|
|
|
|---|---|
|
Hej. ska byta bromsbelägg fram och har slitsade bromsskivor fram.. har hört att det kan bli som en osthyvel om jag använder bmw original, alltså att beläggen "hyvlas ner" tänkte köpa på mekonomen då det är brist på andra butiker där jag bor. är det mintex eller ATE jag ska ha då? Mintex är halva priset jämfört med ATE bromsbelägg. Tack på förhand snabbt svar tack :) Beemoholist javisst! | |
|
tydligen svårt, men det ska inte ha betydelse vilka bromsbelägg man har enligt vissa. vore kul om någon svarade så man blir 100% säker Beemoholist javisst! |
|
|
Körde med std beläggen utan några som helst problem i ca 3000 mil på E39an Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Nej det är ingen fara kör du med originalbeläggen, det är ganska hårda belägg så det är ingen fara. Vill du ha värre belägg så får du väl köpa Green Stuff belägg, men hårdare än så kommer du aldrig behöva på gatan. __ Min bil: Länk |
|
|
Vilka slitsade skivor har du? Jag kör med EBC slitsade skivor och Green Stuff belägg. Både skivor och belägg spricker men det dammar väldigt lite om Green Stuff och de håller hyfsat. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
TCG : vet ej de satt på när jag köpte bilen. Bestämde mig för standard, talat med lite bilmeckar...så länge jag inte tvärnitar över 200km/h så ska de funka bra. Mekonomen har tydligen green och redstuff redstuff är tydligen stenhårda..men riksen är att man sliter på bromsskivan istället..billigare med nya belägg. Tack för svaren... Beemoholist javisst! |
|
|
Grejen med Green Stuff är att de dammar mindre än BMW original. Tycker jag är värt en hel del. Även om man tvättar bilen ofta så är det trist med svarta fälgar efter en längre biltur trots att bilen är ren. MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Aha...och jag som har nya fälgar..hmm kanske ska tänka om, är dom mycket dyrare? Beemoholist javisst! |
|
|
Green Stuff till min 540 ligger på ca.1000.- fram. De dammar lite mer de första milen då det ligger en "brake in coating" på dem. Då denna är borta så dammar de betydligt mindre än original. Mina framfälgar är ofta renare än bak. :P MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Några varv på Mantorp fick bort min brake in coating snabbt, dock inget jag rekommenderar... :) MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
hehe jag brukar köra lite på bana också i härnösand ibland. 1000kr va inte farligt.. Beemoholist javisst! |
|
|
har du kompressor ? :))))) Beemoholist javisst! |
|
|
Green Stuff är inte gjorda för bana men jag bromsar hårt på vanliga vägar och har varit på Mantorp 3 dagar iår och det har funkat. När man kör fort så gäller det att bromsa hårt, bestämt och sedan släppa bromsen. Om man bromsar mjukt och länge så värmer man upp bromsarna med resultat som att man tappar bromsverkan, oljan drar åt sig fukt, slangarna blir mjuka, belägg och skivor börjar spricka osv... Har haft min 540iM i snart 6år så jag kände att det var dags att antingen byta bil eller göra något kul med den. Det blev kompressor. :) MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Ok, tack för alla tips :) Får bli greenstuff nästa gång då jag hade hunnit köpa standard (original ) redan. Får se hur mycket de dammar eller om dom slits hårt, då byter jag. TCG: Låter nice med kompressor, måste gå bra :) Mvh Beemoholist javisst! |
|
| Jag kör med VAICO eftermarknads bromsbelägg till mina slitzade skivor. Har inte så mkt att jämföra med men de funkar bra, bromsarna bettar och så mkt damm är de inte häller! | |
|
Japmax: Var köper du VAICO belägg? Vad är det för slitsade skivor du använder? MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.