsla av att det är mer påtagligt i fuktigt väder?? Surfa in på Länk |
|
|
Jag bytte alla vacumslangar, sen funkade den bra igen. Är säkert inte samma fel på era, men gamla slangar är alltid bra att byta. |
|
|
Var sitter dessa slangar? har du möjlighet att fotografera eller nåt? Är det enkelt att byta vill jag testa detta då det låter troligt. Surfa in på Länk |
|
|
Har sålt bilen så foton blir det inte. På E23:an sitter det en dosa/cylinder framför servovätskebehållaren med två tunna gummislangar (ung som slangen från fördelaren till insuget). Därefter byter du alla slangar som följer dessa. På e34:an vet jag inte, men det ska ju inte finns så många sådana slangar, så kolla från gasspjället om du ser några konstiga prylar du inte känner igen, som leder till en pump eller liknande. Lycka till |
|
|
Hej! Har också bekymmer, men inte riktigt lika. Min farthållare fungerar bra långa stunder, men så plötsligt är det som om den "tappar taget" och släpper. Kan det också vara vacumslangarna eller? "Dum blondin", typ... "Storleken HAR betydelse!" |
|
|
Har förstås samma problem som er andra med farthållaren. Den fungerade förstås när nån mekaniker var ute och provåktebilen, men fungerade inte när jag hämtade den.. Ska begära att få bytt dessa vakumslangar imorgon. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Min fungerar icke alls, men har kollat under "huven" och det verkar visst finnas en liten kontrollbox för farthållaren? Det verkar fattas en relä där. Har någon av er några invändningar eller förslag? En mekaniker avrådde mig ifrån att själv beställa reläet och plugga dit det. Han menade på att det kanske finns en orsak varför det är bortkopplat... Support Your Local Big Red Machine! -or else- Hells.A. NOMADS FINLAND |
|
|
BMW-verkstaden säger de har hittat föklaringen till "glappet". Fick ett snabb-besked idag om att det var gasspjäll på cylinder 1-6 som orsakade det. Ett sådant var visst inte billigt, gissar det är dyrt att byta också :) Får veta mer imorgon när jag pratar med verkmästaren. kanske 10-15 kkr till ? HAr redan repat OTTO för 27000 i denna vändan. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
Kolla om det sitter kontakter vid broms respektive kopplingspedal det gör det på tex E28. Funktionen ska vara så att om man bromsar eller kopplar så ska farthållaren koppla ut. Glappar dessa kontakter lite får man "spökfel"... typ ibland går det inte all koppla in farthållaren och ibland slår den av av sig själv. LTK, kung i Alingsås |
|
|
Okunnig som jag är fick jag idag veta att vår OTTO förstås har helelektronisk farthållare och då ska det visst enbart vara styrenhet till 10-12 eller gasspjäll till gissningsvis samma kostand som skulle kunde vara felet. Inget hopp således om någon läckande vakumslang som förklaring. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
|
farthållaren funktion slås ut helt om något av dom två brytarna inte fungerar som sitter på broms och kopplingspedal. vill ni vet lite mer så har jag petat ner lite info, inte mycket men lite granna iallfall. Länk Surfa in på Länk |
|
|
Ni är ju helt underbara! Så fort regeringen kommer hem ska jag ut o kolla om jag kan hitta någon kontakt till farthållaren som inte är som den ska. Satte i en Radio/Cd i går och efter det funkade inte farthållaren alls.... [ www.tocnet.nu ] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.