AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.373

oljetrycksensor i m30

Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
vart sitter den???
längst bak på högersidan av toppen om du står framför bilen o tittar på motorn!
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
kan den orsaka att bilen inte vill starta? min startmotor går bara o inget händer samtidigt som på check controlen kommer upp ouldruck sensor eller nåt lik. bara då den inte vill starta annars tänds den aldrig.

mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är ett par bilder för att vara övertydlig (motorn är en M30B35).

Länk
Länk

Jag tror inte det är orsaken. Är inte säker men jag tror motorstyrsystemet kommer att starta motorn fast det signaleras lågt oljetryck. Enkelt att testa - dra ut sladden till sensorn och se om den startar :-)

Hur låter det när den inte vill starta? Surrar bara startmotorn och inget på motorn snurrar runt? Snurrar vevaxeln dvs snurrar några remmar där fram tex kylfläkten? Om startmotorn bara surrar så är det mekanismen som skjuter fram kugghjulet som inte fungerar korrekt - relativt vanligt. Temporär lösning brukar vara att slå ett slag med en hammare eller dylikt på startmotorn.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Oeldrucksensorns larm" har ingenting med bilens startblockering att göra...har själv haft det där larmet förr och det stoppade inte min maskin iaf..

Lätt att byta om man nu vill det(jag bytte min då larmet var lite störande milt sagt+att den läkte en smula)...men som sagt ingenting med "startovilligheten" att göra mig veterligt.

Mvh Janne.
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
har haft lite startsvårigheter med min 535a ett tag. gör iofs inget för tillfället, de förhindrar bara att jag ska köra motoras innan renovering av motorn senare. men man vill ju veta så den alltid startar. tror det är soppa pumpen som bråkar ibland men är inte säker. reläen o så är testade. det går alltid bogsera igång den med? o ibland kan den starta 10 grr i rad. o ibland inte. så kanske oljetrycksensorn inte har med detta att göra då.
startmotorn går igång o låter friskt. allt dras runt utan att den tänder till. det är som de är nåt glappt verkar de som. vart sitter eventuell jordning till motor för att kontrollera det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som "Janne T" säkert visat och jag antytt så har inte oljetryckssensorn något med startproblemen att göra (sannolikt ett följdfel) då motorstyrsystemet inte hindrar motorstart trots signal om lågt oljetryck.

Vad jag däremot vet är att motorstyrsystemet vägrar att köra igång motorn om den inte får en ren signal från pulsgivaren (kombinerad rpm/position givare).

Den sitter här (blå pil)
Länk

Kabeln från sensorn går upp till en kontakt vid spridarkontakterna (blå pil) och vidare in i styrsystemet.
Länk

Vet inte om det är så vanligt med intermitenta fel på just givaren men kan ju vara värt att kolla om kontakten vid spridarbryggan (blå pil i sista bilden) så den inte är smutsig/ärgad/glappig.

Säger du att det alltid går att bogsera igång den? Lite mysko, för är det glapp i motorelektroniken ska man ju inte kunna bogsera igång den heller. Är det glapp i matningen av strömmen så det helt enkelt blir för lite kräm att vrida runt motorn? När den inte startar, snurrar motorn runt normalt fort eller går det toklångsamt?
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
jag ska kolla upp den sladden, tack för bilderna med pilarna!

ja alltid går det att bogsera igång den, den brukar hoppa till på direkten så står den igång. kan sen men inte så ofta dö om den står för länge på tomgång. eller om man plötsligt stänger av den o ska starta den igen. men då är det bara bogsera igen så går det igång som de ska.

de spelar ingen roll om jag byter baterin från mindre laddade till fullladdade eller sätter på laddare eller startar från annan bil. startmotorn går väl lagom/normalt snabbt och drar runt motorn som vanligt verkar de som. absolut så segar den inte runt startmotorn.

riktigt skumt detta, både reläena under kåpan till styrenheten klickar om man sätter spänning på dom. dock är de bara de vita som klickar om stoppar ur o in de. är dt så för er andra med med 535or?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.