|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ute efter att förbättra basen i min 330 Touring -02:a som har Harman Kardon-paket med 6CD-växlare och köpte därför en GAS 8-tums aktiv baslåda, art nr 900AS8 från BRL. (och hoppas att den skall duga som lite extra kraft) Har sökt och läst mig galen i forumet men inte hittat något som klart och tydlgt gett svar på mina frågor. Tycker väldigt mycket är motsägelsefullt och många som "tror" skriver hur man ska/bör göra. "Jag kopplade in så här och det funkade kanon" och nästa svarar att "Så kan man ju inte göra, gör så här i stället, annars kommer allt att gå sönder". Är därför oerhört tacksam om någon som VET och KAN svarar på detta. Vill alltså veta så mycket som möjligt i detalj, främst hur omfattande kabeldragningen måste vara. Om man måste dra kablar från instrumentpanelen till bakluckan, hur gör man det (demontering panelen, dragningsvägar etc), exakt var och hur kopplar man i kablarna osv. Detta har säkert avhandlats hundratals gånger i forumet men som sagt har jag inte hittat något solklart installationstips. Är VÄLDIGT tacksam för en så tydlig guide som möjligt. (har inte direkt tummen mitt i handen men kan inte mycket om billjud och vill inte riva sönder halva bilen (mittkonsoll, golvmattor etc) om det inte är nödvändigt. Tack på förhand! :) /Sajmon | |
|
Ja du "sajmon", först välkommen till Bmw Power. Har själv gjort samma reflektion som du, många inlägg men få svar, direkta svar, många har egna ideer och tankar, andra sina. Jag själv ämnar installera en aktiv Sub i min E-60. Gas är ett alternativ, MDS har en annan, det finns flera. Det är även svårt att av försäljarna få ett klart svar, ljudet är ju som baken delad. Det jag ämnar är att ifrån kabelstammen till de bakre högtalarna dra högnivå, riktiga kopplingar/anslutningar. Dessa högnivå till en koppling, därför att jag skall kunna koppla ur basen vid långresor. Lika så med ström anslutningen till basen. Det skall vara enkelt att koppla ifrån och plocka ur inför längre resor. Det finns säkert de som har synpunkter på denna anslutning men "vaddå" det är jag som skall ha den, ingen annan. Just nu funderar jag på vart det är bäst att ansluta till kabelstammen, det kanske ngn kan ge mig tips om. Lycka till med "din" anslutning, dela gärna med dig av erfarenheten. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Ja, jag tänker också först prova med den "enkla vägen", känns väldigt jobbigt att riva ner mittkonsoll, dörrlister, golvmatta mm. Är jävligt osäker på hur man ska göra och i så fall om man får tillbaka allt ordentligt så jag passar på det tills vidare tills någon vänlig själ bifogar en lättläst guide med bilder och allt! ;) /Sajmon |
|
|
Jag har en del synpunkter och även erfarenheter. Det går alldeles säkert att hitta en del info och länkar om man söker på forumet. Annars är Google en utmärkt källa, och även t.ex bmwtips.com. Det här med detaljerade manualer funkar inte så bra. Dels är inte bilmodellerna helt lika, det finns varianter och modeller som skiljer, det blir många manualer. Ett tips är att om man känner sig så pass osäker att man vill ha en detaljerad manual så är det bättre att ta hjälp av nån kompis som vet eller en billjudsfirma. Detta inte sagt med nån slags besserwisserton eller så, men risken att förstöra nåt, direkt eller på sikt, finns om man inte har en del grundkunskaper. Att montera en baslåda bak bör inte innebära så stora problem, varför dra kablage framåt osv? Oftast sitter batteriet bak, där plockas plus/minus via säkring, det finns även manöverström, vit-lila kabel på de flesta BMW, finns på massor av ställen inkl skuffen. Högnivå slutligen tas från närmaste högtalarkablage där bak. Visst kan man montera allt på baslådan med en lämplig kontakt med 6-8 poler, bara att jacka ur när man vill ställa av lådan. Men åter igen, kanske ingen har gjort samma lösning, detaljerad manual blir lite svårt att hitta. FP |
|
|
Den "enkla vägen" blev inte så enkel... Hade en idé om att koppla bort bashögtalarna som sitter i "hjulhuspanelen" och koppla in baslådans signalkablar på den ena bashögtalarens och skippa den andra helt. Fick dock inte ens loss den j-vla panelen som måste sitta med en magisk, dold skruv och kunde därför inte heller se eller komma åt några kablar. Första hindret redan där alltså. Strömmen borde väl vara det lättaste då batteriet ju sitter i bak och det finns bra med plats att dra kablarna snyggt. Remoten kan enligt många tas från antennförstärkaren men jag fattar inte riktigt om man "bara" ska klippa av på lämpligt ställe och "skarva in" sig på den med eltejp eller om det görs på ett bättre sätt. Hur som helst gav jag upp när halva bilen var plåtren utan framgång. Tog bort väldigt mycket paneler och plast... Är jag helt fel ute om jag tror att allt som man behöver koppla in sig på faktiskt finns i lastutrymmet? De prylar som jag hittade där är CD-växlaren, navin, en pryl märkt Harman/Kardon (slutsteg?) som sitter under navin, en pryl heter BMW Professional BM54 (huvudenhet?) och en annan pryl bredvid BM54 som det inte fanns nån synlig etikett på. De två sistnämnda sitter rakt framför reservhjulsbaljan. Eftersom alla befintliga kopplingar ser så "fabriksaktiga" ut så har jag svårt att fatta var man i så fall kan få ljudsignalen ifrån. Vill inte riva och slita utan att veta vad som är vad. Tog bilder på allt om det är nån som vill ha mail och förklara något. Säljaren på BRL sa att "det bästa är att dra lågnivå fram till stereon och koppla in sig där" men om det är så mycket tekniska saker i bagaget, vad är det då för grejer som sitter i instrumentpanelen? Känns väldigt olustigt att behöva riva där framme samt att bara dragning av signalkabeln kändes som ett bökigt projekt. Är lite rädd att inte få tillbaka allt som det satt innan. Puh...blev långt det här, stort tack för tipsen dock! |
|
|
Hej. Kopplade in aktiv baslåda i min e46-touring för några veckor sedan. Jag kopplade in via högnivå och jag tog signal från högtalaren på höger sida, det var en del meckande med att få bort panelerna men jag lyckades till slut få tag på en kabel som jag satte en "Tjuv" på. Plus och minus på batteriet med säkring såklart. Remotesignalen tog jag från antennförstärkarkabeln på vänster sida, också den med en "tjuv". Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.