|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis bytt framskivorna på min E39, bmw original skivor. Frågan är hur jag ska välja att köra in dom? Ska man köra in dom enligt Länk eller mycket lugnt? Någon som testat båda metoderna, vilken fungerar bäst? /Samuel | |
|
skivor ska köras in mycket snällt... __ Min bil: Länk |
|
|
I denna fråga verkar "expertisen" delas i två läger - varav båda har bra argument för sitt synsätt.... Personligen brukar jag bromsa in nya skivor/belägg genom att jag försöker bromsa relativt bestämt men kort tid (lite ryckig körning) för att bädda in beläggen och låta skivorna bygga upp så lite värme som möjligt och få möjlighet att svalna mellan bromsningarna. Successivt förlänger jag bromsningarna/hastigheten och slutar med några hårda bromsningar från relativt hög fart men låter skivorna svalna av ordentligt mellan dessa hårda bromsningar - dvs. snabba/hårda bromsningar med ordentligt avsvalning mellan dessa. Därefter vidtar en period av vanlig körning i ca 50 mil innan skivor/belägg är ordentligt inslitna. Jag tror personligen på att man succesivt skall öka belastningen, dvs. de första bromsningarna från låg fart och stegvis snabbare hastighet. Att låta bromsarna ligga an med lågt tryck under lång tid, riskerar bara att man överhettar bromsbelägg och skivor och får glasning och skeva skivor, enligt min kunskap. Skulle misstänka att det kan skilja sig i metod mellan vanliga bromsar och racingprylar som är betydligt kralligare när det gäller värmetålighet - de flesta racingbromsarna börjar inte bli effektiva förrän skivor och belägg har hög temperatur! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, jag vill rekommendera att undvika hårda inbromsningar (om det går) de första 50 milen. Håll ej på bromsen vid rödljusen om det går att undvika (använd handbromsen). Efter ca 50 mil kan du köra som vanllgt och gär bromsa till lite hårdare imellanåt så att beläggen sliter in sig. Detta har fungerat bra för mig. Många vill gärna testa bromsarna efter bytet och då slår sig gärna skivorna. Bromsa mao försiktigt i början i den mån som det går. Lycka till! //Håkan |
|
|
Kör in dom snällt !!!!!!! Billy aka Fantômas |
|
|
DVS ej hårda inbromsningar ! När man köper nya skivor så brukar man få med en lapp med sk "inkörningstips". Billy aka Fantômas |
|
|
Här kan du läsa om hur du ska köra in nya bromsskivor! Länk |
|
|
Jisses, en hel uppsats om hur man kör in nya skivor och belägg.. Inte får varje människa råd om att bromsa lugnt med de nya bilar man köper på bilfirman, med nya bromsar, nya motor och allt.. Att hålla bilen stilla med handbromsen istället för fotbromsen, är helt onödigt när man väl står still, ser bara roligt ut för den som sitter i bilen bakom, är allmänt bökigt och sliter ut handbromsen i onödan! Har man bytt både belägg och skivor så är alla ytor plana och fina från början, kör med förnuft, lite svenssonkörning några mil, lagom tills man glömmer bort att tänka på det mer. Byter man bara belägg men fortsätter på gamla skivor så ska man absolut inte bromsa hårt i början då man ej har jämna plana ytor som fördelar kraften utan den blir väldigt koncentrerad på små ytor, ungefär som stilettklackar på ett trägolv. Inget bra. Försök därmed bromsa som vanligt, med planerad körning utan tvärnitar, gärna några mil extra.. stadskörning är bra, för där bromsar man ofta, korta sträckor med låga farter! Avslutar med ett tips för att bedömma när belägg och skivor slitits ihop lagom. Måla bromsytan (som syns utåt) lite sporadisk med en tusch/spritpenna, som när en unge kladdar på ett papper. I början kommer delar av det vara kvar, fortsätt då bromsa lugnt. När hela "kladdritningen" är borta, då har belägg och skivor hittat ihop! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Kan bara hänvisa till denna mannen. Länk Har själv bara kört in nya skivor runtom 2ggr, 1:a gången gick det åt skogen då jag tvärnitade (tvungen) 2:a gången körde ja lugnt ca 30mil. |
|
|
tarzan325: Hur sliter du på handbromsen när du står still? Brukar din handbroms slitas ut när bilen står parkerad? mvh Tomas |
|
|
Hej, anledningen till att inte hålla på bromsen (använda handbromsen) när du man står still vid rödljusen är att skivorna svalnar olika fort där beläggen ligger an och på den fria ytan. När beläggen ligger an efter inbromsning så stannar värmen kvar längre, och skivorna kan slå sig (gäller nya skivor). //Håkan |
|
|
2-ben.. Hehe kom på det med att det blev nog lite fel där.. Men om man tar för vana att dra i handbromsen titt som tätt, så rullar man nog lite då och då, så den slits, men visst, jag tänkte fel där.. Håkan: Kan väl hålla med en del om det också, men beläggen flyttar sig inte direkt fråån skivan när man släpper bromsen, bara minskar trycket, så där sker ändå ingen luftväxling mittför beläggen.. Men värmen stannar iofs på respektive plats, i beläggen och på skivan. Håller man trycket så överförs värmen fortfarande på ett eller annat håll.. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Min inkörning består av att jag kör precis som vanligt! =) | |
| Ska tilläggas att jag tyckte de tog lite dåligt första dagarna om man bromsade lite hårdare.. men de vart bättre med tiden. Nu bettar de kanon! | |
| Tack för alla svar! Det känns som att det är fler som förespråkar den lugnare inkörningen så det får nog bli så, även om det skulle vara intressant att testa inkörning enligt min eller steamans länk. Risken kanske är för stor att något går fel. | |
| Någon som testad både metoderna, vilken gav i så fall bäst hållbarhet? | |
|
Har haft min bil i snart 6år och har testat att köra in skivor lugnt ca.80-100mil. Trots detta så har de blivit skeva vid hård inbromsning. Detta gäller endast frambromsarna och jag har köpt dem från Motornord.se samt BMW original, ingen av dessa höll. Nu kör jag på EBC skivor/Green Stuff belägg. De spricker(har hört att det är normalt) men har inte blivit skeva och de håller. Bytte till nya Green Stuff belägg nu och körde knappt in dem så de har börjat skrika lite och tar inte så bra... kanske dags för nya skivor/belägg igen? MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.