AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.552

går ej att backa

dr
50
drille
523touring-08
523 sedan-96
hej hasso och molle 325.jag har varit på verkstad med 528.an och kontrollerat automatlådan.Dom tror att det är lamellerna? som är slut men han vet inte säkert.Han kan renovera den kostnad ca 19000 kr men jag har fått tag i en kontrollerad låda från en 523 för 6400 kr med garanti.Enliten fråga är det någon skillnad på dessa typ utväxling eller något annat.Tack för hjälpen

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
På E39 ersattes 5HP18 med 5HP19 from 99. Alltså måste du först kolla att både donator- och givarbil är tillverkade antingen före 99 eller from 99.

Är bilarna tillverkade from 99 har de 5HP19 lådan och den går inte att skifta mellan 523 och 528 eftersom 5HP19 i 528 utförande har dubbla lockuplameller medan samma låda i 523 utförande har enkellamell. Därför har lådorna också olika ventilhus för lockupstyrningen och dessutom har de olika konverter. Vissa kopplingar kan också innehålla fler friktionsringar på 528 anpassade lådorna. Men det har jag inte i huvudet.

Är bilarna tillverkade tom 98 har de bägge 5HP18 lådan och dessa har olika konverter i 523 och 528:an. Sätter man en 523 låda i en 528 kommer konvertern att slira mer vid större acceleration särskilt på lägre varv vid start. Lite sämre acc och högre bränsleförbrukning i stan. Det extra slirandet kan i värsta fall ge felkod. Brukar inte bli bra.

Leta efter en låda från 328/528 istället.

molle
dr
50
drille
523touring-08
523 sedan-96
Hej Molle! Kan jag inte behålla konverten som sitter i eller måste jag byta och sätta i den som kommer från 523 an.Bägge bilarna är från års 97

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jo det går. 5HP18 i 523 och 528 har samma kopplingar och ventilhus. (En 5HP18 från en 520 hade inte gått eftersom den har mindre kopplingar och därför andra strypningar i ventilhuset.) Kolla bara att hus och bakstycken (locket längst bak på hus) samt fläns på lådorna är samma. Annars kan man byta dessa också.

Var noga med att konvertern hamnar rätt och ändå in. Dubbelkolla genom att se att det finns springa mellan konverterns klackar och flexskiva när låda och motor dras ihop.

molle
52
4
523iat
Bmw 523 iat-98
Hei molle jeg har hatt girlådan min på overhaling, men syntes den girer sent og og må ta den manuelt frem ogtilbake i sport program for at den skal gire. noen ganger girer den ned og tar lang tid før den girer opp igjen hadde den på overhaling til 30000kr og syntes dette ikke er helt rett hva mener du???
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Har verkstaden nollat lådans styrbox i bilen efter renoveringen? Börja med att prova nolla. Man kan även hänga av batterikablarna och koppla samman dem under 20-30 min. Hör av dig igen om det inte löser sig.

molle
DW
12
DW75
328iAT -96
518i -86
Koppla ihop batterikablarna = nolla styrboxar? Eller missförstod jag dig helt molle325?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ja det var det jag försökte säga :) Har man inte nollat till fabriksvärden på växlingstrycken efter att ha bytt till nya (dvs tjockare) lameller i lådan kan växlingarna bli lite knasiga. Men vi får se vad det leder till i detta fallet.

molle
DW
12
DW75
328iAT -96
518i -86
Om en låda (min låda ;)) uppför sig lite skumt, rycker ibland osv men inte tillräckligt skumt för att man är beredd att betala för felsökning och/eller reparation, kan detta "tricket" åstadkomma något då? Eller funkar det enbart när man tillfört något nytt som lådan måste upptäcka?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
DW75: Generellt skulle jag svara ja på frågan att nollning kan hjälpa om växlingarna är lite eller hårda/ryckiga för jämnan. Alla 4HP22EH, 4HP24, 5HP och 6HP har detta anpassningsystem som kan nollas.

I styrboxen hos dessa lådor finns ett litet minne som lagrar hur lång tid varje växling tar och jämför denna med hur lång tid den bör ta. Om växlingen tar för lång tid så anpassar minnet upp växlingstrycket med 0.1 bar till nästa växling så att den ska växla snabbare (=hårdare) nästa gång. Denna anpassning påverkas INTE av körstil som många säger utan kompenserar för den längre väg som kopplingskolvarna får gå när lamellerna slits ut och blir tunnare under lådans livstid. Renoverar man en låda med nya tjocka lameller måste man ställa ner växlingstrycken till fabriksvärden genom nollning. Annars kan växlingarna bli hårda/ryckiga eller ibland försenas/utebli eftersom för höga växlingstrycken, anpassade till slitna tunna lameller, får de nya tjockare lamellerna att greppa för tidigt resp släppa för sent.

Ibland kan den gradvisa tryckjusteringen på en låda av någon anledning gå för högt och göra växlingarna hårda/ryckiga och lite obestämda. Då kan nollning av lådans minne hjälpa. Men om symptomen snart återkommer igen är det ett annat problem bakom. Tänkbara orsaker som jag laborerar med är varvtalsgivare, att man kört länge med mkt slitna bakdäck, kört länge med bakdäck med något mindre rullomkrets, kört länge med olja med något avvikande viskositet eller friktionsegenskaper.

Att lådan växlar lite hårt/ryckligt kan också bero på att oljan delvis degraderats pga varmgång. Man kan men ska förstås inte dölja hårda/ryckiga växlingar pga dålig olja genom att temporärt sänka växlingstrycken med nollning istället för att byta olja.

Lådans växlingar kan även påverkas av att nolla DMEs boxar samt kalibrera dess givare då dessa är inputsignaler till lådans styrbox EGS. Nollar man genom att lossa batterikablar och får en förändring vet man inte riktigt om den kommer från nollningen av DME eller EGS.

molle
DW
12
DW75
328iAT -96
518i -86
Det går ju lite snack om att lådor med grön oljeplugg ska inte få ny olja, vad säger du om den saken? Själv har jag såvitt jag vet samma olja i lådan som när bilen var ny för 12 år och 23000 mil sedan, och jag känner väl att ett oljebyte eller två hade sannerligen inte skadat, men det kanske inte stämmer, genom att tippa i fräsch olja kanske jag löser upp gammal smuts och på så vis dödar lådan?

Drille: Ursäkta att jag snor din tråd, hoppas det inte stör allt för mycket :).
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Om du söker så hittar du en hel del. Jag håller mig till tillverkaren ZF som säger byte efter 15000 mil eller 10 år, det som infaller först.

Men jag ser många lådor som har gått fint i 30000 mil i 15 år och som det aldrig bytts olja på och när man tar isär dom finns inget annat än vanligt slitage i lådan.

Det hänger mycket på det enskilda fallet och om oljan blivit för varm och hur länge den varit för varm.

molle
dr
50
drille
523touring-08
523 sedan-96
Hej molle! Du menar att jag kan ha konverten som sitter i alltså.Och en fråga till? Kan man tömma konverten på gammal olja på något vis

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Du återanvänder konvertern från 528 lådan i 523 lådan som du ska använda.

Du kan få konvertern rätt tom, men kolla om oljan är bränd (oxiderad). Ifall backopplingen gått varm och bränt oljan måste du flusha både konvertern och oljekylaren. Bränd olja slammar och lägger sig överallt i lådan.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.